Mit investorliv (4) Undgå ’de suttede bolsjer’ – kampen om dit dealflow

Michael Bjørnlund, investor i DanBAN, når her i fjerde del af sin serie til, hvordan du kan få et godt dealflow og dermed få opbygget en stærk portefølje som investor.

Som investor i højrisikable, illikvide og unoterede selskaber er du ekstremt afhængig af, hvilket ’dealflow’ du bliver præsenteret for – eller selv opsøger. For det er naturligvis temmelig afgørende, hvilke virksomheder lige netop du får mulighed for at mødes med og investere i.

Talentspejder i de lavere rækker

Let’s face it: Du og jeg kommer ikke til at vælge fra øverste hylde af startups.

Skandinaviens superstar-founders kommer ikke til mig som den første, når de overvejer at tage penge ind. Entreprenører, der har prøvet det før, har ofte et netværk af investorer, som de kender fra fordums tid.

Samtidig kan de startups, der kører virkelig godt, finansieret af egne midler (bootstrapping), ’soft money’ og omsætning, være så attraktive tidligt for seed- og venturefonde, at de så at sige springer leddet med os business-engle over. Ofte vil ventures i dag faktisk godt have, der er – dygtige – engle inde at kvalificere virksomheden.

Så hvad er der så tilbage til dig – og mig? Heldigvis masser af startups. Både i indland og udland.

Vi skal bare se os selv lidt som fodboldklubben med et meget begrænset budget, hvilken skal finde de uslebne diamanter og ikke de fuldendte Premier League-spillere.

Inbound og outbound – opbygningen af dit dealflow

Så hvor finder man sine startups?

Det kan eksempelvis være igennem investornetværk, bl.a. DanBAN og Keystones.

Du kan også være opsøgende ved forskellige pitchevents for acceleratorer og andre steder, hvor startups hører hjemme, præsenterer eller udstiller, fx TechBBQ, Danish Tech Challenge, Accelerace.

Flere steder har du også mulighed for at blive mentor for iværksættere og dermed lære dem at kende tidligt, og du kan være aktiv i dommerpaneler og udvælgelseskomitéer, fx hos Innovationsfonden.

Over tid er det dog ikke kun ”push”, men også ”pull”. Du vil kunne generere ”inbound leads” i takt med, at du skaber dig et navn og brand for, hvordan du arbejder med startups. Hvem ved: Måske en dag en superstar ringer til dig først?

Skal du tage chancen med et suttet bolsje?

Uanset, hvorfra dit dealflow kommer, skal du være klar over, at adskillige af de startups, du kommer til at møde, allerede har været rundt hos andre investorer – og måske er blevet afvist.

Udfordringen er, at du som oftest ikke er bekendt med, at andre har vendt tommelen ned til dem – og hvorfor.

Der kan være gode grunde til, at de ikke fik en investering andetsteds, og det behøver ikke afskrække dig som investor, men det kan også skyldes, at deres svagheder eller bluff er blevet afsløret, eller at deres terms er på månen.

Så det er altså opgaven: at identificere og undgå de suttede bolsjer – medmindre resterne af bolsjet er virkelig godt.

Du er nødt til at spørge dig selv, hvorfor virksomheden vil have lige netop dig som investor.

  • Kommer du med massiv branchekendskab og -netværk?
  • Vil virksomheden trække på dine erfaringer med at bygge en lignende virksomhed?
  • Har du et stærkt brand, som kan skabe troværdighed om casen og evt. tiltrække andre investorer?

Eller: Er du sidste udvej for desperate founders, som uden held har søgt penge andre steder..?!

Dette er en del af dit hjemmearbejde i form af due diligence – ”det satans bæst” – som jeg skrev om i min seneste artikel i denne serie.

Fravalg, tilvalg – og en vej brolagt med fejlslutninger

Forresten: Det kan jo godt være, at den investor, der tidligere har afvist at investere i en virksomhed, har taget fejl. Det betyder jo ikke nødvendigvis, at du ikke skal investere.

Jeg har allerede en 2-3 selskaber på listen over brændte chancer. Selskaber, som jeg takkede nej til, som sidenhen har klaret sig flot, rejst store pengebeløb eller lavet et exit.

Vi har alle sammen vores præferencer. Kriterier, vi vælger ud fra. Og det er noget med, at man ikke skal græde over spildt mælk.Jeg sætter min lid til, at jeg også får valgt rigtigt en masse gange – både i tilvalg og fravalg.

Pøj pøj!