Enrico
Enrico Krog Iversen stod først bag Universal Robots, der blev solgt for et svimlende beløb. I dag står han i spidsen af OnRobot.

Robotklyngen i Odense viser drømmevejen

Næsten 6 mia. kr. er der investeret i Odenses robotklynge, der nu beskæftiger flere end 3.000 medarbejdere. Vi ser på, hvad de har gjort, og hører bl.a. om succesombruste Enrico Krog Iversens seneste barn, OnRobot, samt Gain & Co, der vil være Gartner Group for robotter.

Rejsen startede officielt for 5 år siden, men byggede, og det er værd at huske, på mere end 25 års grundforskning fra Odense Universitet (i dag Syddansk Universitet, red.) og Odense Staalskibsværft (i dag kaldet Lindøværftet, red.). Men fra da af, og på ryggen af den første store succes, Universal Robots, er det ellers gået én vej. Michael Hansen, der lige har forladt Odense til fordel for direktørstolen i Danish Business Angels (DanBAN), har oplevet skiftet på investeringssiden: ”Fra i ’16-’17 at være klassiske business angel-investeringer bliver robotvirksomhederne i dag også eksponeret for den globale verden og viser, hvad Odense kan.”

Unik klynge med nyt showroom

Investeringsmuligheder i robotteknologi kan nemlig nu findes 24/7/365, når der udføres desk-research hos VC’erne på Odense Seed and Venture, en platform, hvor man kan se de nyeste business intelligence data. 130 VC’er og 85 investorer er detaljeret registeret i databasen sammen med næsten 100 robotvirksomheder. Det er altså et digital showroom, der er tilgængeligt døgnet rundt. Og når man dykker længere ned i tallene, kan man også se, at størstedelen af exitkapitalen faktisk bliver geninvesteret i det lokale økosystem. Det viser en helt ny rapport.

Lars Rønn, partner i Vækstfonden, fortæller, at det, der gør robotklyngen unik i Europa, er, at ”økosystemet vokser på en sti og i et tempo, der er enestående, hvilket tiltrækker bevidsthed globalt, ikke kun i Danmark. Odense Robotics’ økosystem er unikt på europæisk plan og indtager en førende rolle.”

Enrico Krog Iversen og OnRobot som fyrtårn

Har man sagt robotklyngen i Odense, har man også sagt Enrico Krog Iversen. Han tilskriver klyngens succes ”den åbne dialog blandt selskaberne samt reinvestering af både mennesker og kapital fra Odense Robotics’ internationale aktiviteter.”

Selv skabte Enrico Krog Iversen den første megasucces Universal Robots. Efter salget, der ifølge Finans indbragte ham 700 mio. kr., gik han i spidsen for at lede OnRobot ud på samme rejse. OnRobot er en sammenlægning af tre selskaber: ungarske OptoForce, amerikanske Perception Robotics og danske On Robot. Sammenlægningen fandt sted i 2018, og i den forbindelse fik virksomheden også en kapitalindsprøjtning på over 100 mio. kr., som bl.a. kom fra Enrico Krog Iversen og Vækstfonden.

Enrico Krog Iversen fortæller, at han kan bruge sine tidligere erfaringer fra Universal Robots inden for ”internationaliseringen, et stort globalt netværk og ikke mindst nogle fantastisk dygtige kollegaer,” i sin nye fyrtårnsrolle. Og meget tyder på, at Enrico Krog Iversen går efter at gentage successen:

”Målet er at skabe en verdensledende virksomhed inden for udstyr og teknologier til udvikling og deployment af collaborative applications.”

Rådgivning i robotteknologi

Når en branche vokser og modnes, kommer der behov for rådgivning. For hvad skal kunderne vælge? Alle vil have robotter, men hvilken leverandør kan hvad? Hvad er en fair pris? Til at finde ud af, hvad der er op og ned, har Søren Peters været med til at skabe Gain & Co, som angiveligt er verdens eneste uvildige rådgiver inden for fysiske robotter. Chatbots er ikke en del af pakken.

Søren Peters fortæller, at han oplevede en stor hype omkring robotbranchen, men de nystartede robotleverandører og de usikre kunder kæmpede med at forstå hinanden. Der var ikke nogen uvildige rådgivere, og det blev starten på Gain & Co.

”Princippet er, at, for at markedet kan modne, så er det nødvendigt med nogle til at danne bro mellem køber og sælger. Vi skaber et overblik for kunderne, så de køber de robotter, der er mest relevante for dem,” fortæller han.

Rådgivningsvirksomheden blev skabt med det formål at hjælpe SMV’erne, men er i stedet endt med primært at hjælpe de store virksomheder (på størrelse med Novozymes, Siemens, o.l., red.), der også fandt det svært at navigere i robotmarkedet, som Søren Peters formulerer det. Han sammenligner med IT-branchen tilbage i 90’erne og 00’erne, da mange eksempelvis kastede sig over CRM-systemer, også selvom de ikke vidste, hvordan de fungerede, og om de egentlig havde behov for dem.

Arnested eller industri

Folkene bag Gain & Co har efterfølgende udviklet platformen #HowToRobot, hvor SMV’erne kan lave en analyse af deres virksomhed og dermed deres behov for robotter – og få adgang til verdens største database over robotleverandører.

”Der er nogle klassiske modenhedsparadigmer, som robotbranchen skal igennem – blandt andet, hvordan køber og sælger handler sammen. Det gælder såvel i Danmark som i udlandet. Så vi har kastet os over at strukturere det og skabe nogle internationale standarder. Det hjælper alle, når kunden bliver skarpere på deres behov og får mere viden om markedet,” fortæller Søren Peters.

Han ser også robotklyngen som en stor succes. Det spændende bliver, hvor mange af de her virksomheder, der konverterer til store, sunde virksomheder – og hvor mange, der ikke gør. Én ting er at være arnested, noget andet er at blive en etableret industri. Det er det spændende med Odense. ”Kan klyngen holde i 30 år?” spørger Søren Peters.

Og dermed er ringen sluttet. En ny branche har brug for data, dokumentation, og for at viden hurtigt kan tilgås, så man kan finde rundt i den. Og hvordan ser den ud om ti år? Har Odense-klyngen formået at bibeholde momentum, eller bliver de overhalet indenom ligesom Microsofts Internet Explorer-browser, der netop har ladet livet efter ellers at have været den foretrukne tilbage i 00’erne? Fortsættelse må følge …