Ugens startup: Morten Strunges Podimo – globalt økosystem for podcastere?

Mads – Monopolet – Steffensen er gået fra DR til startuppen Podimo. Men kan man for alvor skabe en forretning på podcastere oppe imod globale aktører og lokale gratis medier? Vi har udfordret Podimo på deres vækstrejse

Kigger vi på investeringerne, der i dag bruges på podcasts og danskernes forbrug af samme, er det ikke overraskende, at de fleste aktører i mediebranchen forsøger at gøre podcasting til en af grundpillerne i deres forretning. Mens DR som gratis public service på den ene side sætter sig på stadig flere placeringer over mest lyttede podcasts, så udvider på den andern side de kommercielle medier som Apple og Spotify butikken med store mængder in-house-produktioner. Det gør konkurrencen benhård for Podimo og andre, der skal leve af at være paraply for mindre selvstændige podcastere. Særligt kan det lyde som en udfordring at kapitalisere et marked, hvor forbrugeren ikke er vant til at betale direkte for varen, og hvor producenterne dermed heller ikke helt har vænnet sig til at få betaling for den.

Det er den udfordring, den danske startup Podimo siden slutningen af 2019 har taget op. Ved at skabe et økosystem, hvor podcastplatformen fordeler indtægterne fra abonnenterne mellem de podcastere, som vælger at ligge eksklusivt på platformen, forsøger Podimo at gøre det lidt sjovere økonomisk at være uafhængig podcaster.

Podimo har fra start meldt ud, at de inden for få år skal etablere sig internationalt, og med udvidelsen i Tyskland og Spanien er Podimo allerede i gang med at tage kampen op mod tech-giganter som Apple og Spotify, der dominerer markedet. Om konceptet viser sig skalerbart, og Podimos økosystem har sin berettigelse globalt, vil fremtiden give os svaret på.

Vi har spurgt co-founder og kommerciel direktør Andreas Sachse om, hvilke udfordringer og muligheder der ligger på rejsen, samt hvilken plads podcasting har i fremtidens mediebillede, hvor lydmedier synes at konvergere og skubbe rammerne for, hvordan vi forstår podcastmediet.

I har udvidet jeres katalog med flere prominente navne samt tilføjelsen af lydbøger. Hvordan ser Podimos indholdsstrategi ud – og har den ændret sig siden lauch?

”Hovedessensen i indholdet på vores platform er, at det udelukkende er spoken-word-audio. Hvad enten det er podcasts eller lydbøger, er fællesnævneren, at vi skaber et økosystem, hvor vi kan give nogle penge tilbage til dem, der skaber indholdet – uden at hver producent skal ud at finde en sponsoraftale eller lægge reklamer ind for at finansiere indholdet. Hos os gør vi det sådan, at man som abonnent betaler et fast beløb, som vi deler ud mellem producenterne. Hvis du som podcaster har skabt et navn eller står for noget indhold, der går hen og bliver populært, så kan du faktisk relativt hurtigt skabe en fin forretning ved at være hos os.

Jeg tror ikke, vi når særligt langt uden bevidstheden om og accepten af, at vi er oppe mod internationale spillere, som har nogle muskler, vi ikke har. F.eks. har Spotify opkøbt en række firmaer, der laver software, der gør det nemt som podcaster at hoste podcasts og redigere indhold, hvilket blandt andet betyder, at de redaktionelt og teknisk er foran. Derfor bliver vi nødt til at fokusere og prioritere ressourcerne – og stille os selv spørgsmålet, hvor vi som platform og udbyder af lydindhold differentierer os fra andre. At vi er den eneste platform, hvor man som creator reelt kan tjene penge, gør, at vi kan tiltrække talent, som ingen andre kan. Det er den seneste tilføjelse af Mads Steffensen jo er et godt eksempel på,” lyder det fra Andreas Sachse, der samtidig fremhæver fordelen i, at Podimo er lokale:

”Mads Steffensen er et godt eksempel på, at Podimo kan tiltrække talent, som ingen andre kan.”

”At vi f.eks. herhjemme i Danmark snart kan stille optagefaciliteter til rådighed og i øvrigt give en masse guidance i forhold til, hvordan man forbedrer sit produkt. Derfor tror jeg man – særligt på sigt – vil se Podimo som nogle, der tilbyder højkvalitetslydfortællinger.

Er I bekymrede for, at tilføjelsen af flere store podcastere gør, at man kommer længere væk fra grundtanken om et økosystem, hvor de små podcastere får del i kagen?

”Vi er selvfølgelig nået til den erkendelse, at der skal mange betalende brugere til, at du som lille fisk får noget ud af at være på vores platform. Ikke desto mindre er visionen om, at alle creators skal kunne lave en forretning, intakt. Jeg tror egentlig, vi er nået frem til, at rejsen forholder sig omvendt, i den forstand, at vi må acceptere, at vi har været tvunget til at tiltrække de store fisk for at tiltrække nok betalende brugere til for alvor at kunne hjælpe de mindre.”

Indtil videre er I åbnet i Tyskland og Spanien. Hvordan er balancen mellem jeres forretning nationalt og globalt? Er det en udfordring at lave en skalerbar forretning, når man i forhold til indhold ”starter forfra” ved åbningen i hvert nyt land?

