“Investeringslysten er jo ikke skrumpet mere end en vis mandlig legemsdel konfronteret med sommerens allerede varme havvand”

 

Uge 26 i økosystemet

Er Nasdaq First North skod eller en succes, du og din investor kan bruge? Michael Moesgaard Andersen har givet bolden op med kritik af udtalelser fra DanBANs og Keystones’ repræsentanter, og nu raser debatten der har bredt sig fra os til Børsen. Vi har bl.a. spurgt Ulrik Lausten, Deloitte, og Per Hansen, Nordnet, hvad de mener om emnet. Alle kan finde dårlige eksempler på børsnoteringer (undtaget egen portefølje, der selvsagt er ufejlbarlig). Men er det ikke fedt at få likviditet i sin investering? Og er det hype eller folkelighed med al den overtegning på First North? Og gør det noget, at nogle småsparere kan miste 5.000 kr? Der er nok at diskutere. Og det fortsætter vi med at gøre, for tempoet går ikke ned. Vi har erfaret, at der kommer endnu flere noteringer på First North til efteråret.

Er du mere til det lange seje træk, kan du som investor nu per automatik matches 1:3 af Vækstfonden, bare du er medlem af DanBAN, Keystones eller BA Syddanmark. Men, hvordan fastholder andre netværk, fx CVX, så pitches og investeringer fra startups? Det tager vi temperaturen på i næste uge. Vi ser også på de strategiændringer, direktør Anne-Marie Levy Rasmussen planlægger med Innovationsfonden, der er en af hovedaktørerne i første fase af at omsætte mange af de dygtige studenter, der nu skåler og skråler i gaderne, fra universitetskandidater til virksomhedsstiftere. Og med spritnye Innobooster People nu også en hovedaktør i at fastholde de kloge hoveder i vores virksomheder.

Hvilke typer krise kommer vi hjem til fra sommerferie, og hvilket startupinvesteringsklima? Foreløbig er det varmt, og mange aftaler og handler skal nås, inden sommerens ro sænker sig. Alt det kan du glæde dig til at læse om nedenfor.

 

Hvad for en feriepakke skal du benytte? 

Den står på sommerferie i Danmark for langt de fleste af os, efter de sidste opfølgningsinvesteringer og matchingaftaler med Vækstfonden mm. er kommet på plads.

Og regeringen har selvfølgelig også her en pakke – en sommerpakke på 700 mio. kr. til “kultur- og naturoplevelser i den danske sommer og sommeraktiviteter for ældre”. Vi bukker og takker, men kan da også selv finde på oplevelser på egen hånd uden Mor Mettes statstilskud til ferieparker og DSB-billetter.

Med mine børnebørn vil jeg fx bruge Natureventyr.nu, hvor man med appen i hånden “går” et eventyr. For hvert stop på ruten læser man et kapitel af historien, laver en opgave eller svarer på et spørgsmål. Fem børnefamilier står bag – og de har bootstrappet. Jeg vil også prøve den tidligere TV 2-studievært Morten Resens GoLittle-app. GoLittle peger én i retningen af børnevenlige oplevelser der, hvor man er lokaliseret. Morten Resen har for nylig fået velhavende og prominente investorer, bla. Frederik Schrøder, som jeg har undervist i Danish Business Angels.

Apropos DanBAN, så viser organisationens medlemsundersøgelse, at hele 8 % af alle investeringer i 2019 var i Afrika! Det må skyldes Jesper Drescher og venners syndikeringer i bl.a. Mdundo, hvor de kan lytte til lidt sød musik sammen med snart 5 mio. afrikanske lyttere. Men den ellers rytmiske og børneglade afrikanske musik må vi nu næppe rejse ned til. Så jeg skal nok mest være i Han Herred, hvor en af de ægte oplevelser er min fiskernabo ”Niels Anton”, der svarer på ens spørgsmål efter cirka to-tre minutter. Hans friske rødspætter og krabbeklør er nok uden statstilskud og kun pålagt nordjysk moms. Og når jeg leder efter kantarellerne i min skovbund på et irgrønt lysende mostæppe, så er det også uden “pakker “ og “aktiviteter for ældre” – og hjertens tak for det.

 

Hvilket startupinvesteringsklima kommer vi så hjem til i august?

Det er jo det helt store spørgsmål. Og det er svært at spå om. For det første er aktiviteten i reel forretning fra eksport over byggeri til services i snit sådan 13 % nede. Det er ikke set voldsommere siden 2. verdenskrig. Det er ligeså usikkert som i marts, om det bliver et kort V-dyk eller et langstrakt L-forløb. Omvendt som investor er ens kapital og dermed ens investeringslyst jo ikke skrumpet mere end en vis mandlig legemsdel konfronteret med sommerens allerede varme havvand. I skrivende stund for mig 4 % – selvsagt pga. de enorme offentlige stimulanser. Og det kan man mærke overalt, fx her i ugens meget omtalte og ditto overtegnede Nasdaq First North.

40 % af verdens formue er ejet af kvinder, men de hader at investere. Grunden skulle ifølge Sifted være, at finansverdenen hidtil har indrettet sig efter mænd. Selv glæder jeg mig nu til i september (hvor antallet af udskudte arrangementer bliver uendeligt) til at undervise Danske Banks mere velbeslåede, kvindelige som mandlige, kunder i at investere i startups. Og de skal da nok ville investere, ikke bare, fordi valuation er lavere. Men også på grund af muligheden for impact. For min egen helt uvidenskabelige tese er, at jo mere velhavende, jo mere villig til impactinvesteringer. Ikke bare, fordi de forretningsmæssigt er såre fornuftige, hvilket Danske Banks 10 anti-myter viser, men fordi man faktisk ønsker at give tilbage til samfundet, jo mere man evner det.

Så vi kommer hjem til en meget kompleks og forvirrende krise. Nogle virksomheder lider voldsomt, mens andre, fx tech-aktierne, spurter op. Vigtigst af alt er, at vi, som Jesper Jarlbæk for Danish Business Angels skriver i Børsen på mandag: “skal have gang i de hjul, der kan og vil skabe fremtidens vækst. Det er for uambitiøst og ikke helt ufarligt blot at ville holde forbruget oppe. For vi kan ikke blot forbruge os til en bedre fremtid. Vi bliver i stedet nødt til at investere og innovere klogt, nu og i fremtiden. Vi skal i gang med en klog aktiefest, som er langt sjovere end en feberrusforbrugsfest, der blot skaber flere økonomiske tømmermænd længere fremme. En ny folkelig aktiekultur er både god forretning privat og godt for Danmark og dansk erhvervsliv. Ergo, vi skal fra feriepenge til folkeaktier.”

En af de udskudte debatter, vi med garanti kommer hjem til, er den om klimapartnerskaberne og de grønne planer. Selv skal jeg i næste uge tale med toppen af landbrugs- og fødevarevirksomheder om de grønne 70 %-2030-planer. I Danmark går politikerne foran og presser virksomhederne med ambitiøse mål, vi ikke aner, hvordan vi skal nå. I Trumps USA er det virksomhederne, der lægger pres på politikerne. Amazons 2 mia. USD klimafond er fx fem år forud for deres plan om at bruge fossilfri energi.

Så i efteråret er der to spørgsmål: Hvordan bliver krisen, og kan vi hive os ud af den med grønne investeringer?

 

Data er guld, Google er sølv?

Data er tidens nye guld. Ja, bedre end guld, for data kan deles og multipliceres. Igen og igen. Det er næsten utroligt, så meget værdi hurtigt og godt koblede data kan skabe. Det tænkte jeg på efter frokost med to af mine startupvenner. Rasmus Bech Hansen fra Airfinity har lavet en AI-platform på corona-science og hjælper bl.a. Big Pharma og den engelske regering med at finde reelle vaccinekandidater frem med realtime data, hurtigere end nogen andre kan. Og Esben Elmø, AllUnite kan tracke forbrugerdata fra millioner af trafikreklamer verden over frem til køb. Det med at have datakompetencer og kunne oversætte data til international forretning er det nye sort. Og Google og Facebook skal ikke sidde på alle data. Ifølge Wall Street Journal er anklagemyndigheden i USA nu ved at indlede anti-trust sag mod Google. Og Facebook bliver nu mødt af boykot-kampagnen “Stop Hate for Profit“. Ja, den her dataråvare er endnu vigtigere ikke at monopolisere, end olie og jernbaner var for 120 år siden.

 

Red Bixen – hjælp din nabovirksomhed?

I sidste nyhedsbrev skrev vi, at efter Claus Zibrandtsens og ventures’ rådgivningshjælp til startups ville vi runde af på, hvor meget vi fortæller om de forskellige coronahjælpeprojekter. Men nu fandt vi alligevel noget, som vi synes skulle med: Red Bixen.

Red Bixen er en donationsplatform, som bl.a. Gitte Haaning Høj, som mange formentligt kender som tidligere direktør i Connect Denmark, står bag. Borgere kan her indstille og donere til virksomheder i lokalmiljøet, der har brug for hjælp.

Der er allerede stor interesse fra virksomheder. Så er næste udfordring selvfølgelig at få lokale, der har lyst, til at donere. ”De virksomheder, som tør fortælle, de har brug for hjælp, og selv markedsfører platformen, samler væsentligt bedre ind”, siger Gitte.

Ja, men det med at fortælle, man har det svært i krisen, er en udfordring både for startups og andre SMV’er. Men gør det dog. For der er stor vilje til at hjælpe.

 

Nyd nu det varme badevand i weekenden. Og send gerne tips fra din uge til mig på jesper@bootstrapping.dk. Hvis du keder dig på stranden, så tast 125016 på MobilePay, for så er du bag betalingsmuren og glad medlem af Bootstrapping. Google har lige besluttet at ville betale for de nyheder fra medier, de lukrerer på. Du kan helt selv beslutte din coronapris på Bootstrapping.