Ole Holdgaard er stifter af Loggershut.

Startups og micro influencers skaber værdi og vækst

SPONSORERET: I det sidste år er influencer marketing nærmest eksploderet – både i mediernes dækning og i virksomhedernes brug heraf. Som altid, så er det de dygtige startups, som er first movers.

Hvad er influencer marketing?

En influent kommer af det engelske udtryk:

”En influencer har indflydelse på en række personer”

På de sociale medier har influencerne en række følgere på Instagram eller abonnenter på deres YouTube-kanal.

Og det er følgerne til influencerne, som er værdifulde for din virksomhed. Indgår du et samarbejde med en eller flere social media influencers, så får du adgang til alle influencernes følgere.

Det giver dig en række fordele:

  1. Følgerne har tillid til influenceren, hvofor følgerne er modtagelige overfor influencerens budskab. Så du opnår troværdighed ved, at det er influenceren, som fortæller om dit produkt eller din service. Paraderne falder derfor ned hos følgerne
  2. Du kan målrette din markedsføring til en niche eksempelvis: Gamers, mode, skønhed, boligindretning, underholdning osv. Denne form for markedsføring er derfor det stik modsatte af display-reklamer, som kan virke spamagtige
  3. Du kommer forbi adblocking

Hvordan sparer jeg penge?

Der er penge at spare, når man er first mover. Det kender vi fra alle de nye features på Facebook, som kun er billige, så længe at efterspørgslen ikke er høj.

I Danmark er der en række influencers, som allerede er blevet så store, de såkaldte mega-influencers, at de er rimelige dyre at bruge til markedsføring. Derfor søger brands og startups nu henimod micro influencers, som har op til cirka 15.000 følgere.

Det er der to gode grunde til:

  1. Du sparer penge
  2. Micro influencers er bedre til at interagere med deres følgere, så du kan opnå flere: ‘Synes godt om’, delinger og kommentarer på influencerens post om dit brand

Det er derfor i sammenspillet mellem startups og micro influencers, at værdien og væksten skabes.

Har din virksomhed et momsnummer, er det let at teste, hvordan micro influencers kan gøre en forskel for dit brand i forhold til salg og markedsføring.

Du kan eksempelvis teste influencer-platformen Loggershut gratis. Det gør du ved at klikke her: Micro influencers til startups