Kilde: Getty Images

Elon og de 280 tegn

Elon Musk er måske den mest innovative tech founder, vi har. Og nu vil han sætte Twitters 220 mio. brugere fri. Fri for aktiemarked, fri for regulering og fri for…. ja, hvad? Hvad vil ”free speech principles” sige i en verden, hvor falske historier foretrækkes og spredes seks gange hurtigere? Hvad er egentlig Elons take på demokrati, forretning og ledelse af startups?

Elon Musk kan meget mere end tweete ofte og provokerende, herunder når han er på toilettet (hans eget udsagn, selvsagt). Han er founder og leder af to af de mest innovative virksomheder, vi har set i dette århundrede, elbilen Tesla og den genanvendelige SpaceX. Nu har han så stor indflydelse i et tredje selskab, Twitter, som professor Scott Galloway har karakteriseret sådan her.Twitter is among the most important products in history (real-time news source, global communications platform), yet it remains a lackluster investment.” Lad os se på Musk’s køb ud fra tre vinkler: som forretning, som demokratiskabende medie og som branding og way of management for en startup.

 

Innover Twitter som forretning. Hvad fx med en abonnementsmodel

I don’t care about the economics at all, udtalte Elon lige efter købet, og det tror jeg på. For meget taler imod. Især er timingen elendig. I takt med at forbruget går ned i USA, går den reklamemængden Twitter skal leve af tilbage. Og Twitter er et lille reklamemedie i forhold til Google, Meta og Amazon. De 220 millioner daglige Twitter brugere er fx ikke meget sammenlignet med milliarder på FB og Insta. Men platformen er – paradoksalt nok på grund af de korte statements – vital for de langhårede: meningsdannerene, politikerne og mediefolket selv

Nu kan der så ske noget for Twitter, for under – ganske vist også farverige og innovative Jack Dorsey som founder og CEO – har væksten i brugere og omsætning stået stille. Reelt har Dorsey ledet Twitter med venstre hånd i forhold til hans Block startup, mens han har fablet om, han ville tage orlov for at lave kryptoprojekter i Afrika. Så det er sundt, der det sidste stykke tid er kommet ny energi ind i både ledelses- og nu bestyrelsesrummet.

Det bedste, der kan ske med en kommende afnotering af Twitter, er nok i virkeligheden at skifte forretningsmodel. Storbrugerne af større og mindre celebrities er jo loyale. Elon Musk selv har 83 mio. følgere. Tænk hvad han har sparet i marketingbudget ved at være gratis på Twitter med Tesla, markedet bedst brandede transportmiddel – endnu næsten uden brug af klassisk reklame. Og tænk hvor svært det – heldigvis vil mange tilføje – er for Donald Trump at erstatte Twitter med TRUTH Social.

 

Fri tale og open source er fantastisk. Men hvem er fjenden i en polariseret verden?

Falske historier på Twitter har 70 % større sandsynlighed for at blive retweeted. De spredes 6 gange hurtigere. Det er sådan nogle facts, vi lige skal have i mente, for de kalder på den moderation, som Elons ”demokratiske” frisættelse af Twitter i praksis kan risikere at modgå. Men det lyder jo smukt, når Musk ved købet tweeter:Free speach is the bedrock of a functioning democracy and Twitter is the digital town square where matters vital to humanity are debated”.Det er italesættelse af Twitter som en moderne genskabelse på Athens bytorv, hvor Sokrates og Aristoteles går rundt og dialogiserer.  Og som et værn om denytringsfrihed, der blev kæmpet igennem i 1700-tallet op mod datidens stat, af typisk enevældige fyrster, som bl.a. førte til det amerikanske demokrati.

Det er den forståelse, Musk refererer til, når han vil være fri for regulering, give open source adgang og tillade alt. Og vi klapper i hænderne. Men klap ikke for længe. For truslen mod demokratierne kommer i dag ikke først og fremmest fra staten. Nu er det os selv, det sorte folkedyb, der skal modereres, sådan som Magrethe Vestager i EU er i gang med at tvinge platformene til at tage ansvar for. Ellers er det bare, som når de brutale drenge ved gadekæret tæsker de mindre drenge. Paul Barrett fra Stern University i New York udtrykker det sådan her: Without vigorous content moderation, the platform Musk seeks to own would be swamped by spam, porn, anti-vaccination misinformation, QAnon conspiracies, and fraudulent campaigns to undermine the midterms and 2024 presidential election.

Så hvad vil det sige i dag at være ”ytringsfrihedsfundamentalist”, som Musk erklærer sig? Næppe at følge begejstringen hos de republikanske politikere, der ved aktiekøbet tweetede ”Trump is back”. Elon Musk har med afstemninger på Twitter blandt hans følgere leget med, hvor meget Twitter skal afreguleres. Nu ved vi ifølge The New York Times slet ikke, hvor meget tid Musk vil allokere til sit tredje forretningsben. Mon ikke det ender med, at Musk gør algoritmerne, om ikke til open source, så i al fald mere gennemskuelige, og blokerer spam bots. De automatiserede indlæg med annoncesigte og forsøg, der vil skævvride en debat ødelægger i al fald let forretningen uanset om den baserer sig på reklamekøbere eller betalende læsere. Så det vil være den gode forståelse af ytringsfrihedsfundamentalisme med mere åbenhed og frihed, trods alt ikke at lade gadekærets hadtale flyde frit.

 

Startup brandet. Founder først, sidst og hele tiden?

Musk udtalelser er også en del af den amerikanske tech-scenes ofte lidt fluffy ideologiske retorik oven på web3, metavers og blockchain decentralisering. Til nu har det mest været frihed og transparens for trendsætterne og deres investorer mere end en masse frisættende services for folket – med mindre man oplever NTF’er og kryptoinvesteringer er fantastiske demokratiudviklende nydannelser.

Men lige meget hvad Musks gode intentioner gør og ikke gør, markerer købet i sig selv jo en vis koncentration af mediemagt hos en tech founder. Også mere end da Jeff Bezos købte Washington Post. Er det den nye mode: At eje sit eget medie, have sin egen talerstol, hvor man kan udkomme uden kritiske spørgsmål?  Noget kunne tyde på det.

En normal, nu gammeldags, CEO ville koncentrere sig om sin hovedforretning. Tesla ville være en stor nok mundfuld for de fleste! Men er du moderne iværksætter, vil du ikke bare være innovativ. Du vil sætte flere skibe i søen. Det synes jeg er til at forstå. Men man skal så bare ikke tro, man kan lede dem alle, eller bestemme andet end hvad et bestyrelsesmedlem nu kan. Og sådan tror jeg ikke lige Elon Musk har det.

Serie-iværksætteri med succes er nu nok ikke hele forklaringen på Musk. Det er også noget med at ’personen er platformen’. Du skal have en mening, vise dit eget innovative brand. Og hellere provokere end være ansvarlig. Jessica E. Lessin udtrykte det sådan her i går i The Information: ”Look at the behavior of other CEOs on Twitter and you realize they see the roles very differently than previous generations of corporate executives. They see their companies as platforms to push political and social agendas, not as purely capitalistic enterprises.”

Men er det ikke også et udtryk for en vis narcissistisk selvspejling i brugernes mange likes og kommentarer? Det med hele tiden at være spejlet og være på hos millioner af følgere? I gamle dages Vanity Fair og Se & Hør hed det linselus. De 280 fri tegn giver først og sidst frihed til at fremme sin egen holdning og til at mærke følgeskabet hos millioner. Stay happy – tweet løs!