Peter Hede, Nordic Eye – Hvorfor ønsker founders at sælge egne kapitalandele med store rabatter?
Der er god fornuft i som founder at sælge secondaries på vej mod den store exit, lyder det fra Peter Hede, partner i Nordic Eye, som i dette indlæg giver næring til debatten om rabatten på secondaries. Han mener ikke, der er nogen modsætning mellem at sælge kapitalandele med rabat og samtidig have fast tro på virksomhedens fremtidige succes.
Det er et velkendt fænomen fra adfærdspsykologiens verden, at mennesker over en bred kam er mere tilbøjelige til at beholde en genstand, de allerede ejer, end at erhverve den samme genstand, når de ikke ejer den. Dette illustreret i kontekst af et værdiansættelsesparadigme på den måde at menneskers maksimale betalingsvillighed for at erhverve et objekt typisk er lavere end det mindste beløb, de er villige til at acceptere for at opgive det samme objekt, når de først ejer det – selv i øvrigt når der ikke er nogen særlig årsag eller nødvendighed til ejerskabet, eller endog selvom objektet først blev anskaffet få minutter forud for købstilbuddet.
Pro-medlemskab?
Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.
Tryk herAllerede medlem? Log ind her: