At du kan finde rundt via online indoor mapping, kan du takke nordjyske MapsPeople for. Den oprindelige virksomhed bag MapsPeople håndtegnede sine første kort i 1897, men i 2013 ændrede den kurs fra udendørs kortlægning – også kaldet mapping – til indendørs vejvisning. De udviklede navigationsplatformen MapsIndoors, som er bygget oven på Google Maps, og de har netop fået en fortegning på 26,7 mio. kroner fra BankInvest og børsnoteres nu på Nasdaq First North Premier. Men hvordan kunne MapsPeople i sin tid se, at indoor mapping kunne blive så stort? Vi har talt med Michael Gram, CEO i MapsPeople, der er uddannet landinspektør fra AAU og har været med siden MapsPeoples begyndelse, hvor han ejede 2 % – ejerandelen, der siden er steget markant.
Heldige eller ’bare’ forudseende?
Michael Gram beskriver, hvordan en kundeefterspørgsel satte det hele i gang:
”Vi har altid arbejdet med kort, bl.a. ved at lave kort til De Gule Sider og andre lignende virksomheder herhjemme, men på et tidspunkt henvendte et universitet fra Sverige sig til os; de ville have os til at kortlægge universitetet, for folk havde svært ved at finde rundt indendørs. Herefter fik vi flere forespørgsler og så et behov for en platform, der kan integrere dynamisk information fra bookingsystemer og tusindvis af sensorer.”
Virksomheden kom derefter især til at leve højt på at blive eksklusiv samarbejdspartner med Google.
Google som samarbejdspartner
Ikke mange danske startups kan bryste sig af, at de har et ongoing samarbejde med Google. Men hvorfor skaber Google ikke bare selv dét, som MapsPeople kan? Michael Gram fortæller: ”Det gør de også. Der findes indoor mapping i bl.a. Københavns Lufthavn, Field’s og i visse Føtex-butikker, men virksomhederne kan ikke selv kontrollere, hvad der bliver vist på Google Maps. Det skubber til interessen for vores platform, og vi udarbejder så individuelle indendørskort med bl.a. kundedata, floorplan, netværksgrafer over, hvordan man kan bevæge sig inde i bygningen, og databaser med søgbart indhold.” Og han fortsætter: ”Google har globalt ca. 150 partnere inden for Google Maps, og her er vi den eneste, der har taget bolden op og etableret en platform for indoor mapping. Google kommer til os med kunder som eksempelvis amerikanske Golden State Warriors, internationale og store stadions osv. Det er ret vildt.”
MapsPeople er også Google Maps-partnere og arbejder faktisk også med den del, som foregår udendørs. Fx guider de finske Wolt med deres Google Maps-integration, ligesom de guider kunder til butikker via Google Maps.
Tunge investorer og børsnotering
MapsPeople var selvfinansierende, indtil Vækstfonden med Lars Rønn som de første i 2017 skød kapital ind i den nordjyske virksomhed: ”Vi fik et godt samarbejde med Vækstfonden Venture, og i juni 2020 fik vi så 40 nye investorer – en række enkeltinvestorer. Det hele skete under corona, hvor vi ikke mødtes med nogen, men der gik blot halvanden måned, så var tegningen lukket.”
BankInvest er så den anden hjørneinvestor, som har fortegnet 26,7 mio. kroner op til børsnoteringen. Det var vigtigt for Michael Gram, at ”få nye investorer ind på samme vilkår som andre, og som markedet kender til og ved går efter kvalitet.” Og via certified advisor Jesper Vestergaard hos Grant Thornton kom BankInvest til.
Man kan i princippet undre sig over, at MapsPeople overhovedet vil børsnoteres, når de sagtens kunne leve uden. For Michael Gram handler det om kunder: ”Med en børsnotering hos First North Premier kan vi tiltrække kunder. Vi er i princippet en lille, nordjysk virksomhed, som nu gerne vil blive kendt af flere. Det kan vi med en børsnotering – og med gode investorer i ryggen, for det handler også om branding.”
Fakta om IPO for MapsPeople:
- Tegningsperioden løber til d. 25. maj 2021 – første handelsdag på Nasdaq First North Premier er 2. juni
- Tegningskursen er på 6,80 kr. pr. aktie
- MapsPeople forventer at rejse 85 mio. kr
- Bank Invest har givet tilsagn om at fortegne for 26,7 mio. kr., og Vækstfonden for 10 mio. kr. og i alt er der fortegnet for 50 mio.kr. ud af de 85
- MapsPeople værdisættes til 300 mio. kroner
- Har hovedkontor i Aalborg, men har også kontorer i København og i Austin, Texas
- Vækstfondens CEO Rolf Kjærgaard fortæller om noteringen her: https://investors.mapspeople.com/overview/default.aspx#video-2
- Prospekt kan downloades her.
- Links til events, der foregår i de kommende dage:
Tirsdag 18/5 16.00 Keystones webinar.
Onsdag 19/5 17.00 Female Invest webinar.
Torsdag 20/5 16.00 Nordnet webinar
Ros og (zero) konkurrenter
Når medierne omtaler MapsPeople, bruges adjektiver som bl.a. ’finanskomet’ og ’børsbaby’, og Michael Gram udtaler i Børsen, at ”Vores ambition er at blive ”verdensledende.” Men når selv Google sender kunderne mod den voksende startup, er det vel heller ikke svært!
Alle har jo altid konkurrenter, og Michael Gram betoner, at de findes ift. mapping og navigation, men i Europa er det især mindre virksomheder i Norge og Frankrig. De mest betydningsfulde er i USA, hvor markedet er mere modent, fortæller Michael Gram og betoner, at MapsPeoples salgsstrategi er partnerbaseret, hvor MapsIndoors er bygget ind som en standarddel af OEM-partnerens løsning.
”Så når en partner skalerer sin løsning, er MapsPeople med i skaleringen, hvilket er den vækststrategi, vi arbejder med i dag (som det fremgår af børsprospektet, s. 46-47, red.).”
Omsætningsspring & valuation-argumentation
Væksten går stærkt, og det er også indbygget i forventningerne i børsprospektet; til gengæld er der også en traction, kun få kan opvise.
”I al beskedenhed synes jeg, vi er lidt længere end flere af de andre, som går på børsen. Vi har valgt First North Premier, som er mere krævende, bl.a. pga. prospektet, hvor bl.a. IFRS-regnskaber skal kunne leveres. Når man ser på os udefra – vi har 370 kunder – og har været i USA i tre år osv., så har vi allerede gjort mange af de ting, som andre først gør efter, de er blevet børsnoterede,” påpeger Michael Gram.
Helt præcist er MapsIndoors vokset med 120 % årligt, og Google Maps er vokset 20 % årligt de seneste tre år. Forventningen i prospektet er derfor, at Mapspeoples MapsIndoors kommer til at vækste 100 % årligt de næste 2-3 år, og Google Maps vil ditto vækste 20 % årligt.
Det betyder så, at der på basis af en omsætning på 25 mio. kr. i 2020 er en faktor 12 på MapsPeoples valuation på 300 mio. kroner. Hvordan skal man begrunde den? Reelt er tallet lavere end branchenormen, for SaaS-virksomheder omkring de 15. For en række ordrer er ikke talt fuldt med, hvilket Michael Gram forklarer – for det handler netop om at se på ARR (annual recurring revenue):
”Når vi fx får en kunde i hus 1. juli – fx City of London University, så går der noget tid, inden datagrundlaget bliver leveret, produceret og godkendt, men fra 1. juli har de kontraktuelt signet årsabonnement, selvom der går fire måneder, inden vi er i drift hos dem. IFRS siger, at vi kun må tage de måneder med i værdi, som er leveret, og det er regnskabet baseret på. Men det er ARR, som er basis for vores valuation, og det er altså en faktor 10, vi har brugt – så vi er noget under gennemsnittet.”
Michael Gram & de 2 %
Michael Grams egen rejse fra oprindeligt 2 % ejerskab til p.t. at være ejer med nu ca. 26 % af virksomheden lå ikke i de kort, som kaldes for navigation, men snarere i skæbne eller livsbane:
”Jeg startede som ansat, almindelig lønmodtager, hvorefter jeg blev tilbudt en direktørstilling med dertilhørende 2 % af virksomheden; med tiden fik jeg flere ejerandele. Man kan altså sige, at det er kommet indefra og ud – og vi har egentlig disrupted os selv tre gange: fra trykte til digitale kort, fra egne digitale kort til Google Maps og fra outdoor til indoor. Jeg er ikke en serieiværksætter, men vi har været superdygtige til det, vi laver. Vi har fundet en niche – og det er på den, vi vækster.”
Hvad angår rejsen for Michael Gram selv og om hans styrke og svagheder, fortæller han:
”Jeg synes, jeg er god til at se ideer og skubbe dem videre. Jeg er ikke detaljeorienteret, hverken ift. finans, salg, marketing osv., men vi har et virkeligt stærkt lederteam. Ift. at skalere så hårdt, som vi skal og gør, betyder det, at vi teamer op med ressourcer, som er stærke i forskellige discipliner. Derudover har det været hårdt arbejde at skabe en virksomhed som MapsPeople. Vi er ikke opstået ud af ingenting.”
Børsbaby for altid?
MapsPeople lever altså højt, godt og flot; og med en samarbejdspartner som Google Maps, og uden væsentlige europæiske konkurrenter, lyder det til, at MapsPeople i lang tid endnu kan beholde sit venlige øgenavn ’børsbaby’. Hvordan det går, når den vokser, skal tiden nok vise. Vi følger med.
