Foto: Jesper Edvardsen

Dødens Dal – eller Dødens Danmark?

Novo Nordisk er mere værd, end de næste 10 danske tilsammen. Mange spørger: Hvem skal skabe fremtidens næste store danske virksomhed? Vi har masser af iværksættere og pensionsmidler. Men omkring serie B og C for scaleups er den nye Dødens Dal. Det er nu ikke døden for scaleups, for de skal nok finde udenlandsk kapital. Så det er bare ’Døden for Danmark’. Hvad skal der gøres, for at scaleups bliver her længere? Det er det vigtigste spørgsmål for landet og for regeringens iværksætterpolitik. Eller burde være det.

Novo Nordisk blev skabt for 100 år siden af innovation hos Nordisk Gentofte og Novo. I dag er Novo Nordisk i top 25 i verden og mere værdifuld end Coca Cola og Shell og mere end de næste 10 danske tilsammen, inklusive Maersk. Mange stiller nu det spørgsmål, der også ryddede Politiken Søndags forside, for uden Novo gik dansk økonomi slet ikke så godt: Hvem skal skabe fremtidens store danske virksomheder? Svaret er nok: Novo Nordisk selv! For hvad vil være bedre end at bruge lidt af de milliarder, Novo Nordisk tjener ind til Nationalbankens valutareserver, på investering i næste generation? Lad os se på perspektivet.

Pro-medlemskab?

Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.

Tryk her

Allerede medlem? Log ind her: