"Iværksætterne er rigtig gode til impact, men har problemer med skalering og mangler en klar forretningsmodel,” sagde Klavs Hjort, der er Senior Vice President for Growth & Impact i Danske Bank, da han fremlagde den nye undersøgelse om impact startups i The Impact Dome på årets Katapult Future Fest. Foto: Antara Roychowdhury

Ny undersøgelse: Impact-startups halter på forretning

De er dygtige til at gøre en positiv forskel. Men de tjener ingen penge på at gøre det. Sådan lyder hovedkonklusionen på en ny undersøgelse som Danske Banks The Hub har lavet.

Den danske fintech-startup Penstable er i gang med at rejse penge til vækst. Selskabets pensionstjeneste, der giver pensionsopsparer mulighed for at investere pengene bæredygtigt, skal lanceres på det danske marked allerede denne sommer.

Penstables adm. direktør og medstifter, Niels Fibæk Jensen, er i disse dage i Oslo til Katapult Future Fest bl.a. for at møde investorer, der kan hjælpe selskabet til at tage det næste store vækstspring.

Penstable har en klar forretningsmodel for, hvordan selskabet kan tjene penge samtidig med, at flere menneskers pensionspenge bliver investeret i virksomheder, der gør godt frem for skidt i verdenen.

Niels Fibæk Jensen, medstifter og adm. direktør i Penstable (i midten med rødt skilt) afprøver en liveudgave af Danske Banks +Impact-platform til Katapult Future Fest i Oslo. Foto: Marianne Schacht

Mangler forretningssparring

Men det er langt fra tilfældet for flertallet af startups, der har startet virksomhed for at løse et eller flere af verdens store udfordringer.

Syv ud af ti impact-startups tabte penge i 2016, mens kun en forsvindende lille del tjente penge.

Det viser en ny undersøgelse fra Danske Banks The Hub. Faktisk tabte mere end syv ud af ti impact-startups penge i 2016, mens kun en forsvindende lille del tjente penge.

”De fleste impact-startups har lidt tab. De har brug for investorer. Iværksætterne er rigtig gode til impact, men har problemer med skalering og mangler en klar forretningsmodel,” sagde Klavs Hjort, der er Senior Vice President for Growth & Impact i Danske Bank, da han fremlagde den nye undersøgelse i The Impact Dome på årets Katapult Future Fest.

Undersøgelsen viser dog også, at den voksende skare af impact-startups på The Hub leverer vækst i omsætningen, om end de fleste startups stadig befinder sig på et tidligt stadium.

”De fleste er stadig små målt på omsætning. Men sammenlagt er deres omsætning vokset med 78 pct. alene i 2016,” fortalte Klavs Hjort.

Flest impact-startups arbejder i dag inden for FN’s Verdensmål nummer 12, der handler om bæredygtig produktion og forbrug, og Verdensmål nummer 3, der handler om sundhed.

Undersøgelsen fra Danske Bank er en del af afsættet for bankens nylancerede platform +Impact, hvor startups kan få hjælp til at løse de udfordringer, de måtte sidde med, og hvor investorer kan komme i kontakt med startups, der har som formål at skabe en positiv forskel.