EXO_@SebastianStigsby-8_1920px

Begrænset viden om 3Dprint spænder ben for investorer

En ny bølge af danske deeptech-startups er klar til at erobre 3D markedet. Dansk AM Hub udbreder industriel 3Dprint også kaldet Additive Manufacturing (AM) i Danmark. De har gennem de seneste 5 år arbejdet med at skabe og forbinde danske startups, der anvender 3Dprint som kernen i deres forretningsmodel - til investorer. Opgaven ligger i at få investorer – for hvem teknologien kan forekomme fremmed – til at forstå værdien i innovativt brug af 3Dprint.

AM som grundlag for nye forretningsmodeller

Der har manglet viden om værdien af industriel 3Dprint, hvor investorer har set teknologien som noget til prototyper og i mindre grad som et omdrejningspunkt for en helt ny kategori af deeptech-startups, mener CEO i Dansk AM Hub Frank Rosengreen Lorenzen.

De store industri-lande som USA eller Tyskland har de senere år vist, at der med AM kan skabes en helt ny kategori af startups. Det er vi i Danmark nu for alvor ved at gøre dem kunsten efter”, siger Frank Rosengreen Lorenzen

De +20 startups, som deltager i Dansk AM Hub – og som er vokset frem de seneste 3-5 år – tegner sig for en diversificeret pulje ift. hvordan de anvender AM. Fælles for dem er dog, at teknologien er dybt forankret i deres forretningsmodel, og netop det som gør, at de kan levere en helt ny type af mere innovative og skræddersyede produkter i en helt ny værdikæde.

CEO i Dansk AM Hub Frank Rosengreen Lorenzen fremhæver 3Shape som en rollemodel for disse startups.

3Shape har været på én lang stejl vækstkurve og er i dag +2000 ansatte. 3Shape laver scannere og software, der i kombination med 3D print stiller behandling til rådighed, som ellers var uopnåeligt. Tandlægerne får nogle redskaber, så de kan skabe proteser, gebis og meget andet langt mere præcist, hurtigere og billigere. 3Shape angreb en langsommelig værdikæde i tandlægebranchen og skabte et blue-ocean væksteventyr

Det er efter netop dette forbillede, at Dansk AM Hub har arbejdet med at gøre selskaberne mere kommercielt bevidste om deres plads i værdikæden, herunder hvilke problemer de løser med 3D-teknologi, og hvilken værdi deres 3D-løsning skaber.

Startuppen 3DCP, der arbejder med betonprint af bygninger, er et eksempel på dette. CEO i 3DCP, Mikkel Brich, fortæller:

Vi ved, at vi har et super spændende produkt, og vi er stærke på teknologien. Det, vi manglede, var et bedre indblik i, hvad de kunder, vi gerne vil sælge til, egentlig gerne vil have – og hvordan vi skal servere vores løsning for dem. Det handler om framing, storytelling, og netværk. Man skal ikke være bange for at række ud – det er sådan, man lykkes”.

 

Tilpasning efter investorer

Founders lægger vægt på, at de gennem Dansk AM Hub ikke blot er blevet skarpere på deres markedstilgang, men også på, hvad investorerne søger. Netop dette har fx været det udslagsgivende resultat for Exo360, som har brugt teknologien til at designe og udvikle et apparat, der skal revolutionere behandlingen af brækkede håndled:

Vi fik tit det svar fra investorer, at de synes, at 3Dprint er spændende, men at de ikke ved så meget om det. Derfor var det godt for os at få sparring fra nogen med en bedre forståelse af de risici – men også de muligheder – der er, når man investerer i en 3Dprint-startup”, lyder det fra Mads Terndrup, CEO i Exo360.

En af de lidt større AM-startups i det danske 3D-økosystem, Create it REAL, har arbejdet på at blive mere fokuserede. Virksomheden, som bl.a. laver et programmerbart skum til hjælpemidler, fik skærpet sit værditilbud. Det har hjulpet virksomheden – og dens ledelse – til at zoome ind på det vigtigste og skære fedtet fra. Founder og CTO i Create it REAL, Jeremie Gay, fortæller:

Når du er en iværksættervirksomhed, som arbejder med en teknologi med næsten ubegrænsede applikationsmuligheder, er det ikke svært at få nye ideer og hele tiden brede sig mere og mere. Udfordringen er at sige fra og fokusere på det vigtigste. 3D print er bare en teknologi – den rigtige applikation er altafgørende. I dag er vi meget skarpere på, hvor vores forretning skal ligge”.

 

Teknologiens åbner op for kapitalfonde og større investeringer

Introduktionen af dette kuld af startups til investorer har været en afgørende indsats i understøttelsen af deres vækstpotentiale og Dansk AM Hub har åbnet døre for etablering af forbindelser mellem danske kapitalfonde, såvel som internationale, og danske AM-startups. Der er også særlige grunde til, at Danske AM startups er særlig attraktive for internationale kapitalfonde som AM Ventures.

Danmark står i spidsen for bæredygtighed, et afgørende aspekt for AM Ventures, da vi fokuserer på at udnytte kapaciteterne inden for AM for at minimere affald og energiforbrug. V har en robust produktionssektor, der var en af de tidlige adoptanter af AM-teknologier for at øge effektiviteten, muliggøre tilpasning og lette komplekse designs. Denne kombination skaber et frugtbart miljø for AM-startups og et overbevisende investeringslandskab for vores fond, lyder det fra Philip Schultheiss, Partner i AM Ventures

Anvendelsen af en teknologi med særligt potentiale for at skabe unikke produkter og grønnere forretningsmodeller burde være enhver investors drøm, og en særlig positiv udvikling har været, at kapitalfonde, der ikke tidligere har haft fokus på denne investeringskategori, nu begynder at få øjnene op for området. Tag for eksempel, VækstPartner Kapital, en kapitalfond med fokus på danske B2B-vækstvirksomheder:

 “AM startups er særlig attraktive, fordi teknologien kan bidrage til at løse en række reelle udfordringer og forbedre produkter for rigtig mange typer virksomheder. Fra VKPs side holder vi øje med udviklingen i branchen og den kommercielle modenhed ift. hvordan virksomhederne lykkedes med at anvende teknologien rent kommercielt”, udtaler Nadia Bentzen, Investor i VækstPartner Kapital.

Der er således ved at blive skabt et stærkt vidensgrundlag i Danmark om denne nye kategori af deeptech-startups. 

Teknologien kan så meget mere end at printe prototyper, og er i de rigtige hænder et effektivt værktøj til at skabe helt nye forretningsmodeller, værdikæder og mere bæredygtige produkter”, slutter Frank Rosengreen Lorenzen.