Rasmus Lund, NAP

Rasmus Lund, NAP: Vi forventer at fordoble fond II til mindst 1,8 mia. kr.

Nordic Alpha Partners er ved at lukke deres fond II, som de forventer bliver næsten dobbelt så stor som deres første fond. Vi har talt med partner Rasmus Lund om ”economic sustainability” og en fondsmodel, der bl.a. har sikret exits fra scratch til Tesla-opkøb på 3,5 år.

– Det er syv år siden, I etablerede Nordic Alpha Partners, hvor du siden har været med til at rejse 6 mia. kr. til jeres fonde og selskaber. Du gik fra en sikker og lukrativ post som mangeårig partner i et af Danmarks førende advokathuse – hvorfor? Hvad var det, der gjorde, at du turde tage det kæmpe sats, det er at lave et sådant skift, som jo ikke er helt normalt?

 

”Jeg har altid haft lyst til at prøve noget andet, og dette var den perfekte mulighed på det perfekte tidspunkt. Jeg droppede naturligvis en stabil og sikker karriere, men ville gerne prøve en ny ”rejse” og udfordre mig selv med en ny læringskurve, mens jeg var i 40’erne, og før jeg groede helt fast i advokatbranchen. 

Sidst men ikke mindst, så var der her en mulighed for at få en utrolig dynamisk dagligdag og virkelig gøre en forskel, i og med at vi er en ”mørkegrøn” fond, som kun investerer i industrial greentech. Og det er her, du virkelig opnår et substantielt impact på planeten”.

 

– Nordic Alpha Partners (NAP) er blevet kaldt en af verdens førende kapitalfonde indenfor grøn teknologi. Du fandt og ledte 40% af investeringerne i kapitalfondens første fond. Kan du nævne et par af de cases, der står tilbage for dig, når du kigger tilbage på, hvad der vel var, en ret succesfuld fond, der siden har leveret mere end 65% i gns. årlig omsætningsvækst?

 

”Der er ingen tvivl om, at rejsen ind i kapitalfondsverdenen har været en stor omvæltning. Her snart 10 år efter vi besluttede at etablere Nordic Alpha Partners, vil jeg dog sige, at jeg kan kigge tilbage på et første kapitel, som er gået godt. 

Min allerførste investering var i det tyske selskab Wiferion. Da jeg mødte dem, vidste jeg med det samme, at her var et unikt team med en helt særlig teknologi. Kort fortalt kan de trådløst oplade en robot, gaffeltruck og på sigt en bil, med mange tusind kW, med samme effektivitet som et kabel. 

Da vi i vores strategiproces outsourcede produktionen og re-designede produktet, så vi kunne sælge til samme pris som et kabel, eksploderede efterspørgslen, og efter bare 3,5 års ejerskab solgte vi virksomheden til Tesla. Og det er jo ikke svært at gætte, hvad Musk & co. skal bruge teknologien til. 

Derudover har jeg bl.a. stået for vores investering i de to danske virksomheder: Spirii (EV opladningsplatform), som vi lige har solgt til EdenRed i en milliard handel og AquaGreen, som recirkulerer biomasse i form af spildevandsslam, som renses og kan genbruges som ”biokul” uden at indeholde skadelige stoffer”. 

 

– Jeres arbejde med green tech, har bragt en del meritter med sig, herunder exits til en samlet værdi på knap 2 mia. kr. det seneste år, ikke mindst pga. de to du nævner, Wiferion (Tesla) og Spirii (EdenRed). I har nævnt, at begge selskaber voksede med over 2000% i omsætning under jeres ejerskab. Hvorfor er potentialet så stort i denne her slags green tech, der vel kræver, at man enten virkelig kan supplere en gigant eller bliver markedsleder?  

 

”Når vi investerer i grønne teknologier, gør vi det ud fra en fundamentalt princip om ikke at gå på kompromis med den gode business case, samt at der er solid kapitaleffektivitet i vores selskaber. Med andre ord skal virksomheden kunne sælge sine produkter på frie markedsvilkår, og må ikke være afhængig af subsidier. Det princip kalder vi  ”economic sustainability”, og vi tror fundamentalt på, at det vil resultere i en fondsmodel, hvor afkast og impact går hånd i hånd. 

Ydermere så arbejder vi aktivt mod, at vores selskaber, på trods af meget høj vækst, også bliver cash flow positive. Både Spirii og Wiferion ville have været cash-flow positive i det år, vi solgte dem, hvilket var en forstærkende faktor for, at vi kunne sælge dem i det M&A-marked, vi har p.t.”

 

– I er ved at rejse fond II, hvor det forlyder, at I har store tyske institutionelle med som LP´s – hvilken betydning har det? Og er det det, der skal til, for at I når det kapitalniveau, det kræver for virkelig at flytte de her omkostningstunge growth-selskaber?

 


”I vores første fond havde vi kun danske investorer, men her i vores anden fond har vi investorer fra hele Europa. Selvom vi først har final closing om nogle uger, så har vi på trods af et svært fundraising miljø, oplevet en meget stor interesse for NAP´s fondsmodel, og alt tyder på, at vi fordobler størrelsen, dvs. mindst 250 mio. EUR i fond II. 

Og ja, det er også nødvendigt, fordi green tech er typisk hardtech, som kræver markant flere penge at skalere end traditionelle softwarevirksomheder. Derfor forventer vi faktisk ikke at lave mange flere investeringer i vores nye fond på trods af en markant større fondsstørrelse”.

 

– Din partner Laurits Bach Sørensen har før luftet let frustration over en manglende forståelse i dansk kontekst for, hvad det kræver at skalere tung green tech. Hvor meget af den nye fond kan I lukke gennem LP´s i det danske økosystem? De store institutionelle bør vel være til at lokke, når I kan fremvise exits i den kaliber, I gør nu?

 

”Som nævnt har vores resultater sikret en diversificeret, international LP-base med nogle af Europas største investorer i vores nye fond. Selvom vi ikke har kunnet opnå et bredt investeringsgrundlag i Danmark, har vi stadig tilslutning fra det danske økosystem, hvor bl.a EIFO og CIP deltager, hvilket giver os en fortsat solid dansk rodfæstning. 

Derudover har vi deltagelse fra en lang række danske private investorer, ikke mindst som en del af vores Nesting Funds partner koncept, hvor danske business angels aktivt hjælper os med at modne danske grønne selskaber frem til, at vi kan investere og tage dem globalt”.