JumpStory blev etableret i 2018, efter at grundlæggerne, Jonathan Løw og Anders Thiim, dagligt som marketingfolk havde oplevet førstehåndsfrustrationer med at købe relevante billeder.

JumpStory ruller AI-drevet billedsøgning og værktøjer til ”succesforudsigelse” ud efter 1 mio. $-investering

Platformen, der indeholder en Netflix-abonnementsmodel, bruger AI til at finde autentiske billeder og videoer baseret på skriftligt marketingindhold og forudsiger, hvordan billeder vil fungere.

Den Aarhusbaserede startup JumpStory har netop lanceret platformens AI-drevne søgnings- og succesforudsigelsesværktøjer på 40 nye sprog, hvilket bringer JumpStory et skridt tættere på målet om at bruge teknologi til at gøre det så let som muligt for brugere at finde det perfekte billede på nettet.’

”Stock-image-industrien er forældet, fører overpriser og er overkompliceret,” siger Jonathan Løw, serieiværksætter og medforunder af JumpStory. ”Det ser ud til at handle mere om at uploade millioner og millioner af ”visuals” snarere end om deres relevans og impact. Hos JumpStory er vi selv både iværksættere og marketingfolk, og vi ved, at begge grupper bruger alt for meget tid på at søge efter autentiske billeder. Vi ønsker at løse deres problem ved at gøre det superlet at finde autentiske visuals – og samtidig hjælpe med at forudsige, hvilke fotos der rent faktisk skaber de ønskede resultater.”

AI-drevne søgeværktøjer

Ifølge Jonathan Løw har JumpStory genovervejet hele den teknologiske proces fra bunden af og anvender AI for at forenkle og forbedre oplevelsen for brugerne. At matche billeder med tekster automatisk og på en intelligent måde er et element i dette.

”Dette er ikke blot markedsføring af realistiske billeder, der vil resonere med brugernes publikum; det vil også hjælpe med at udfordre gennemgribende normer for kropsbillede og udseende”

JumpStory bruger AI til at filtrere de ubrugelige fotos fra og i stedet give brugerne mere ”autentisk grafik”, hvilket er værdifuldt for marketingfolk. På den måde skal JumpStorys nye værktøjer gøre det muligt for brugere i 80 lande at finde billeder hurtigere og mere effektivt.

JumpStorys platform er ikke kun kendetegnet ved dens AI-drevne søgeværktøjer, men også af relevansen af selve indholdet. Traditionelle stock-billedudbydere som Shutterstock og iStock tilbyder typisk desinficerede billeder med ”billedperfekte” modeller. JumpStory giver derimod billeder, der føles og ser naturlige ud og indeholder virkelige mennesker i alle aldre og situationer:

”Dette er ikke blot markedsføring af realistiske billeder, der vil resonere med brugernes publikum; det vil også hjælpe med at udfordre gennemgribende normer for kropsbillede og udseende,” hedder det i en netop udsendt pressemeddelelse fra JumpStory.

Når marketingfolk har fundet relevante og autentisk udseende billeder, som de kan lide, hjælper JumpStorys HighJumper-funktion dem på få sekunder med yderligere at indsnævre deres søgning. Til dette værktøj trænes AI i neuromarketing – altså, hvordan billeder fungerer i vores hjerner, og hvordan øjet opfatter det visuelle indhold. AI-værktøjet bruger dette til at analysere kontrasten, farver og følelser i et billede og forudsiger derefter, hvor godt det vil fungere for brugeren.

Hensigten er, at JumpStorys AI-værktøjer vil lære brugerne at kende godt nok til at matche autentisk udseende billeder med deres specifikke brand og kunder på den bedst mulige måde i løbet af få sekunder.