– Du har været med som investor i nogle år i CyberPilot, hvor du også er bestyrelsesformand – hvad var det, der fik dig til at investere i virksomheden?

”Økosystemet handler jo om netværk, og det er denne case et godt eksempel på.

Jeg fik personlig introduktionen fra en fælles bekendt, hvor jeg mødte et stærkt team, der med et virkelig godt produkt adresserer et stort problem i markedet. For det er blevet helt åbenlyst, at data- og IT-sikkerhed var og er en stor makro-trend.

Jeg blev så hurtigt klar over, at det her var en case, der kunne skalere hurtigt – både nationalt og internationalt. Den tese er jeg så ved at få bekræftet, eftersom vi er ved både at udvide vores footprint i Sverige og Norge.

Det nordiske marked er jo et naturligt sted at starte, og vi er ikke er langt fra at være klar til udrulning ned i Europa. Det er et let skalerbart produkt, og efterspørgslen er universel. Jeg tror dog, det er vigtigt at tage tingene i kontrollerede step, hvor hele forretningen kan være med”.

 

– CyberPilot fokuserer på træning, awareness og phishing-simulationer – snarere end de mere hardcore tekniske sikkerhedsløsninger. Hvorfor er det vigtigt i dag?

”Mange tænker straks i kompleks teknik, når de tænker IT-sikkerhed. Men sandheden er, at 8 ud af 10 sikkerhedsbrud sker på grund af menneskelige fejl.

Du kan have det bedste tekniske setup, men hvis dine medarbejdere klikker på en phishingmail, så hjælper det bare ikke særlig meget. Derfor giver det rigtig god mening at investere i træning af netop mennesker.”

 

– Mange danske virksomheder –faktisk også startups – mangler stadig basale sikkerhedsprocedurer og værktøjer. Hvilken rolle spiller CyberPilot i at løfte det niveau?

”Først og fremmest hjælper CyberPilot med at skabe opmærksomhed om IT-sikkerhed i virksomheder. At blive opmærksom i hverdagen er første step til at undgå at skabe sikkerhedsbrud. Herefter hjælper CyberPilot med at træne den rigtige adfærd, som f.eks. at identificere og rapportere phishingmails til IT-afdelinger. Det skaber:

  1. Et stærkt samspil mellem medarbejdere og IT, hvor de styrker hinanden og skaber en bedre IT-sikkerhed.
  2. En IT-sikkerhedskultur, hvor den IT-ansvarlige kan dokumentere og rapportere til ledelsen.

 

 

– Hvorfor er cyber-feltet så attraktiv en vertikal at investere i lige nu som business angel?

”Hvis man åbner for nyhederne, ser man jo nyheder om cybertrusler overalt. Det viser meget godt, at vi efter mange års digitalisering, har fået øjnene op for, at det også har skabt nogle sårbarheder. Vi har digitaliseret derud af uden måske at have øje på slagsiden – eller i hvert fald uden helt at sørge for at borgere og virksomheder var polstret.

Nu er vi så alle blevet modne nok til at se, at disse sårbarheder skal løses – derfor er det et felt i fuld udvikling, hvor der sker utrolig meget lige nu.

Vi har kun lige set begyndelsen. Budgetterne til it-sikkerhed er stærkt stigende, fordi truslen er allestedsværende og tilsvarende stigende. Så det giver et voksende marked. Men igen – der er stadig rigtig mange virksomheder, som mangler at tage vigtige skridt i arbejdet med at sikre sig imod digitale trusler.

Vi ser store opkøb, som fx Googles køb af Wiz tidligere i år, og danske eksempler som Humio (Crowdstrike) og Coana (Socket!). Det er – indtil videre – konsolideringer i markedet, som adresserer entreprise-segmentet. Vi har stadig til gode at se den store konsolidering i SMV-segmentet. Men vi vil se den udvikling fortsætte i de kommende år.

 

– I forlængelse af det; tror du på, vi i Danmark og Europa kan skabe en bæredygtig base af egne spillere – eller bliver vi opkøbt, før vi vokser os store nok?

”Der er masser af kapital i Europa, så vi burde sagtens kunne holde spillerne på europæiske hænder. Men fundingen halter. Og det er klart, at der er store kræfter på spil i denne branche, når man kigger på USA.

de europæiske venture- kapitalfonde skal steppe op, hvis de vil være med til at føre de – i det her felt – rigtig mange gode, ’bootstrappede’ cases frem.

Der er, både nationalt og internationalt, et stort fokus på cases af CyberPilots størrelse. Men vi skal også blive bedre til at facilitere, at founders kan nå derhen. For der er enormt meget potentiale og gode idéer på de spæde stadier, men founders skal have hjælp til at se, hvordan man oversætter det til en business case.”