"Vi inviterede folk i vores netværk, hvilke allerede havde udtrykt ønske om at investere, ind til et møde, allerede inden kampagnen blev offentliggjort. Det sikrede os en stor del af den første funding." Andreas Helgason Rex. Foto: Lendino.

Sådan aktiecrowdfunder du som iværksætter

Lendino har beskæftiget sig med crowdfunding siden 2013. I årets første måneder har de taget deres egen crowdfundingmedicin og rejst penge på aktiecrowdfundingplatformen Funderbeam. Lendinos CMO, Andreas Helgason Rex, skriver her om deres erfaringer med aktiecrowdfunding.

Vi valgte at bruge aktiecrowdfunding til at rejse kapital af tre årsager.

Den ene var, at vi er til for crowden. Det ligger i vores DNA som crowdlending-virksomhed, så det er oplagt, at crowden skal have medejerskab.

Desuden elsker vi den meget strukturerede tilgang til at rejse kapital, hvilken står i skarp kontrast til at løbe spidsrod mellem mere eller mindre imponerede business angels. Med aktiecrowdfunding er der et prædefineret vindue, hvor kapitalen skal rejses. Man fastsætter selv vilkår, herunder værdiansættelse. Herefter er det op til en selv og teamet at sælge casen.

Som en fed sidegevinst får man tonsvis af positiv markedsføring, når man rejser penge på denne måde. For eksempel får challenger-banken Monzo 3.000 nye kunder, hver gang de laver aktiecrowdfunding – de rejser penge, og bare ved at gøre det får de kunder og bringer sig selv nærmere de mål, de sætter i kampagnen.

Der er syv ting, du skal gøre, og tre ting, du skal holde dig fra, hvis du overvejer at aktiecrowdfunde.

7 dos

  • Hold events. Vi inviterede folk i vores netværk, hvilke allerede havde udtrykt ønske om at investere, ind til et møde, allerede inden kampagnen blev offentliggjort. Det sikrede os en stor del af den første funding. Derefter holdt vi et investormøde et par uger inden kampagnens udløb og præsenterede os på en bunke Funderbeam-events på tværs af Europa.
  • Lav en SoMe-strategi:
    • Sørg for at opdatere på såvel firma- som co-founders’ og management-profiler.
    • Få business-influencers og brancheeksperter til at dele indhold om kampagnen.
    • Husk at fejre og dele sejrene med billeder, video og tekstopslag. 50/75/100 % af målet nået, 100 tilsagn, 10 lande – kun fantasien sætter grænser. Det viser momentum og giver dig også en god undskyldning for at fortælle om din case igen og igen.
  • PR. Med pressedækning i de rette medier kommer du bredere ud end dit eget netværk og din egen branche.
  • Sørg for at have 3-5 gode nyheder, der kan opdateres med i løbet af kampagnen.
  • Lav en god business-plan og gør noget ud af videopitchen. Videoen er der for at se produktet og skabe tillid: Det giver folk mulighed for at se dig og teamet i øjnene. Det er ikke her, du skal gå helt ned i materien på din historie, og hvordan du vil skabe resultater – det har du forretningsplanen til.
  • Svar altid på forumbeskeder inden for 24 timer.
  • Accepter investeringsindikationer hurtigst muligt for at vise momentum – især i starten af kampagnen, hvor der er mange inde og kigge.

3 don’ts

  • Fokuser ikke kun på det, I ikke kan. Vær ambitiøs i din beskrivelse af din aktiecrowdfundingkampagne. Vi danskere har det med ikke at være så gode til at beskrive potentialet og fokuserer i stedet for meget på alt det, der kan gå galt. Begge dele skal beskrives ordentligt.
  • Overdriv ikke. Vær ærlig i din beskrivelse af din aktiecrowdfundingkampagne. Det er vigtigt, at du kan dokumentere de tal, du anvender, og kan underbygge alle dine påstande.
  • Tro ikke, at investeringerne kommer af sig selv. Det kræver arbejde før, under og efter kampagnen – men det er det hele værd.