Female Founders #4: Pernille Caroline Lotus
Startups med kvindelige founders er næsten fraværende i Danmark: I 2019 gik 95 % af alle VC-investeringer til teams startet af mænd, 4 % gik til mixed teams, mens blot 1 % gik til rent female foundede teams. Bootstrapping stiller i denne serie skarpt på female founders og spørger bl.a. til udfordringer og til, hvad der kan gøres anderledes, fx øremærket barsel, personligt drive og – ja, læs selv indslag nr. #4 med Pernille Caroline Lotus, (co-)founder af flere startups, bl.a. influencerbureauerne SMAC Agency, HIPPO Management og ikke mindst WeAreCube, som hun netop har solgt.
1. Hvad er dit drive – hvorfor er du founder? Og hvornår vidste du, at det var det rigtige at blive founder?
Jeg har et kæmpe drive; det har jeg haft med mig fra barnsben og qua min opvækst. Min mor blev desværre dødelig syg, hun overlevede heldigvis, af bugspytkirtelkræft, da jeg var 11 år gammel, og det betød, at jeg måtte tage mig af økonomien i hjemmet fra det tidspunkt. Dengang tillagde jeg det ikke større værdi eller så det som udfordrende, men i mine voksne år kan jeg både se de traumer, der er skabt, og ikke mindst den styrke, jeg har fået ud af i så tidlig en alder at skulle ”lære at stå på egne ben”. Så jeg har derfra haft styr på økonomien, kontrollen over denne og ikke mindst fået en råstyrke af tro på mig selv, så det måske var ”nemt” for mig at blive iværksætter/founder. Jeg har aldrig brudt mig om at skulle passe ind i en boks eller et 9-16-job, og derfor fandt jeg det naturligt at kaste mig ud i at starte egen virksomhed. Jeg blev direktør for mit første selskab i et partnerskab som 23-årig og har haft 14 cvr-numre siden.
2. Hvad ville du gerne have vidst, da du begyndte som founder? Og hvad ser du i dag som den største udfordring i forhold til diversitet inden for startup-/investormiljøet?
Da jeg startede min første virksomhed og blev partner, ville jeg ønske, jeg havde haft en smule mere livserfaring. At starte business og indgå i partnerskaber handler i bund og grund om at arbejde tæt sammen med andre mennesker og ikke mindst at bruge det netværk, man nu engang har opbygget. Og alligevel mener jeg ikke, at man skal lade vente på sig, for der er også en stor læring i at kaste sig ud i iværksættereventyret, så snart man føler for det: Find troen frem på dig selv, og kast dig ud i det.
I forhold til diversiteten inden for investerings- og iværksættermiljøet er det lidt ærgerligt, at det er mændene, som står i første række. Jeg er selv den eneste kvindelige partner iblandt mange mandlige partnere og investorer i CUBE.
”Jeg mener klart, jeg selv, og kvinder generelt, giver en bredere dynamik til branchen og ikke mindst en hvilken som helst virksomhed.”
Det er svært at skære mænd og kvinder over en kam, men alligevel synes jeg, der bringes forskellige vibes til et forretningssetup, mand som kvinde. Klart at vi, hvor vi står ift. barsel mm. i dag, vil have svært ved at sætte klart flest kvinder i front, men jeg tror på, at det kan lade sig gøre over tid, og at ligestillingen langsomt kommer i et mere fornuftigt balanceforhold.
3. Hvad er dit bedste råd til andre, der overvejer at blive founder? Er der nogle råd, som er særligt rettede til eller særligt relevante for kvinder?
Jeg har altid selv rakt ud til folk, som er dygtigere end mig selv, for at bruge dem som en slags mentor. Dengang pengene var små, var det en gåtur og en kaffe, og i dag kan jeg byde på lækker frokost og vin… Men jeg har altid rakt ærligt og åbent ud og spurgt om gode råd og hjælp, og jeg har oftest været heldig, at folk ville give mig en smule af deres sparsomme tid. Ydermere vil jeg råde alle til at finde deres inderste mod frem, for det kræver det at starte virksomhed og især at fortsætte iværksætterrejsen, selvom man møder både modstand og modvind.
”I forhold til det at være kvinde synes jeg godt, man må udnytte sin kvindelist.”
Find din indre snuhed frem, og spil på alt, du kan, for at komme til tops og få hjælp og støtte undervejs.
4. Har du oplevet, at du er blevet behandlet anderledes, fordi du er en female founder i startup-/investormiljøet?
Nej, heldigvis ikke. MEN jeg er nok også lidt skarp i kanten, eller det har jeg ofte fået at vide. Jeg tror ikke, man kigger på mig og tænker ”lad mig lige prøve at løbe om hjørner med hende”. Jeg har faktisk altid, også p.t. i mit nuværende partnerskab, oplevet, at der bliver stille, når jeg taler, også fordi mine formuleringer, synspunkter og fremtoning måske er kvindelig og snu og anderledes.
5. Hvis du selv kunne vælge, hvad ville du så ønske var anderledes i det danske startup-/investormiljø/det danske økosystem?
Altså, det er jo lidt svært bare at skrive, vi skal have flere kvinder forrest, for ideen, passionen, modet og troen på en selv må og skal være det primære ift. at investere i et menneske og hans eller hendes idé.
”Men jeg siger det gerne igen: Jeg tror, mange virksomheder kunne have en bredere dynamik ved at have flere kvinder med i toppen.”
Det kræver dog, at der bliver kigget på barselsregler og en masse andet ift. ligestilling i vores samfund generelt, før et mere velafbalanceret økosystem ser dagens lys. Jeg ved Dansk Erhverv arbejder hårdt på netop denne sag og hårdt for at fremme kvindelige iværksættere, så det er bare skønt. Jeg glæder mig til, at vi taler sammen igen om netop dette emne om måske ti år, for ting tager desværre tid.
Om Pernille Caroline Lotus:
Pernille Caroline Lotus er serieiværksætter med 14 cvr-numre bag sig. Hun har bl.a. co-foundet SMAC Agency – ét af de største influencerbureauer i Danmark – og HIPPO Management, som senere blev fusioneret og opkøbt af svenske WeAreCube, hvor Pernille Caroline Lotus i dag er CEO for den danske afdeling.
Pernille Caroline Lotus har med sin co-founder netop solgt deres influencerbureau WeAreCube til svenske Gigger Group for 74 mio. svenske kroner; et beløb som vokser, hvis omsætningen i 2021 når over 85 mio. kr.
Pernille Caroline Lotus er uddannet multimediedesigner og er specialist inden for sociale medier, PR og branding.
Om Bootstrappings serie Female Founders:
Bootstrapping, Female Founders of the Future og Nextwork sponsoreret af bl.a. Danske Bank og ITB lancerede i efteråret ”Return on Diversity” – en guide til, hvordan man kan ændre på og gøre op med manglende kønsbalance – for det handler ikke blot om ligestilling, men også om økonomi, da alle undersøgelser peger på, at det går bedre for en startup, hvor både mænd og kvinder er inkluderet.
Bootstrapping tager nu tråden op fra guiden ”Return on Diversity” og har udvalgt de allermest interessante female founders i Danmark til et par spørgsmål om det danske startup-investormiljø.
*Fakta om VC-investeringer i ’19 stammer fra den svenske rapport ”Unconventional Ventures Report 2020” og nævnes også i vores guide ”Return on Diversity”.
Comments