"Der er så mange muligheder for at gøre uddannelse bedre life-long, mobile on the go, adaptive etc., og med en vinkel, hvor vi både ser på hard- og soft skills, så vi uddanner hele mennesker, uanset hvor det er i verden." - Jørgen Balle Olesen

5 skarpe til ugens impact-investor: Jørgen Balle Olesen

Jørgen Balle Olesen er en markant impact-investor, som måske mest er kendt som stifter af SAXO.com, har en M.B.A. fra CBS, investerer bl.a. i edtech og har tidligere arbejdet med uddannelse og sundshedsforebyggelse i Bolivia.

1. Du overtog familiens boghandel og skabte Saxo.com, Danmarks svar på det oprindelige Amazon, som vores største online boghandel, du nu har solgt. Hvad lærte du især af den rejse?

Det var en spændende rejse både hvad angår digitalisering, nye forretningsmodeller og skalering. Vi gik fra nogle ganske få medarbejdere i kælderen under boghandlen på Østerbro til cirka 65 medarbejdere og en omsætning på 350 mio. kroner. Det mest interessante var nok, at der hele tiden var behov for at innovere. I første omgang var det jo den fysiske distribution, long tail etc., der var fokus på; senere overtog den digitale agenda med e-bøger, lydbøger etc. i abonnement med helt andre nøgletal og nye måder at skabe forretning på. Det store antal kunder og transaktioner skabte også mange data, som både var en udfordring (fx 20 mio. produkter), men som også gav store muligheder for at bruge data til fx kunderettede anbefalinger. Hvad der gik på tværs gennem alle årene var et stærkt fokus på kunderne og en ekstraordinær kundeservice.

Pro-medlemskab?

Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.

Tryk her

Allerede medlem? Log ind her: