Female Founders #6: Josefine Volqvartz
Startups med kvindelige founders er næsten fraværende i Danmark: I 2019 gik 95 % af alle VC-investeringer til teams startet af mænd, 4 % gik til mixede teams, mens blot 1 % gik til rent female foundede teams. Bootstrapping stiller i denne serie skarpt på female founders og spørger bl.a. til udfordringer og til, hvad der kan gøres anderledes, fx øremærket barsel, personligt drive og – ja, læs selv indslag #6 med Josefine Volqvartz, founder af KvindeKompagniet.
1. Hvad er dit drive – hvorfor er du founder? Og hvornår vidste du, at det var det rigtige at blive founder?
Jeg er født med et indbygget drive og en trang til at problemløse, igangsætte og skabe forandring. Fra en tidlig alder gik jeg i gang med at sætte initiativer i værk og skabe små virksomheder. Jeg har altid troet på mine ideer og på, at man kan udrette alt, hvad man vil, hvis man vil det nok.
Som broadcaster har jeg lavet reportager i det meste af verden, arbejdet for medier som The Guardian og CNN og været med til at søsætte en international tv-station, der i dag går ud til over 200 millioner seere. Selvom jeg var ansat, har jeg set mig selv som en slags content-iværksætter (journalistisk iværksætter, red.). Som journalist skal man pitche til redaktionen, og hver gang man tager hul på en ny historie, film eller tv-reportage, iværksætter man noget nyt, som, hvis det er godt, har potentialet til at skabe viden, værdi og positiv forandring.
Jeg havde egentlig aldrig regnet med at skulle stifte min egen virksomhed. Men da jeg vendte hjem til Danmark efter 18 år i udlandet, stod valget imellem at tage et traditionelt tv-job eller starte mit eget selskab. Da jeg gerne ville fortsætte som international journalist, men også tage hul på en dansk karriere, gav det god mening at starte mit eget, hvor jeg havde mulighed for begge dele.
2. Hvad ville du gerne have vidst, da du begyndte som founder? Og hvad ser du i dag som den største udfordring i forhold til diversitet inden for startup-/investormiljøet?
Jeg ville gerne have vidst, hvor meget tid ledelse, salg og administration tager. Det skal man helt sikkert tænke ind, når man prissætter sin tid og sine ydelser. Derudover ville jeg gerne have været mere opmærksom på, hvor let det er at lade sig rive med, når der er gang i biksen. Man skal huske at stoppe op og tjekke ind med sig selv engang imellem. Spørgsmål som; hvad er målet, og holder jeg kursen, er vigtige.
Manglen på kvindelige rollemodeller og forældet og ufleksibel lovgivning bl.a. i forhold til barsel punkterer mange iværksætterdrømme. Det betyder, at samfundet går glip af talenter, arbejdspladser og vækst. Derudover er de karikerede iværksætterstereotyper, der risikerer at styre vores forventninger til os selv og andre, en udfordring.
3. Hvad er dit bedste råd til andre, der overvejer at blive founder? Er der nogle råd, som er særligt rettede til eller særligt relevante for kvinder?
Kast dig ud i det, og lad dig ikke begrænse af omverdenens forventninger og frygten for ikke at være en succes.
Der er mange måder at være iværksætter på, og det mest unikke og værdifulde ved din forretning er dig.
Så pas på dig selv, stol på din mavefornemmelse, og omgiv dig med folk, der bakker op og ser potentialet i dine ideer. Iværksætterblues med nedture og tvivl er en del af rejsen, men glæden, når det lykkes, er det hele værd. Så hæng i, og husk, at du ikke er alene. Vælg dine samarbejdspartnere med omhu, bliv en del af et netværk, hvor du kan sparre og lade dig inspirere, og nyd friheden i at være herre i eget hus. For i hvilket andet job kan man det?
4. Har du oplevet, at du er blevet behandlet anderledes, fordi du er en female founder i startup-/investormiljøet?
Ja, både på godt og ondt. Jeg har oplevet, at folk syntes, at det var modigt, at jeg som kvinde og mor til tre mindre børn valgte at kaste mig ud i iværksætteri. Jeg har også oplevet at blive talt ned til og at skulle begå mig i miljøer med en sexistisk og ekskluderende tone. Kommentarer som ”Træk nu tampaxen ud af røven” er ikke så rare at lægge øre til – og slet ikke, når man er en kvinde.
Før jeg kom til Danmark, arbejdede jeg i mediemiljø er, hvor der var nultolerance over for sexisme. Jeg følte mig tryg og respekteret på arbejdet og vidste, at topledelsen ville gribe ind, hvis jeg eller mine kollegaer fortalte, at nogen opførte sig upassende. Dengang værdsatte jeg det ikke; jeg tog det for givet. Det ønsker jeg også, at mine danske medie- og iværksætterkollegaer snart kan.
5. Hvis du selv kunne vælge, hvad ville du så ønske var anderledes i det danske startup-/investormiljø, i det danske økosystem?
Vi skal være bedre til at hylde hele den skønne og farverige palet af iværksættere, Danmark har at byde på. Om man er healthtech-iværksætter, stifter af et konsulenthus eller gartner med fokus på bæredygtighed, er lige meget i mine øjne. Alle skaber jobs, innovation og samfundsvækst. Alle er rollemodeller, der gør en forskel for Danmark i det store eller i det små.
Ved at stille skarpt på den brede palet kan vi inspirere mange flere til at vælge iværksættervejen. Dette gælder især i forhold til kvinder, hvis behov og interesser på nuværende tidspunkt ikke er ordentligt repræsenteret i det danske startupmiljø.
Om Josefine Volqvartz:
Josefine Volqvartz er iværksætter, journalist og har foundet InspireFilm og KvindeKompagniet, hvoraf sidstnævnte i 2020 blev til en organisation med en bestyrelse – alle kvinder, bl.a. Anne-Mette Bro Jöhncke, Henriette Kinnunen (som vi har bragt artikel om her) og Lisbeth Odgaard Damm.
Josefine Volqvartz har desuden bragt flere podcasts på Bootstrapping under titlen KvindeKompagniet, en podcastserie om ligestilling i startup-/investormiljøet, hvilken bringes via flere medier, inklusive Bootstrapping (du kan fx lytte med her).
Josefine Volqvartz har en kandidatgrad i statskundskab, har boet i udlandet i flere år, bl.a. i England og Sydafrika, hvor hun har arbejdet som international journalist, blandt andet på nyhedsmedierne CNN og Al Jazeera English, som hun også var med til at lancere.
Om Bootstrappings serie Female Founders:
Bootstrapping, Female Founders of the Future og Nextwork, sponsoreret af bl.a. Danske Bank og ITB, lancerede i efteråret ”Return on Diversity” – en guide til, hvordan man kan ændre på og gøre op med den manglende kønsbalance – for det handler ikke blot om ligestilling, men også om økonomi, da alle undersøgelser peger på, at det går bedre for en startup, hvor både mænd og kvinder er inkluderet.
Bootstrapping tager nu tråden op fra guiden ”Return on Diversity” og har udvalgt de allermest interessante female founders i Danmark til et par spørgsmål om det danske startup-/investormiljø.
*Fakta om VC-investeringer i ’19 stammer fra den svenske rapport ”Unconventional Ventures Report 2020” og nævnes også i vores guide ”Return on Diversity”.
Comments