”Jeg tror, vi kan skabe en gangbar forretning ved at være gode til at kigge ind i, hvor der er nogle huller, som markedet ikke allerede udfylder. Vi ser i øjeblikket et europæisk marked, som er enormt fragmenteret. Her har vi en klar strategi om at skabe globale succeser ved at være skarpe til at udvælge og oversætte indhold, så det er overførbart til flere forskellige lande. F.eks. har vi en afdeling i London, som lancerer shows, der er røget direkte på toppen af hitlisterne i UK, som p.t. kun er på engelsk. Vi har fået opbygget et stort globalt indholdskatalog ved, at vi tænker indhold på tværs af landegrænser. På den måde skal vi ikke ud at opfinde den dybe tallerken hver gang, vi går ind i et nyt land.”

Andreas Sachse hæfter sig desuden ved, at det ikke blot er hos de danske podcastere, man ser fornuft i at blive en del af økosystemet:

”Om du er podcaster i Danmark, Tyskland eller Spanien, så tror jeg, du kan se det attraktive i at få nogle penge ud af dét, du går og bruger en masse tid og kræfter på. Nationalt som globalt møder vi en anerkendelse omkring det at give magten tilbage til dem, der laver indholdet. Jeg tror, det at ville flytte pengene hen i podcasterens lomme frem for Facebooks og Googles pengetanke har en appel, der rækker langt ud over Danmarks grænser.”

 

Om investeringerne der har hjulpet Podimo på vej mod internationaliseringen – senest 80 mio. i februar i år – har CEO Morten Strunge selv følgende kommentar:

”Investeringerne lægger jo et pres på, at vi får fundet formlen til for alvor at vækste – også uden for landets grænser, hvor flere og flere aktiviteter foregår. Vi ved, at etableringen er dyr, og at vi er nødt til at investere for at kunne nå samme niveau internationalt som herhjemme. Her er vi privilegerede, at investorerne, ligesom vi, ser en bæredygtig forretning i at gøre det mere attraktivt at være podcaster både i Danmark og i udlandet. Og hvis vi for alvor kan få etableret os globalt, er investeringerne godt givet ud.”

”På nuværende tidspunkt er fokus på Tyskland og Spanien, hvor vi skal etablere os lige så stærkt som herhjemme, før vi senere hen kan koncentere os om flere lande, hvilket på sigt helt klart er ambitionen.”

Hvordan forholder I jer til nye trends i markedet som social audio? Er Clubhouse en aktør, I holder øje med?

”Vi følger selvfølgelig tæt med på sidelinjen i, hvad Clubhouse foretager sig. Egentlig synes vi, Clubhouse er genialt, og har selv brugt det ved afholdelse af møder og workshops med creators. Clubhouse har et superstærkt værktøj i forhold til at skabe tættere bånd mellem lytter og producent – det giver nogle vilde muligheder, at du som lytter ved at løfte din hånd pludselig er medproducent.”

”Clubhouse har fået Podimo til at nytænke formatet podcast.”

Tankerne omkring Clubhouse, der nærmest er med til at opløse rummet mellem lytter og creator, har fået Podimo til at nytænke formatet podcast, og de udelukker ikke, at de i fremtiden ser lignende formater på Podimo:

”Kan en podcast være et Clubhouse, som bliver optaget og lyttet til efterfølgende? Det spørgsmål er et af mange, der naturligt melder sig på banen som følge af de trends, vi ser røre sig i markedet, og som gør, at vi overvejer, om vi skal have lignende features ind i vores app.”

Andreas Sachse holder alligevel fast i udgangspunktet om, at Podimo skal fokusere og prioritere deres ressourcer dér, hvor de i forvejen er stærke:

”Selvom Clubhouse er unikt, så tror jeg, at den intimitet, man som lytter opnår, når man lytter til en podcast, hvor der redaktionelt og teknisk er kælet for detaljen, er svær at nå i et Clubhouse, som mere har form af et debatforum, hvor man har mulighed for at stille spørgsmål. Det kan være virkelig fedt – og har vist sig at være det – men det er ikke nødvendigvis altid, at man har lyst til at være på. Clubhouses eller ej, så tror jeg altid, at der vil være en efterspørgsel efter den særlige connection, der i podcastmediet skabes ved den personlige historie. Det er dér, vi vinder.

Men jeg tror, at Clubhouse har gjort, at det bliver mindre relevant for folk at vide, om det er en podcast eller ej, de lytter til. Podcast er jo sådan set kun defineret ud fra, hvordan formatet bliver distribueret ud til nogle mennesker.”

Det er til at forstå, at Podimo har et øje på Clubhouse. Startuppen, der til april kan fejre sit første år på markedet, er allerede vurderet til 1 mia. US dollars. Appen, der har ”invite-only” som adgangskrav, har over 10 mio. ugentlige aktive brugere, og selvom CEO Kurt Schrader har luftet, at appen på et tidspunkt åbner op for alle, er efterspørgslen p.t. så vild, at medlemskaber i stor stil sælges på Reddit, eBay, og Craigslist.

Det siger podcasterne om Podimo: