“Venturefonde har så mange penge i dag, at de jo knapt nok gider bukke sig ned, hvis det er investeringer under 10-20 millioner dollars." Peter Warnøe, direktør for venturefonden Nordic Eye. Foto: presse.

Investorens blik: “Vi har ændret vores sigte”

Venturefonden Nordic Eye etablerede sig for lidt under et år siden og har allerede haft sin første store exit. Til gengæld har man fundet ud af, at det ikke går at være en nordisk venturefond, lyder det fra direktør og investor Peter Warnøe, der også forklarer og forsvarer sin portefølje.

10 % af verdens unicorns kommer fra Norden.

Det tal alene fortalte Peter Warnøe noget om, at der for en ny venturefond kunne være guld at hente for enden af den nordiske iværksætter-regnbue.

Idéen til Nordic Eye blev født ud af en af Warnøes sommerferier med vennen, iværksætteren og angel investoren Lars Tvede, og siden har de ikke set sig tilbage.

“Vi har klaret os bedre, end vi overhovedet havde kunnet forvente,” siger Warnøe, der er General Partner og CEO i Nordic Eye.

Nordic Eye har nu eksisteret som aktiv investeringsfond i knap et år, og vi har mødt Peter Warnøe til en snak om, hvad den nye, danske venturefond er lykkedes med, og hvor man skal skifte kurs.

Tatoveringer og drømme om enhjørninger

Vi har bedt direktøren om at vurdere dele af Nordic Eyes portefølje, og der er ingen tvivl hos ham, hvem Danmarks næste unicorn er.

“Altså, hvis du ser vores portefølje af potentielle unicorns, er Tattoodo nummer 1. Jeg ser Tattoodo blive en unicorn,” siger Peter Warnøe.

Tattoodo startede i 2013 og er et fællesskab for mennesker, der går op i tatovering.

Virksomheden har fået investeringer fire gange siden starten, og siden Nordic Eye gik ind i efteråret, har man fået endnu en investering. Omkring 91 mio. kr. har investorer i alt skudt ind i platformen, og blandt investorerne er kendisser som Bjarke Ingels, Nikolaj Coster-Waldau og Daniel Agger.

Men selvom Peter Warnøe ser, at adskillige amerikanske venturefonde sidder på spring for at opkøbe Tattoodo, ser han ikke Nordic Eye sige farvel til tatoveringsplatformen lige foreløbigt. Tattoodo laver aftaler med tatoveringsbutikker over hele verden, så butikkerne kan markedsføre sig og sine tatoveringer på Tattoodos community.

“Altså, de skal have 800-1.000 butikker i år, og det er der nogle store VC-fonde i USA, der sidder og kigger på. Om de når det tal. Som simpelthen siger, at når de når det tal, så skal vi snakke sammen, for så har de bevist, at konceptet fungerer”, siger Peter Warnøe.

Han mener, at Nordic Eye bør holde fast i Tattoodo 2-3 år endnu, før man går efter en exit. Men Tattoodo er ikke den eneste hest, Nordic Eye spiller på. Porteføljen indeholder blandt andre virksomheder som AirHelp, Organic Basics og Coinify. Men det er ikke en af de tre, der bliver den næste exit ifølge Peter Warnøe.

Den næste exit

“Den, der springer i øjnene, er Boatsetter, hvor Airbnb også er investor,” siger Warnøe.

Airbnb har nemlig en forkøbsret på Boatsetter i 18 måneder frem. Og hvis Airbnb skal på børsen i løbet af de næste par år, er det ifølge Warnøe sandsynligt, at Airbnb benytter sig af forkøbsretten, inden den udløber.

Det bliver dog næppe i 2018, at Airbnb sigter efter børsnotering, efter finansdirektøren Laurence Tosi forlod virksomheden i februar.

Men Nordic Eye vil hellere beholde virksomhederne end afhænde dem for tidligt. Selvom det uden tvivl giver glade investorer.

