En finansieringsrunde er en gradvis opbygning
KEEPR er en online markedsplads, der gør det muligt for designbrands at sælge frasorterede designermøbler direkte til forbrugere og virksomheder. Produkterne, der sælges med op til 60 % rabat, er fuldt funktionsdygtige, men er sorteret fra på grund af nye trends eller små skønhedsfejl.
Missionen er at give nyt liv til frasorterede designmøbler og gøre godt design tilgængeligt for flere mennesker. Til at bane vejen for den videre udbredelse af konceptet har KEEPR gradvist rejst venturekapital fra business angels og soft–funding. Samlet set har de rejst 6,5 mio. kr over tre år – overvejende privat kapital suppleret med offentlige tilskud.
KEEPR rejste i foråret ny finansiering fra en kreds af nye- og eksisterende business angels. Bemærkelsesværdigt var det, at 70% af kapitalen kommer fra kvindelige investorer i et investormiljø, hvor 9 ud af 10 af business angels er mænd.
Kamp for runway – og bevis for vækst
Investeringen gav KEEPR “de nødvendige ressourcer til at accelerere væksten, styrke vores B2B-forretning og ekspandere til flere markeder,” siger Emma Lindroth, co-founder & CEO i KEEPR, som nu lancerer i Tyskland. Og det sker med et stærkt afsæt, understreger hun. I 2024 har KEEPR fordoblet omsætningen, hvilket har været et vigtigt bevis over for både nuværende og nye investorer på, at forretningen har skaleringspotentiale.
Selvom fundraising sjældent er uden bump, har KEEPR formået at holde momentum – også i et marked, hvor det er blevet langt sværere at diktere investeringsvilkår. Det har krævet en strategisk og vedholdende indsats over flere runder.
”Det største benspænd har været at rejse nok kapital i én omgang til at sikre en lang runway og dermed arbejdsro. Derfor har vi valgt en trinvist tilgang, hvor vi har rejst kapital løbende – og samtidig holdt fokus på at eksekvere og vise resultater mellem runderne,” forklarer Emma Lindroth.
Netop evnen til at skabe forretningsmæssige resultater imens – og til at få eksisterende investorer til at geninvestere – har haft stor betydning for at tiltrække nye angels.
”De bedste anbefalinger, du kan få, kommer fra investorer, der allerede er med, og som vælger at gå med igen. Det (at få eksisterende investorer til at geninvestere, red.) skaber en stærk tillid, fordi det viser, at vi både leverer og har et godt samarbejde med vores investorkreds ” lyder det fra Emma Lindroth.
Tålmodighed og netværk
Emma Lindroth og KEEPR har overvejende haft gode oplevelser med at arbejde med business angels. Når hun kigger rundt i venturemiljøet, oplever hun, at der er mere tålmodighed at hente end hos venturefonde, hvor hurtige og store afkast er pejlemærket.
”Det giver os tid til at opbygge virksomheden ordentligt, i stedet for at fokusere på en eksplosiv vækst. Det har været en stor fordel for os, da KEEPR ikke er en 100x investeringscase, men derimod har mindre risiko og en mere stabil vækst”.
Emma Lindroth hæfter sig desuden ved, at det at arbejde med en række angels, giver adgang til en meget bred vifte af kompetencer.
”Vi har haft stor glæde af at få input og sparring fra angels med forskellige baggrunde, og det har hjulpet os med både strategiske og operationelle beslutninger. Det er en af de største fordele ved at have flere angels ombord.”.
Kunsten i stakeholder management
Med mange business angels på cap table stiller det krav til struktureret stakeholder management. Det handler om at udnytte investorernes forskellige kompetencer og sikre, at alle føler sig inddraget – uden at miste retning.
”Det kan være en udfordring at sikre, at alle føler sig hørt – især når der er mange perspektiver i spil. Men vi har haft gode erfaringer med at holde tematiserede strategimøder, hvor vi aktivt trækker på investorernes forskellige ekspertiser og erfaringer.”, lyder det fra Emma Lindroth.
Ligeledes er det vigtigt, at founders laver due diligence på investorerne. ”Det handler om at sikre, at investorernes værdier og forventninger er aligned med teamets”.
Hvordan kommer man i kontakt med angels?
Som førstegangs-founder kan det være svært at afkode venture-økosystemet og lære, hvordan man finder de rette angels – dem, der både kan bidrage med kapital og kompetencer.
”Det har været en spændende og lærerig oplevelse i sig selv, og vi har brugt flere strategier for at komme i kontakt med de rigtige angels. Det mest effektive har været at deltage i pitch events og aktivere vores netværks’ netværk”.
Det kræver tålmodighed, understreger Emma Lindroth.
”Vi har oplevet, at investorer ofte først viser interesse efter at have set os pitche flere gange – det sender et signal om, at vi er proaktive og har gang i noget spændende”.
Hun fremhæver angel netværk som DanBAN, Angella Invest og startup events som TechBBQ som måder at komme til at pitche for potentielle investorer. ”Herudover arrangerer finansielle institutioner som Danske Bank og Nordea også pitch events.”
Værdimatch med angels kræver tålmodighed
KEEPR´s rejse har vist, at funding ikke kun handler om kapital – det handler om mennesker, tålmodighed og værdimatch.
Ved at vælge business angels med strategisk omtanke har de bygget en sund forretning i deres eget tempo.
”Det har foreløbig krævet mere benarbejde, flere runder end først antaget – men for os har det været det rigtige valg”.