Ugens startup: Veo – verdens største platform for sport?
Enkelhed og høj tilgængelighed er måske de allervigtigste komponenter i succesen for en startup i dag. Den danske startup Veo som i 2018 sparkede døren ind på markedet for optagelser af sport, er et godt eksempel. Særligt fodbold blev katalysatoren for den massive vækst, der har ført til samarbejde med over 9.000 klubber. Investorer har ligget på lur, og i januar modtog startuppen 150 mio. kr. fra såvel eksisterende som nye investorer som Chr. Augustinus Fabrikker. Bootstrapping har talt med co-founder og CEO Henrik Teisbæk, der fortæller, hvordan man på tre år bliver verdens førende platform videocast af sport.
Demokratisering af sporten
Mange danskere fulgte EM-landsholdets kampe og opdagede dermed, at der i dag er ansatte der bare buges til at analysere de næste modstandere. Omfanget af teknologi, der bruges til nærgående analyser af sportsudøvere, har de senere år fået vokseværk, og interessen er til at forstå. Nøglen for startuppen Veo startet i 2018, er et specielt, men simpelt kamera, der giver plads til, at sport, også på de lavere niveauer, kan optages. Foruden spillerne, der selv løber rundt på fodboldbanen, hvor materialet kan bruges til optimering af performances, har produktet også en værdi for dem rundt om de implicerede, der får mulighed for at følge med uden at være til stede. Det er her, at de tre founders, Henrik Teisbæk, CEO, Jesper Taxbøl, CTO, og TV 2-koryfæet Keld Reinicke, har knækket koden.
Pro-medlemskab?
Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.
Tryk herAllerede medlem? Log ind her: