5 skarpe til ugens investor: Thomas Høgenhaven
Thomas Høgenhaven er investor og CEO i Planetary Impact Ventures. Sammen med en række hovedpersoner i Aarstiderne har han sat fonden i søen for at bevise, at det er økonomisk attraktivt at udvikle grønne startups. Fra ph.d. i IT-management til produktchef i Better Collective spænder Thomas Høgenhavens CV bredt. Udover at han bruger sin baggrund fra politologi i arbejdet med startups, er den bl.a. kommet ham til gode som næstformand i Djøfs TechDK Kommission – et uafhængigt panel, som på samfundsvidenskabens vegne skal forsøge at holde tech-giganterne i skak.
1. Din venturefond, Planetary Impact Ventures, vil investere i grønne startups og bevise, at det bliver økonomisk attraktivt at udvikle selskaberne. Du har før været inde på det og har også skrevet en hel bog, ”Grønt Iværksætteri”, om det. Men hvordan spotter man konkret, om en startup evner både at drive en grøn og en god forretning?
”Alle investorer laver – i varierende grad – due diligence af team, forretningsmodel, økonomi, forecast osv. Det gør vi selvfølgelig også. Men inden vi gør det, starter vi med at kigge forretningsmodellen igennem fra et bæredygtighedsperspektiv. Ideelt set er det et LCA (life cycle assessment, red.), der dokumenterer, hvor og hvor meget virksomheden udleder i værdikæden – og benchmarker mod eksisterende løsninger. I den perfekte verden bruges der ikke flere ressourcer, end der reduceres i processen – men det er desværre sjældent muligt. Så i de fleste tilfælde er vi på jagt efter løsninger, der kan reducere ressourceforbruget med 70-90 % ift. eksisterende løsninger.
Pro-medlemskab?
Støt missionen om økosystemets stemme. Få tjek på de vigtigste personer og dagsordener – og nå ned under alle hurra-nyhederne.
Tryk herAllerede medlem? Log ind her: