Tre gyldne regler for at bootstrappe dig til succes
Hvor svært kan det være? Ret svært! Altså at starte sin egen virksomhed op, have styr på det hele og ikke brænde alle midlerne af. Jonathan Løw har startet fire gange og deler igen ud af sine erfaringer. Hvordan barberer man et budget? Hvordan får man medarbejdere, uden det koster en formue? Og hvordan laver man markedsføring uden penge?
Jeg har selv været med til at starte fire virksomheder fra ingenting til vækst. Imidlertid har det kun én gang ført til en lukrativ exit, og derfor har jeg ofte stået i dilemmaet med, at startkapitalen var ganske begrænset. Du kender sikkert til det i og med, at du læser med herinde.
Det vanskelige ved bootstrapping er imidlertid, at der findes et utal af forskellige og kreative måder at lancere og vækste en virksomhed på. Jeg skal ikke gøre mig til dommer over den rette vej, men både qua egne erfaringer og ikke mindst interviews med hundredvis af internationale vækstiværksættere til mine bøger, står tre gyldne regler klar i forhold til at bootstrappe dig til succes.
Regel #1: Lav en Luksusfælden på dine budgetter
Den første vigtige regel er at have styr på vigtigheden ved dine udgifter. Der er nogle faste udgifter, som skal betales hver måned, og det er uanset, om du har solgt noget eller ej. Det kan være løn til ansatte, husleje, afbetaling på lån, andre lejemål, mobiltelefonregninger og så videre.
At bootstrappe nogle af de her udgifter kan hjælpe med at få regnskabet til at gå op noget før. Og når en virksomhed kan dække alle udgifter, så kan iværksætteren tjene penge. Det sker først, når bruttoindtjeningen (indtægt uden udgifter) er stor nok til at dække de faste udgifter. Hvis man tjener 2 dollars, efter man har betalt for materialer og arbejdskraft for at lave et produkt, og udgifterne er på 10.000 dollars om måneden, så skal man sælge 5.000 enheder, for at det skal gå lige op. Hvis ens faste udgifter kan sænkes til 5.000 dollars, så skal man kun sælge 2.500 enheder om måneden for, at det går op.
Der er flere måder, hvorpå man kan spare på udgifterne i en startup. Prøv selv i starten at udgøre så mange af hovedfunktionerne som muligt. I stedet for at hyre en fuldtidsrevisor, så nøjes med at købe simpelt bogføringssoftware til regnskabet. Vær klar til at udføre simple opgaver så længe som muligt. En bootstrap iværksætter sender måske fakturaer ud om morgenen, om eftermiddagen ringer hun til potentielle kunder, og om aftenen gør hun rent på kontorets toilet.
Det er også vigtigt at holde udgifterne på faciliteter så lave som muligt. Det kan du gøre ved at drive din virksomhed fra dit hjem, på kaffebarer eller ved at låne eller dele kontorer. Det er meget vigtigt at tænke sig om, inden du tilfører nye månedlige faste udgifter. Hver gang, du tilføjer flere faste udgifter, forhøjer du det antal salg, som er nødvendige for at dække udgifterne.
Regel #2: Undgå panik-markedsføring
Selv om pengene ikke hænger på træerne for små virksomheder, så er det vigtigt at få potentielle kunders opmærksomhed, hvis virksomheden skal vokse og trives. Det første trin i at blive en succesfuld bootstrap-markedsfører er at huske, at budskabets indtryk er mere vigtigt end indholdet. I modsætning til store virksomheder, som kan fylde hele markedet med dyre reklamer, så har iværksættere ofte kun begrænsede muligheder for at kommunikere deres budskab til potentielle kunder.
For at opnå succes med markedsføring så er du nødt til at vide, hvor dine kunder går hen for at få information. Lær at tænke ligesom kunden. Hvis kunderne bruger sociale medier for at finde information om produkter og services, så er det de sociale medier, du skal være engageret i. Hvis det ikke er dér, så lad være med at bruge tid på at informere gennem Twitter og Facebook.
Mund-til-mund synes at være den ultimative måde at boostrappe sine markedsføringsinitiativer. Men mund-til-mund sker sjældent bare sådan uden videre. Man skal udføre en gennemtænkt plan for at sikre, at folk har en grund til at fortælle andre om ens virksomhed. Og det kan koste noget at få gang i mund-til-mund processen. For eksempel kan det ofte være en god idé at opfordre eksisterende kunder til at sprede budskabet ved hjælp af mund-til-mund. Sociale medier kan hjælpe med at sprede mund-til-mund, men vær sikker på, at det budskab, som alle deler, er det tiltænkte! Mund-til-mund kan være svær at administrere og styre.
Alt for mange iværksættere beskæftiger sig med ”panik marketing”. De bruger kun penge på marketing, når der ikke er gang i virksomheden og tror, at de på den måde sparer penge. Men studier har tydeligt vist, at ”panik marketing” er mindre effektivt og dyrere end en tålmodig, jævn tilgang. Marketing er en proces og ikke en event.
Regel #3: Bootstrap din HR
For de fleste små virksomheder er medarbejderlønninger den største udgift. For at holde overblikket over pengestrømmen skal du holde nøje øje med lønningerne og overveje nogle bootstrap-teknikker i forhold til HR-delen.
Iværksættere prøver ofte at hyre folk, før de vækster, i troen på, at det er bedre at have ansatte klar, inden der kommer nye kunder. Men det kan være en voldsom belastning for likviditeten, hvis man prøver at have flere folk ansat, end de igangværende salg kan retfærdiggøre.
Et alternativ er at vente med at ansætte ind til, der er nok salg til det. Det kræver, at du får alle dine medarbejdere med på det. Vær ærlig omkring det. Forsikr dem om, at selv om de kan forvente ekstra arbejde på kort sigt, så vil der blive hyret flere folk, når der er nok salg. Tilbyd nogle frynsegoder så som mere fritid eller en bid af kagen som en belønning for, at de er villige til at vente. Vær sikker på, at du leverer det, som du har lovet, ellers mister du troværdighed og commitment i fremtiden.
Et andet almindeligt bootstrap-værktøj til at kontrollere medarbejderudgifter er at bruge freelancere, partnere og leverandører. På den måde bruger virksomheden kun folk til særlige opgaver, når der er brug for dem.
Man kan også hyre studerende som praktikanter for at holde medarbejderudgifterne nede og under kontrol. Praktikanter er villige til at arbejde for få penge, da de er ude efter at få erfaring, og de vil ofte også arbejde gratis, hvis de får noget ud af deres praktikforløb i henhold til deres studie.
Der er også måder, hvor en iværksætter kan bruge bootstrapping til at konkurrere med større virksomheder for at tiltrække ledelsestalenter. Iværksættere kan tilbyde talenterne ejerandele, overskudsdeling m.v. Den slags initiativer hjælper samtidig med at udskyde den høje løn, indtil virksomheden har råd til det.Husk endelig at bootstrapping tager tid. Det handler om at finde balancen imidlertid utålmodighed og fornuft – begge vigtige drivere i en startup. Ellers som stifteren af GoPro, Nick Woodman, har udtrykt det:
”Så længe du kan bootstrappe uden, at det går udover dine konkurrencefordele, så er bootstrapping en virkelig kraftfuld strategi, fordi den gør dig i stand til at være fuldstændig loyal overfor din vision.”
Comments