Ugens startup: Cogo – balancen mellem bæredygtig udvikling og byudfordringer
I et hastigt udviklende marked for mikromobilitet tager Cogo nu næste skridt for at forme en fremtid, hvor vi i øget grad vælger grønnere og enklere rejseformer. Robin Blichfeldt, CEO og co-founder i Cogo, sætter ord på tankerne bag deres nye satsning og adresserer de udfordringer, der gør, at mange byer fortsat har forbehold over for mikromobilitet. Partner hos PreSeed Ventures, Alexander Horten, sætter ord på betydningen af Cogos nye tiltag for, at de er gået med i en ny investeringsrunde.
Forbindelser mellem klimavenlige deletransportformer
Lime, Bird, Voi, Tier, Bolt og danske Donkey Republic er blot nogle af de markante spillere inden for mikromobilitet, der udbyder deletransportformer, som primært tæller cykler, elcykler og elløbehjul. Et marked, som McKinsey estimerer vil være 260 mia. dollars værd i 2025. Som på så mange andre markeder med mange udbydere, der udfylder de samme funktioner, kan det give god mening at samle dem på én platform som en ‘aggregator’, der lister priser og tilgængelighed. Dette er tilfældet med danske Cogo, der siden 2020 har arbejdet på at skabe en ”Momondo for deletransport”.
Siden vi for to år tilbage besøgte CEO og co-founder i Cogo, Robin Blichfeldt, har de arbejdet på at manifestere sig som førende på området, og Robin mener faktisk, at de er nået dertil. Ved at samle et bredt udvalg af deletransportformer som løbehjul, cykler og elbiler fra 300 forskellige mobilitetsudbydere og være tilgængelig i over 700 byer i verden har Cogo løbende cementeret deres indflydelse. Men for at nå nye højder er det essentielt, at deres nye lancerede tiltag får gennemslagskraft.
Direkte betaling i appen – mulig gamechanger?
Cogo har denne sommer lanceret en direkte betalingsfunktion, så brugerne nu kan låse op for og betale for deres ture direkte i appen uden at blive ledt videre til udbydernes egne platforme. Den nye lancering, der indebærer en omfattende teknisk integration af forskellige udbydere, sigter mod at ændre brugernes adfærd.
De tekniske udfordringer har været betydelige, fortæller Robin Blichfeldt. Derfor er den seneste investeringsrunde, ledet af Morph Capital, EIT Urban Mobility og eksisterende investorer som PreSeed Ventures, blevet rettet mod produktudvikling, fortæller Robin Blichfeldt.
“Den nye funktion fjerner naturligvis en stor barriere. Brugerne behøver ikke længere håndtere flere apps, tilføje forskellige betalingsmetoder eller oprette separate konti hos forskellige udbydere. Det i sig selv fjerner hindringer hos brugerne, og gør mikromobilitet mere tilgængelig end nogensinde før.”
Hos PreSeed Ventures fortæller Alexander Horten, Partner i PSV Tech01, at potentialet hele tiden har været ”kæmpe stort” pga. den betalingsfunktion, som Cogo netop har integreret: ”Det (betalingsfunktionen red.) har jo hele tiden været på roadmap”, siger Alexander og fortsætter: ”Og det er jo altid en fornøjelse at se en nøglefunktion blive integreret med den kvalitet, som den Cogo har leveret”.
Bæredygtighed og data: To sider af samme mønt
Cogos model er bygget op omkring at indsamle værdifulde data om folks bevægelsesmønstre og rejsevaner. Det er data, der kan kaste lys over vigtige aspekter af mikromobilitet, såsom hvor ture starter og slutter, antallet af tilgængelige køretøjer i forskellige områder, hvilke strækninger der foretrækkes med forskellige køretøjstyper, og hvordan mikromobilitet integreres med andre transportformer som offentlig transport.
Den tekniske indsigt er afgørende for at optimere byplanlægningen og reducere CO2-udledningen, hvilket gør mikromobilitet til en mere central del af klimavenlige transportmuligheder. På den baggrund er det et vigtigt værktøj til, at kommuner tager godt mod udbydere af mikromobilitet. Byer som Berlin og Barcelona er gode eksempler, hvor der pt. er mere end 20 forskellige udbydere af mikromobilitet.
