Nicki Friis, iværksætter, coach og podcaster. Startede sin første virksomhed som 16-årig og er i dag 25. Han har været med til at starte to softwarestartups, ideanote.io og hans nuværende virksomhed patentrenewal.com.

KLUMME: Hvordan finder en startup ekstern kapital?

Forestil dig, at du starter en ny virksomhed og mangler kapital. Her er nogle overvejelser, som du bør gøre dig.

Typen af kapital, som du bør lede efter, afhænger både af det produkt/den service, du tilbyder, men også af det stadie, du er på. Er du ved at validere dit koncept, ved at få driften til at køre smurt, eller er du ved at skalere?

Ligegyldigt hvilket stadie du er på, vil den bedste måde at sikre din drift på være at sælge mere. Alt for mange startups får finansieret deres idé og begynder først derefter at indse, at det ikke var helt, hvad de troede, det skulle være. Her taler jeg af erfaring.

Din virksomhed vil gå gennem adskillige iterationer, særligt i de tidlige stadier, og du ønsker ikke at løbe tør for penge, før du har fundet dit “fit” i markedet. Vil dine kunder betale dig for dit produkt? Kan du få dine omkostninger per salg ned på et niveau, hvor du tjener penge? Og hvad er udsigten til det?

Forskellige kilder til finansiering
Venner og familie – de giver muligvis ikke objektiv feedback, men de kan hjælpe dig med et lille indskud i de tidlige stadier. Min anbefaling vil være, at de aldrig bør investere penge, de ikke kan tåle at tabe, og aldrig et beløb, som du ikke vil kunne tilbagebetale med et almindeligt job over en årrække.

Tilskud – der er masser af muligheder for privat eller offentligt tilskud. Tag et kig på konkurrencer, Innovationsfonden, acceleratorer og inkubatorer.

Engle – individer, syndikater eller institutionelle investorer. Disse vil typisk kunne hjælpe dig med at nå markedsvalidering, udvikle dit færdige produkt/prototype eller skalere din virksomhed til næste finansieringsrunde. Træf et valg om, hvorvidt du vil lave en dividendeforretning, eller om du vil ud at rejse finansieringsrunde efter finansieringsrunde.

Superengle eller “venture”-kapitalfonde – disse vil typisk investere, når du har bevist, at din forretning kan skalere. Det betyder, at din organisation er så god – og kan bevise det med data, at hvis du får flere penge ind i din virksomhed, så kommer du også til at tjene flere penge.

Crowdfunding kan spille en rolle på de fleste af disse stadier. Men lad dig ikke narre af, at dette virker som et let skridt at tage. Ofte er du nødt til at skabe dit eget momentum – typisk skal 30-40 % af det samlede beløb komme fra dit netværk, men når det er sagt, så kan dette virkelig være med til at sætte vækst under din virksomhed, hvis du har produktet/servicen til det.

Lån – du kan også låne penge. Der er mange forskellige måder at låne penge på, og der er flere muligheder, som er anbefalelsesværdige, men det afhænger meget af din nuværende og individuelle situation.

Tal med så mange som muligt
Lav en liste over alle, du kender. Prioritér listen efter følgende:

  • Kan lide dig og stoler på dig.
  • Har penge.
  • Har et godt netværk.
  • Er dygtige inden for et område, som kan hjælpe dig.
  • En person, du stoler på.

Du skal tale med en masse mennesker, og du skal svare på en masse spørgsmål. Det er nemmest at starte med folk, du kender, og som du ved kan lide dig.

Brug ordet “hjælp” – folk, der kender dig, og som vil dig det bedste, vil typisk finde en måde at hjælpe dig på, fordi de gerne vil se dig lykkes.

Vær specifik med det, du har brug for, og lav så meget forarbejde som muligt. Forestil dig, hvilke spørgsmål du vil blive stillet, og forbered dine svar.

De mennesker, du kender, har sandsynligvis ikke det, du har brug for. De fleste mennesker kender kun omkring 200 mennesker rigtigt. Disse mennesker kender imidlertid yderligere 200. Det er 40.000 mennesker! Spørg ikke om noget – fortæl dem, om det du har brug for, og bed dem om at tænke på, hvem de kender, som kan hjælpe dig med det. De mennesker, der ender med at hjælpe dig, vil sandsynligvis være fremmede, som er introduceret af folk, du kender.

Jo flere mennesker du spørger om hjælp, og som stiller dig spørgsmål, jo bedre bliver du typisk til at tale din sag, og jo større sandsynlighed er der for, at du finder den kapital og den partner, du har brug for til at gøre din idé til en realitet.

Nicki Friis, iværksætter, coach og podcaster. Startede sin første virksomhed som 16-årig og er i dag 25. Han har været med til at starte to softwarestartups, ideanote.io og hans nuværende virksomhed patentrenewal.com.