“Vi har ikke behov for at lave en exit for tidligt, og vi vil gerne tilføre værdi i selskaberne, før vi laver en exit. Det er planen. Vi ville også gerne have beholdt Weblife nogle år mere,” siger direktøren.

Venturekapitalist i hajfyldt vand

Udover kontoret i Nyhavn i København har man en partner, der sidder i Californien i det såkaldte Silicon Beach-område. Men USA-kontoret er langt fra slutmålet for fondens internationale ambitioner. Målet er kontorer i Østen, andre steder i Europa og måske USA’s østkyst.

“Vi vil gerne over de næste mange år bygge det her op til, at det ikke kun er en venturefond, der har kontor i København og i Silicon Beach, men også gerne andre steder i verden,” siger Peter Warnøe.

Silicon Valley holder man sig dog væk fra.

“Silicon Valley er vi ikke voksne nok til. Der skal vi have større penge, hvis vi skal gøre os gældende.”

At være en lidt mindre spiller i amerikansk målestok har imidlertid givet Nordic Eye nogle andre muligheder, og der er plads til mange spillere i det enorme økosystem på USA’s vestkyst.

“Venturefonde har så mange penge i dag, at de jo knapt nok gider bukke sig ned, hvis det er investeringer under 10-20 millioner dollars, og selvsagt er vi en lillebitte nystartet fond, så vi bukker os meget gerne efter investeringer på 1, 3 eller 4 millioner dollars,” siger Peter Warnøe.

Danmark er et svært ventureland

Nordic Eye har siden starten slået sig op på det nordiske, og med kontoret i Nyhavn har man også en solid base i Norden. Men hvis man skulle have startet forfra i dag, mener Peter Warnøe, at der bestemt er forhold, der taler for, at man skulle have startet i et andet land.

“Der er mange finansielle og strukturelle ting, man skal være opmærksom på. Det at drive en venturefond er ikke bare lige at gå sådan ud og investere lidt. Hvis man vil gøre det rigtigt, er der en masse regelsæt og godkendelser, man skal have, og som tager tid,” siger Peter Warnøe.

Mange af de regler, der er på compliance er internationale, så det er primært skat, der gør Danmark til et mere besværligt land. Det påpeger Warnøe. Men der er også gode ting ved at starte i Danmark.

“Danmark er et lille land. Så man kan få ret stor opmærksomhed ret hurtigt,” siger han.

Næste skridt

Peter Warnøe mener ikke, at venturefonde er så dygtige i Norden. Eller i Europa. Derfor henter Nordic Eye enormt meget inspiration fra udenlandske fonde.

“Vi er ikke lige så dygtige, som amerikanerne er, til det her. Den amerikanske måde at drive en venturefond på er, at de har mange aktive folk inde i selskaberne, som hjælper til med forskellige ting. Det er sådan, vi gerne vil gøre det,” siger Warnøe.

Fondens første exit gav investorerne deres penge syv gange igen. Men exittet var ikke en nordisk virksomhed, men det amerikanske it-firma Weblife.

Og selv efter et succesfuldt første år mener Nordic Eye da også, at man skal satse bredere, hvis man skal have succes som venturefond. Det er ikke nok at være nordisk. Men navnet beholder vi, siger Peter Warnøe med et grin.

“Man kan sige, at vores sigte var meget nordisk, da vi startede ud. Men vi har ændret vores sigte til, at vi er meget mere en international venturefond, end vi bare er en nordisk venturefond,” siger han.

Nordic Eye har nu en portefølje på otte virksomheder, efter man frasolgte Weblife. Heraf er fem danske. Men Nordic Eye vil ikke bare være en fond, der tager danske startups og gør dem klar til det amerikanske marked. Man vil også investere i internationale virksomheder og bringe dem til Europa. Og ambitionerne er store.

“Jeg tror, at inden for de næste fem år, vil vi være en stor international venturefond med folk andre steder end Californien og i København.”