Partnerskaber med kommuner er nøglen til grønne bymiljøer
Selvom mikromobilitet har åbenlyse fordele, kan det også give anledning til en række udfordringer, som er blevet tydelige i storbyer med høje ulykkes- og vandalismerater. Dette har ført til specifikke forbud mod visse miljøvenlige køretøjer, såsom elløbehjul, som det fx tidligere har været tilfældet i København.
Det har givet et dårligt ry for diverse udbydere af mikromobilitet, som har betydet ekstremt svingende værdisætninger. De regulatoriske usikkerheder har også været anledning til betænkeligheder hos investor PreSeed Ventures, fortæller partner Alexander Horten. Han er dog fortrøstningsfuld – ikke mindst i velregulerede lande som Danmark.
”Det er klart et opmærksomhedspunkt, vi har kigget på og kontinuerligt holder øje med – særligt når man kommer fra et ret velreguleret land som Danmark. Overordnet tror vi dog på, at mikromobilitets-løsninger på grøn og effektiv vis fortsat kan løse nogle af byernes store transportmæssige udfordringer, som man har set det ske i andre lande. Og når samfundsværdien er til stede, så tror vi på, at der findes en vej igennem de regulatoriske udfordringer, som der måtte komme”.
Vejen igennem de regulatoriske udfordringer er ifølge CEO Robin Blichfeldt brolagt med datadeling og samarbejde mellem industrien, myndighederne og lokalsamfundet. Det er afgørende for at sikre en bæredygtig udvikling af mikromobilitet fortæller Robin, og udtrykker et ambitiøst ønske om at samarbejde med Danmarks kommuner for at skabe mere bæredygtige bymiljøer.
“Vores mission – om at gøre det let for byboere at vælge bæredygtige mobilitetsformer for at bekæmpe trafikpropper og forbedre luftkvaliteten – ser vi som et mål, vi deler med alle Danmarks byer. Derfor vil vi gerne række en hånd ud til dem, så vi sammen kan skabe en reel forandring. Med Cogo sidder vi på værdifulde data, som kan omsættes til afgørende konklusioner, der ellers ville kræve dyre og tidskrævende forskningsstudier at producere. Vi deler hellere end gerne disse data med byerne for sammen at skabe et grønnere bymiljø.”
Vejen frem: App til bæredygtig adfærd
Cogo’s nyeste app-funktion lyder som en teknologisk opgradering, der sandsynligvis kan ændre vores tilgang til transport. De udfordringer og muligheder, mikromobilitet rummer, er en konstant balancegang mellem at udvikle teknologi og platforme, men også om at forme vores byer og kulturer på nye måder.
Udfordringerne med trafikbelastning og CO2-udledning kan ikke ignoreres, så derfor skal der kigges på det med nye briller, lyder det fra Robin Blichfeldt. “Næsten en tredjedel af udledningen kommer fra vejtrafikken. Det tyder på, at biler er en væsentlig hindring for os i at nå klimamålene. I gennemsnit er der 1,3 personer i hver bil, og bilerne står stille i mere end 90% af tiden. For at løse dette problem er det nødvendigt med konkrete tiltag, der gør det lettere for folk at komme fra punkt A til B med miljøvenlige køretøjer som cykler, løbehjul og andre former for deletransport“, mener han.
Rejsen for Cogo kræver samarbejde og dialog mellem udbydere, byplanlæggere, myndigheder og samfundet som helhed for at udnytte de positive indvirkninger i forhold til en mere effektiv og grønnere infrastruktur. For at skabe gode vilkår for mikromobilitet, skal vi stræbe efter at finde den rette balance mellem innovation og regulering.
Det handler hele tiden om learning-by-doing, og ligesom Robin Blichfeldt i 2021 sagde til Bootstrapping, så skal man huske på, at ”markedet for deletransport er ganske få år gammelt, og implementeringen af elløbehjul er f.eks. ikke mere end fire år gammel. Det tager tid – også for politikere – at nå frem til den bedste løsning”.
Comments