Carl Kronika er CEO i Copus, der arbejder for Tattoodo, GoMore, Soundboks, Organic Basics m.fl. Foto: presse.

Sådan skaber du presseomtale for dit startup

PR er et værdifuldt værktøj, som kan være med til at øge kendskabsgraden til dit brand eller produkt, men mange startups har svært ved at fange journalisternes opmærksomhed og skabe kontinuerlig presseomtale. Derfor giver PR-bureauet Copus her nogle råd, som kan hjælpe dig med at skabe overskrifter i medierne.

For den danske højtalerstartup Soundboks spiller mediedækningen en stor rolle i virksomhedens samlede brandingstrategi, fordi omtale i medier som Forbes, Maxim og Mashable har været med til at skabe troværdighed og opmærksomhed over for kunder, medarbejdere og erhvervsfolk. Men hvilket råd vil de give andre startups, som gerne vil igang med PR? Vi har spurgt Hjalte Emilio Wieth, der er CBO og Co-founder hos Soundboks.

“Mit råd til startups, som gerne vil bygge et stærkt brand gennem PR, er at holde fokus på at bygge jeres kerneforretning. Presseomtale har først stor værdi, når jeres resultater er ud over gennemsnittet og flere medier samler samme historie op. Og husk.. I er ikke færdige bare fordi I kommer i Euroman… ;)”

Carl Kronika er CEO i Copus, et af de førende PR-bureauer for startups i Norden. Copus arbejder bl.a. for Tattoodo, GoMore, Soundboks, Organic Basics og mange flere. Her får I hans 5 gode råd til at komme i medierne som startup.
  1. Drop profilartiklen, skab nyheden

Når startups lykkes med at få en virksomhedsprofil i medierne, er det oftest i forbindelse med en reel nyhed, eksempelvis en ny kunde, en ny investering eller en ny produktlancering. Din pitch skal have nyhedsværdi og være kommunikativ stærk for at fange journalistens interesse. Hvis journalisten kan vente med at skrive din historie til næste måned, så vil den ofte ikke slå igennem mediemuren.

  1. Opbyg værdifulde relationer

Nogle gange er en god historie ikke nok. Det er fundamentalt at opbygge værdifulde og stærke relationer med journalister. Den skal stadig have en relevant nyhed. Research dem og udvælg de for dig relevante. Hvis du kender nogen, der kender journalisterne, så brug dit netværk. Hvis ikke, så kontakt journalisterne direkte, vedholdende og passioneret. Det gjorde vi eksempelvis med en journalist fra TechCrunch ved rent faktisk at læse vedkommendes tidligere artikler (ikke bare overskrifterne), for derved at gøre vores pitch personlig og relevant. Herudover interagerede vi med journalisten på Twitter og udviste oprigtig interesse for hendes opslag, inden vi valgte at pitche en historie.

  1. Hav et klart formål

Journalister skal klart og tydeligt kunne se, hvem din PR-strategi er målrettet imod. Hav styr på dine succeskriterier og dine forventninger. Det er vigtigt at være afklaret om, hvad du ønsker at opnå med presseomtalen fra start. Ønsker du at tiltrække flere kunder, nye medarbejdere, investorer eller måske noget helt tredje? I den forbindelse er det vigtigt, at du formår at målrette din strategi, så den stemmer overens med mediets målgruppe.

  1. Brug tal

Brug tal, hvor det er muligt, eksempelvis på omsætningsstørrelse eller antal brugere. Din pitch vil fremstå mere konkret og samtidig stå stærkere i hukommelsen. Vi har eksempelvis hjulpet Organic Basics, et dansk startup, som sælger økologisk og bæredygtigt undertøj, ved at fortælle medierne om deres seneste produktlancering, som bl.a. Forbes og Business Insider skrev om.

Især erhvervsmedier foretrækker konkrete tal og fakta, når man pitcher en historie. Så i stedet for at skrive, at jeres startup har tusindvis af kunder og har rejst millioner i crowdfunding, så brug konkrete tal.

  1. Sørg for kontinuerlig PR

Skab løbende opmærksomhed om dit startup. PR er en kontinuerlig proces. Sørg derfor for at opdele dine historier i mindre dele i stedet for at skyde alt af på en gang. Hvis dit startup har lukket en ny investeringsrunde og samtidig har ansat Bill Gates som direktør, så er det en god idé at opdele nyheden i to. Og vær tålmodig, det betaler sig.