Morten Primdahl, Zendesk #1 – AI er blevet allemandseje
AI- og cloududviklingen har gjort det svært at skille sig ud som software-startup. Morten Primdahl giver indblik i, hvordan software-maskinrummet i dag ser ud ift., da han for 15 år siden skabte Zendesk, en af Danmarks unicorns. I næste uge følger hans del #2.
Det er nærmest paradoksalt, men det er blevet så let at lave god og skalerbar software, at det ikke længere er nok med “et godt produkt” for at differentiere sig.
Da vi startede Zendesk, kunne vi i høj grad se på en omverden af dårlige oplevelser på både produkt-, leverings- og salgsmodellen. Synkront med vores rejse har hele verden taget ved lære og set, at der er en bedre vej.
Vi fik enorm meget medvind ved blot at navigere ud fra sund fornuft og pragmatik. Den luksus har man ikke længere i samme omfang. Der er mange startups om buddet, og de andre kan også læse og skrive.
Selvom der i dag altid er plads til nye og bedre produkter, er det vigtigt at gøre sig følgende helt klart: At du laver software betyder ikke i sig selv, at du er en “venture case”. Det er dybest set også en fin erkendelse at komme frem til og operere ud fra.
Ny æra for SaaS-virksomheder
Det er klart, at de virksomheder, der lige fik lidt medvind på at lave en “AI Wrapper” omkring ChatGPT, har et ret spinkelt eksistensgrundlag. De har sandsynligvis svært ved selv at følge med i de mange muligheder, der foldes ud lige nu.
Det er også klart, at nutidens SaaS-leverandører fra vores generation godt ved, hvad der sker, og i høj grad har fokus på, hvad AI betyder for deres segment.
De bliver ikke lige overhalet af en ny startup, der laver det samme kombineret med lidt ChatGPT. Tværtimod er der tegn på, at vi er på vej ind i en æra, hvor visse produkter kun er tilgængelige for større spillere.
Der er to store muligheder tilbage
- enten at lave noget på et mere fundamentalt (vidensbaseret) niveau
- eller at opdage og udforske nye, og ikke åbenlyse, kategorier af produkter som tilgængeligheden af denne nye teknologiplatform åbner op for.
Værktøjskassen er udvidet
Innovation i dag består i høj grad af “commoditization” af teknologi. Vi tager noget, som er svært tilgængeligt, så får vi en masse ingeniører og produktfolk til at give det nogle tæsk, og ud på den anden ende kommer en teknologi, som kan skaleres og anvendes af mange.
Sådan har vi gennem årtier bygget teknologiplatforme, og når en ny platform kommer til, så bibringer det igen muligheder for at udfordre de etablerede spillere.
Så værktøjskassen er bare blevet større, og du kan fokusere på at bygge dit produkt i stedet for en masse infrastruktur. At din produktmæssige innovation så er let at kopiere af andre, der har adgang til samme værktøjskasse, betyder ikke, det er mindre innovativt, måske tværtimod.
Comments