Den danske startup Jabii har gjort det muligt for unge og voksne at have en krævende og fysisk slåskamp uden at komme den mindste smule til skade hvis man vel og mærket ikke regner ømme muskler med. De har nemlig skabt et digitalt spilleunivers med et tilhørende fysisk produkt, der kombinerer boksning og computerspil.

Jabii kombinerer computerspil med fysisk aktivitet ved at integrere en fysisk boksehandske med et onlinespilleunivers. Principperne er de samme som i en virkelig slåskamp. En spiller slår ud efter modstanderen, som prøver at undvige og få sit eget slag ind. Men boksehandsken fjerner styrken bag slaget, og en app holder score over kampen og registrerer hvert succesfuldt slag.

Startuppens vision er at skabe en fysisk dimension til den eksisterende og populære computerspilkultur. Gennem deres app kan spillerne se alle statistikker fra kampen, bestemme kampens regler, se, hvordan de klarer sig i forhold til resten af spillets brugere og opgaven, samt genspille kampene.

Man skal ikke stå på en stol og regne med, at alle fire ben holder hele tiden. Man skal ikke være bange for at ændre sig.

Der er allerede skabt en enorm hype omkring Jabii på internettet, selvom man endnu ikke kan købe Jabiis spil. De har dog i denne uge åbnet for forudbestilling på deres hjemmeside. Siden de delte den første video af Jabii-spillesystemet i 2017, har deres videoer fået over 70 millioner views og mere end 500.000 likes, kommentarer og delinger.

Jabii handsken kan personaliseres med forskellige farver og lydeffekter. Foto: Jabii.
Jabii handsken kan personaliseres med forskellige farver og lydeffekter. Foto: Jabii.

 

Kampsport med golf-features

”Boksehandsken” har 42 fjedre, der fjerner kraften i slaget, men sørger for, at præcisionen i slaget stadigvæk er der. Dermed bliver styrkeforholdet fjernet fra kampen, og præcision, teknik og fleksibilitet bliver langt vigtigere. En pige på 14 år ville derfor kunne have en fair kamp mod sin far på 40, fordi elimineringen af styrkeforholdet gør det muligt at ”slås” på tværs af aldersgrupper.

Og for at eliminere de fysiske fordele helt har Jabii lånt golfverdenens handikaptankegang. Deres boksehandske er nemlig så avanceret, at man før et spil kan registrere, hvis en spiller f.eks. har mindre muskler eller kortere arme end modstanderen og dermed et større ”handikap”. Hvis den ene spiller har kortere arme, vil personens handske folde sig X antal centimeter mere ud end modstanderens. På sigt kan handikappet også automatisk justeres af appen baseret på tidligere performance og niveau.

Appen gør det muligt for os at se, hvordan folk bruger vores produkt. Bliver det hovedsageligt brugt på weekendaftener mellem venner og familie? Hvad spiller folk for, og skal nogen regler ændres?

Gennem spillets app kan Jabii også indsamle dyrebare data, der hjælper dem med at optimere deres produkt i fremtiden.

”Appen gør det muligt for os at se, hvordan folk bruger vores produkt. Bliver det hovedsageligt brugt på weekendaftener mellem venner og familie? Hvad spiller folk for, og skal nogen regler ændres? Det er alt sammen data, vi kan bruge til at udvikle vores produkt bedst muligt sammen med brugerne,” fortæller Christian Thostrup, som er en af entreprenørerne bag Jabii, sammen med Claus Ipsen og Giang Le.

Derudover er der en indbygget ”dommer” i spillet, der via appen sikrer en fair kamp.

Test med DGI og Roskilde Festival

Jabii har været en del af DGI’s impact-konkurrence i 2018, hvilket har givet dem mulighed for at teste deres produkt på forskellige målgrupper og givet dem professionel sparring og støttekroner. 

”Det bedste ved at have været en del af et forløb som DGI Impact er adgangen til brugere, og det her med at kunne sparre med nogle eksperter, der virkelig ved noget om aktivitet. Når man er i gang med at lave et aktivitetsprodukt, så giver det virkelig god mening at snakke med nogen, som er eksperter på området. Og så skal man selvfølgelig heller ikke undervurdere det her med at få nogle støttekroner i forhold til udviklingsafdelingen. Det har gjort, at vi har kunnet udvikle os rigtig meget inden for det sidste halve år,” sagde Kristoffer Greve Nielsen, PR- og kommunikationsansvarlig hos Jabii.

Og for blot få uger siden fik Jabii mulighed for at teste deres produkt på en endnu større målgruppe. De tog nemlig på Roskilde Festival som en af to virksomheder fra Innovationsfonden, hvor de havde sat en testboksering op.

Jabii blev testet af festivalsgæsterne på Roskilde Festival 2019. Foto: Jabii.
Jabii blev testet af festivalsgæsterne på Roskilde Festival 2019. Foto: Jabii.

 

”Roskilde Festival er den perfekte ramme for os til at teste vores produkt, da vores primære målgruppe er 15-25-årige,” siger Kristoffer Greve Nielsen. 130.000 festivalgæster fik muligheden for at slås mod hinanden, uden frygten for at få klippet deres roskildearmbånd.

En så stor test er vigtig i slutspurten af udviklingsfasen: ”Vi vil observere kampene og spørge direkte til deltagernes brugeroplevelse. For eksempel vil vi undersøge, hvor let folk har ved at forstå, hvordan man spiller spillet, hvor godt de nuværende spilleregler fungerer, og hvordan brugerne tager imod forskellige ’game modes’. Den viden skal vi bruge til at færdigudvikle vores produkt, inden vi lancerer det ved udgangen af året,” forklarer Kristoffer Greve Nielsen.