”Der er stort set ingen, der går fri længere. Det påvirker næsten alle på den ene eller anden måde. Enten rammes du hårdt på salget, eller også oplever du fremgang. Vi er tilsyneladende desværre stadig tidligt i krisen, så jeg forventer, at forskellene bliver endnu mere markante,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, til FDIH´s nyhedsbrev. Foto: Unsplash.

I over halvdelen af danske netbutikker er salget gået tilbage

Nye tal fra Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) viser, at coronavirussen strammer grebet om de danske netbutikker og dansk erhvervsliv.

”Der er stort set ingen, der går fri længere. Det påvirker næsten alle på den ene eller anden måde. Enten rammes du hårdt på salget, eller også oplever du fremgang. Vi er tilsyneladende desværre stadig tidligt i krisen, så jeg forventer, at forskellene bliver endnu mere markante,” siger Niels Ralund, adm. direktør i FDIH, til FDIH´s nyhedsbrev.

Næsten halvdelen af de adspurgte (46 %) svarer, at deres eksport er blevet ramt.

Statsminister Mette Frederiksen (S) holdt onsdag den 11. marts pressemøde om nye, historiske tiltag mod coronavirus, hvor hun ”lukkede” store dele af Danmark ned. Inden det historiske pressemøde angav halvdelen af butikkerne, der har deltaget i FDIH´s undersøgelse, at deres salg ikke var påvirket. Dagene efter pressemødet svarede 13 % det samme.

56 % oplevede tilbagegang, mens 31 % angav fremgang; ca. hver 5. butik meldte om, at mindst halvdelen af omsætningen er forduftet.

”Vi hører om flere virksomheder, som simpelthen har mistet alt salg allerede nu,” siger Niels Ralund til FDIH´s nyhedsbrev. ”Jeg håber meget for dem, at kunderne vil begynde at vende tilbage til dem hurtigt, for ellers bliver det hurtigt ekstremt hårdt. En opfordring herfra er i hvert fald, at hvis man ved, at man får behov for nyt tøj eller andet, så køb det allerede nu.”

Men nogle netbutikker havde den modsatte oplevelse og kunne meddele, at de havde øget deres omsætning.

Power og nemlig.com. og Apuls, som sælger udstyr til hjemmetræning, oplevede en vækst på 400 % i dagene efter pressemødet, mens børnetøjsvirksomheden Luksusbaby.dk søger flere lagermedarbejdere for at kunne følge med, hvilket glæder Niels Ralund:

”Det er positivt, at nogle butikker oplever fremgang, og jeg er så stolt over at se, hvordan virksomhederne på kryds og tværs forsøger at hjælpe hinanden med gode råd og erfaringer om alt fra salg til, hvordan man indretter et lager eller en kantine under disse ekstraordinære forhold.”

Der meldes så småt om begyndende fyringer. 10 % har allerede fyret medarbejdere (eller forventer at gøre det i denne uge), mens 71 % ikke forventer, at de vil blive nødt til at afskedige medarbejdere.

Næsten hver femte netbutik forventer at de vil benytte sig af den nyeste hjælpepakke (svar indsamlet inden tilføjelsen til hjælpepakken mandag d. 16. marts.)