Vi gennemgår her, hvorfor og hvordan du kan bede investorer præsentere sig selv, deres erfaringer og investeringsstrategier. Det er vigtigt, for du kan spilde uendelig meget tid på at tale med investorer, der reelt godt ved, de slet ikke vil investere lige nu, i din sektor eller i dig!

Venturefonde er i de sidste par år blevet født i hobetal, ligesom de over en bred kam går ind tidligere, end tilfældet var for få år tilbage. Det betyder, at konkurrencen om de lovende og hypede cases er i høj kurs.

Bevidstheden om, at man som founder ikke skal sige ja til det første og det bedste – og at venturekapital ikke partout er det rette for startups – har skabt en mere lige spilleplade mellem founders og investorer. Det, sammenholdt med en skærpet konkurrence i investor-miljøet, gør, at du i højere grad kan opleve “reverse pitching”, hvor investorer sælger sig selv ind til din virksomhed.

 

Hvad kan du få ud af en reverse pitch?

  1. Forstå investorens fokus: Du lærer, hvilke brancher og stadier en investor typisk arbejder med. Og tjek selv: Hvis investor aldrig før har investeret i dit felt, starter vedkommende nok heller ikke med dig!
  2. Afstem forventninger: Reverse pitches giver indsigt i, hvordan investorer arbejder, deres forventninger til vækst og exit-strategier, og hvilken støtte de tilbyder ud over kapital. Og hold dig ikke tilbage: Få de forhold demonstreret og krydstjekket med founders i investors portefølje (øvrige investeringer) – nogle vil nok love mere, end hvad virkeligheden rækker til!
  3. Identificer et værdifuldt match: Brug reverse pitches til at finde investorer, der deler din vision, som du har kemi med, og som har ressourcerne til at understøtte din vækst.

 

Spørgsmål, du som founder kan stille din investor:

 

1. Hvem fra jeres team skal vi arbejde med?
Kan I dele vedkommendes CV og baggrund? Jeg vil gerne forstå fordelingen af operationel erfaring og fonds-/investeringsbaggrund i teamet.

 

2. Forventer I en bestyrelsespost?
Hvis ja, hvem skal sidde der, og hvilken konkret erfaring har personen – fx i forhold til at bygge eller drive selskaber selv?

 

3. Hvordan arbejder I i praksis med porteføljeselskaber?
Hvilke typer check-ins, rapportering og møder forventer I?

 

4. Er I åbne for, at vi trækker referencer fra jeres porteføljeselskaber?
Gerne fra dem, hvor den person vi skal samarbejde med, også sidder i bestyrelsen.

 

5. Hvad er jeres finansielle kapacitet?
Hvor meget kapital har investor allerede investeret, hvor meget er reserveret til opfølgende runder? Og særligt ved venturefonde:

  • Hvor langt er I i fondens levetid (fx år 3 ud af 10+2 år)? Jo tidligere i fondens levetid og jo mere kapital til opfølgning, desto bedre for din videre rejse.
  • Hvordan er carry (afkastbonus) fordelt, og er alle, vi møder, aktivt involveret og økonomisk motiveret for fondens samlede succes?

6. Hvordan ser jeres netværk ud – især i forhold til vores fremtidige markeder?
Kan I hjælpe os med adgang til nye talenter, kunder og udviklere, når vi skalerer?


7. Hvordan er jeres relation til senere investorer?
Har I erfaring med at hjælpe jeres selskaber videre til næste runde – og kan I fx spille en aktiv rolle i at sikre videre finansiering, fx fra EIFO eller fra danske eller udenlandske investorer og fonde?


8. Hvilken rolle vil I spille i en potentiel runde?
Vil og kan I være lead-investor, og hvem kan i trække med fra jeres netværk?


Find hele “Funding-guide for Founders” her.