Vi skal hele tiden sikre, at den kultur, vi har, er den, der skaleres globalt. Uden kulturen er det hele leverpostej, og vi ligner alle de andre. Det er kulturen, der tiltrækker folk,” siger Anne-Marie Finch, Senior Vice President for Global HR og Talent i Trustpilot

Trustpilot: Startups bruger vækstkapital på talentkamp

Danske startups må æde af den vækstkapital, der skulle finansiere væksten, hvis de skal lykkes med at tiltrække globalt talent til at indfri vækstpotentialerne. Lige nu er startups tvunget til at tilbyde høj grundløn, fordi medarbejderaktier er uattraktive, siger Anne-Marie Finch, Senior Vice President for Global HR og Talent i Trustpilot.

Startups verden over bruger medarbejderaktier som gulerod til at tiltrække de bedste folk til at være med på vækstrejsen til en lav grundløn, men med udsigt til en stor gevinst, hvis virksomheden bliver en succes.

For kraftig vækst koster penge. Og bliver de penge ædt op af høje lønninger, så sker det på bekostning af investeringerne i f.eks. global ekspansion.

Det er virkeligheden for danske startups. Skattesystemet er indrettet, så medarbejderaktier beskattes med topskat på 57 pct. Til gengæld kan danske startups lokke talentet til med en forskerordning. I op til syv år sikrer den, at udenlandske nøglepersoner i vækstvirksomhederne kun betaler 27 pct. i skat – og med arbejdsmarkedsbidrag en samlet skatteprocent på 32 pct., hvis talentet vel at mærke opfylder kravene til at komme hertil på forskerordningen.

Kraftig vækst koster penge. Og bliver de penge ædt op af høje lønninger, så sker det på bekostning af investeringer i f.eks. global ekspansion.

Problemet er bare, at det står i skærende kontrast til vækstvirksomhedernes livsvilkår. For de har brug for at kunne holde månedslønnen nede, så pengene kan bruges til vækst, og det bliver medarbejderne kompenserede for med medejerskab, fordi de forhåbentligt en dag kan sælge deres medarbejderaktier til en høj værdi.

Men så længe medejergulerødderne forvandler sig til små bønner i det danske skattesystem, rækker det ikke til at tiltrække det globale talent. Dermed risikerer danske startups at blive sat af i det globale talentkapløb med enorme omkostninger til følge i form af tab i både vækst og arbejdspladser.

Medarbejderaktier er største knast

Advarslen kommer fra Anne-Marie Finch, der er Senior Vice President for Global HR og Talent i en af Danmarks helt store vækstsucceser, Trustpilot. Hun kom med i Trustpilot i 2014, hvor selskabet talte 250 ansatte. I dag er der mere end 600, og inden årets udgang skal Trustpilot tælle mere end 700 medarbejdere. En gedigen væktscase af den slags, vi gerne vil have endnu flere af i Danmark.

Så længe medejergulerødderne forvandler sig til små bønner i det danske skattesystem, rækker det ikke til at tiltrække det globale talent.

Trustpilot oplever ikke længere de store udfordringer med at tiltrække talenter globalt, fordi Trustpilot er et kendt navn blandt it-talenter. Men selv for en vækstvirksomhed, der i dag ligger solidt i scale-up-segmentet, er det stadig en af de største udfordringer, når der skal onboardes talent til hovedkontoret i København.

”Lige nu sidder jeg i kontraktforhandlinger med dygtige folk, vi gerne vil have til Trustpilot. Og jeg er glad for at fortælle om den danske forskerordning. Men det er skidt, når jeg skal forklare, at man topbeskattes af sine medarbejderaktier. Hvis vi fra start må give høje grundlønninger for at hente især it-talent, så spiser det den kapital, der skal investeres i vækst. Det er en kæmpe udfordring for startups i Danmark,” siger Anne-Marie Finch.

Et korps af talentspecialister

Anne-Marie Finch oplever, at det med årene er blevet lettere at tiltrække talent. Især blandt dygtige folk, der har taget rejsen med en startup, der er blevet rigtig stor. Eller de, som kommer fra store virksomheder, men savner fleksibilitet, agilitet og den legende tilgang til udvikling, der ofte er i startups.

”Det er et kreativt fag at lave it-udvikling, og vi har efterhånden det privilegium, at vi har et produkt, folk kender. Derfor er vi mindre udfordrede i dag, end vi tidligere har været,” siger hun.

De mere end 600 ansatte i Trustpilot er fordelt mellem København, Vilnius, London, Denver, New York, Berlin og Melbourne. Godt 20 HR-ansatte stod for at finde og onboarde de næsten 300 nye medarbejdere, der sidste år kom til. Hver HR-medarbejder har sit speciale. Som Jack, der har speciale i at finde talenter i Norge, Frankrig og Italien og flytte dem til Danmark. Eller Inga fra Vilnius, der har speciale i at finde it-udviklere til Litauen og København.

Bevar kulturen i vækstfasen

En stor del af Trustpilots opskrift på at finde tilstrækkeligt talent består i selv at have en stærk pipeline. Og virksomheden bruger sjældent eksterne rekrutteringsbureauer til at finde dem, der kommer ude fra.

”Vi har virkelig fundet værdien af inhouse-rekruttering. Det er vigtigt, vi har dygtige folk til at oversætte vores kultur, så vi får de rigtige ombord. Vi skal hele tiden sikre, at den kultur, vi har, er den, der skaleres globalt. Uden kulturen er det hele leverpostej, og vi ligner alle de andre. Det er kulturen, der tiltrækker folk,” siger Anne-Marie Finch.

En fejlrekruttering koster ifølge Anne-Marie Finch 1,3 mio. kr., og da selskabet sidste år ansatte 292 nye medarbejdere, bliver det hurtigt rigtig dyrt, hvis de forkerte ansættes. Derfor er det afgørende, at HR-funktionen kører optimalt. Hvert år godkender bestyrelsen næste års plan for, hvor mange nye medarbejdere selskabet skal vokse med, justeret for det antal medarbejdere, der forventes at stoppe i det kommende års løb.

Medarbejdernetværk

Og så bruger man medarbejdernes egne netværk til at finde nye ansatte. Godt 30 pct. af de kandidater, der bliver anbefalet af eksisterende medarbejdere, fører til ansættelser. Det har vist sig at være en god kilde til at sikre, at den entreprenante kultur bevares, også når virksomheden nærmer sig 1.000 ansatte.

Selv om Trustpilot ikke længere kalder sig startup, er omkostninger til ansættelser og lønninger stadig et vigtigt pejlemærke.

”Det er superafgørende, at vi ikke bruger alle pengene på medarbejderlønninger. Vi skal erobre hele verden, og det er vi i fuld gang med. Men vækst koster, og det er en hårfin balance i forhold til at lykkes med væksten. Den lykkes kun med dygtige mennesker, og skal de betale det meste af deres medarbejderaktier tilbage i skat, så er det dybt problematisk,” siger Anne-Marie Finch.