”Personligt er jeg sådan en, der klassisk set altid har været 10-15 år for tidligt på den. Det er selvfølgelig meget sjovt og smigrende, at man så bliver omtalt som en pionér og den slags, men det er jo ikke noget, der betaler ens pensionsordning.”

Glem investorpenge – vi gør det på den gamle måde

Danske TwentyThree køber britiske Buto til at opbygge et globalt videofirma ud af Europa. Opkøbet er drømmen om, at danskere også kan opbygge store virksomheder, og vi kan ekspandere ud fra Danmark – uden investorpenge, siger Thomas Madsen-Mygdal.

Martech-virksomheden TwentyThree, der har hovedkvarter i København, offentliggør i dag, at de opkøber den engelsk konkurrent, virksomhedsvideoplatformen Buto.

TwentyThree er grundlagt af Thomas Madsen-Mygdal, og Steffen Christensen hjælper virksomheder med at få succes med videomarkedsføring.

Med opkøbet af Buto beviser TwentyThree, at unge danske virksomheder ikke behøver at følge den traditionelle vækstopskrift, der dominerer i tech-verdenens økosystem. Investorer er nemlig ikke velkomne.

Et lille mirakel
Serieiværksætteren Thomas Madsen-Mygdal, der har haft del i opstarten af Winplanet, Macplanet, Radiator A/S, Organic Network, Socialsquare og Podio bare for at nævne nogle, kalder selv historien om TwentyThree for et lille mirakel, hvor der fra starten har været fokus på os at bevise, at man kan bygge en virksomhed på en anden måde, end tech-virksomheder i dag finansieres.

Vi kunne helt sikkert have kørt hurtigere frem, hvis vi havde rejst en masse penge

”I dag ser vi en masse historier om hypervækst som WeWork og Uber, så vi har prøvet at bygge TwentyThree på en anden model. Vi er bootstrapped og selvfinansieret; det har været kunderne, der betaler væksten. Det giver en anden disciplin. Det kan nogle gange godt være en udfordring, og det har da helt sikkert nogle gange været meget nemmere, hvis vi havde en masse penge i baghånden, men det har været et aktivt valg,” siger Thomas Madsen-Mygdal.

Kontrol over egen skæbne
Teamet bag TwentyThree har villet bevise, at det er muligt at bygge en dansk virksomhed og beholde danske arbejdspladser i Danmark. Mange af de unge danske succeshistorier bliver ofte solgt tidligt, hvilket betyder, at de faktisk ikke har været særligt mange år i Danmark, og dermed har de reelt ofte ikke skabt særligt mange danske arbejdspladser.

”I sidste ende er der ikke meget indkomstskat, der er faldet af til den danske stat. Så på den måde er det vigtigt for os, at vi gerne vil skabe en virksomhed, der i 10-20 år skaber arbejdspladser, end en iværksættersucceshistorie, der allerede efter tre år bliver solgt til nogle amerikanere, og så bliver den halvvejs lukket ned på et tidspunkt,” siger Thomas Madsen-Mygdal og fortsætter:

Medierne gider normalt ikke skrive om os, for vi har ikke seedrunder, hvor vi rejser en masse penge.

”Vi kunne helt sikkert have kørt hurtigere frem, hvis vi havde rejst en masse penge, men omvendt betyder det også, at vi kan løfte teamet mere og holde lidt mere på kulturen med stille og rolig vækst, og så har vi også mere kontrol over vores egen skæbne.”

Det er os, der er de normale
At vælge udefrakommende investorer fra er nærmest endt som et projekt for Thomas Madsen-Mygdal og Steffen Christensen, hvor de stædigt har prøvet at bevise, at det kan lade sig gøre at klare sig uden VC’ere og business angels, selvom det har krævet, at de har måttet opfinde deres egen strategi og playbook, fordi de ikke passede ind i den traditionelle tech-fortælling.

”Medierne gider normalt ikke skrive om os, for vi har ikke seedrunder, hvor vi rejser en masse penge. Vi lever på den måde et meget mere stille liv, men den, der lever stille, kan også leve godt. Vi er mere interesserede i at blive omtalt i forbindelse med, at vi vinder nye store kunder eller laver noget produktinnovation, end at vi har fået tilført noget eksternt kapital,” fortæller Thomas Madsen-Mygdal og morer sig lidt over, at de har skullet forholde sig til noget så gammeldags som bankfinansiering og ikke venturefinansiering.

”Det er lidt paradoksalt, for vi er faktisk det, jeg vil kalde en rigtig normal virksomhed, og derfor passer vi ikke ind i store venture-hyperhistorier, som hele tiden kører i disse år.”

Videomarkedet er modent nu
Opkøbet af martech-virksomheden Buto falder på et interessant tidspunkt. Videomarkedet er med Thomas Madsen-Mygdals egne ord meget specielt i øjeblikket. Det er overset samtidig med, at video er ved at blive den mest dominerende kanal inden for martech, men markedet er ved at blive modent, og ifølge Thomas Madsen-Mygdal udvikler det sig ekstremt hurtigt lige nu.

”Så indtil videre har det været fornuftigt, at vi har ventet lidt og ikke trådt på VC-pedalen.”

At tage den med ro og ikke hente ekstern kapital for at skalere op ind til videre været en god model for at bygge TwentyThree mere langsigtet op. Mens TwentyThree har udviklet sig, har virksomheden været med til at udbygge markedet samtidig med, at de har ventet på, at markedet flyttede sig.

Først var der en YouTube-æra, hvor alle skulle have deres video på YouTube. Så var der er en Facebook-æra, hvor alle skulle have deres videoer på Facebook, og nu er vi ved at nå et mere balanceret digitalt martech-marked, mener Thomas Madsen Mygdal:

”Vi har satset på et paradigmeskift inden for martech. Fra skriftlig kommunikation til visuel kommunikation. Skiftet fra at bruge penge på annoncering til at bruge penge på at lave sit eget indhold og fortælle sin egen historie, som er det, vores kunder gør, ved at publicere videomateriale.”

Nu er markedet modent, og TwentyThree ser muligheder i opkøbet af Buto. Og for Thomas Madsen-Mygdal er det også en tilfredsstillelse, at der endelig sker noget. Selvom han er overbevist om, at det har været fornuftigt at ekspandere stille og roligt og ikke gå tech-turbovejen, så har alt en grænse:

”Personligt er jeg sådan en, der klassisk set altid har været 10-15 år for tidligt på den. Det er selvfølgelig meget sjovt og smigrende, at man så bliver omtalt som en pionér og den slags, men det er jo ikke noget, der betaler ens pensionsordning,” griner han.