Lasse Kalkar, Business Development Manager i Revolut.

Fremtidsfabrikken: Revoluts vilde vækstrejse

Lasse Kalkar startede som iværksætter i sin egen startup, men arbejder i dag i den etablerede virksomhed Revolut. Han var nemlig ikke klar til at opnå succes med sin egen forretning.

Revolut blev stiftet i 2013 og har i dag rundet over 6 millioner brugere. Drengene fra Fremtidsfabrikken møder i denne episode Lasse Kalkar, der er Business Development Manager i Revolut.

Lasse er gået fra at være founder i sin egen forretning til at blive ansat i en større og etableret startup:

”Det gør du til dels, når du finder ud af, at alle de ting, du tror, du kan, kan du åbenbart ikke alligevel. En af de ting, der drev det, var, jeg syntes, det var fantastisk at starte egen virksomhed op og prøve, prøve, prøve. Men jeg fandt ud af, at der var mange ting, jeg ikke vidste, hvordan man gjorde.”

Lasse mener især, at der var én ting, han ikke var god til i forhold til at starte virksomhed og få succes med den:

”Jeg tror generelt, det, jeg har lært, er, at for at få succes skal du være sindssygt dygtig til at hyre de rigtige, træne dem, lede dem, arbejde med dem osv. Og det her aspekt kræver rigtigt meget erfaring. Og det har jeg ikke haft.”

Lasse fandt vej til Revolut, en britisk challenger bank, hvis arbejde han finder enormt imponerende:

”Revolut blev startet af vores kære Nik og Vlad, som back in the days var i den mere traditionelle side af banking – investment banking og treading – egentlig fordi de rejste frem og tilbage i Europa og begyndte at tælle sammen, hvor mange penge de havde brugt på diverse vækstegebyrer og på ATM-gebyrer og på at sende penge frem og tilbage, typisk mellem lande, fra Danmark til England eller fra England til Spanien,” siger Lasse Kalkar og fortsætter:

”De spurgte sig selv, hvorfor det skulle være så dyrt, og hvorfor der skulle være så mange gebyrer, når man handler med de traditionelle banker. De kom op med denne løsning, der hedder Revolut, der giver dig som forbruger adgang til, at du kan sende penge til og fra dine venner på tværs af hele verden uden gebyrer, at du kan hæve penge i alle ATMs globalt uden gebyrer og uden de her typiske 40 kroners charge, vi alle sammen kender fra, når vi er på ferie, og ingen dårlige gebyrer, når du skal vækste penge. Så er der selvfølgelig blevet tilføjet flere senere hen.”

Revolut ville altså gøre op med de gebyrer, som der er, når man har med traditionelle banker at gøre, samtidig med at de ville gøre en forretning ud af det og tjene penge:

”Vi tjener penge på et par ting. Vi har premium-planen, som I måske kender; det er en opgraderet plan, hvor du får gratis rejseforsikring, adgang til airport lounges og andre perks. Så har vi en metalplan, som også koster et månedligt beløb, og så har vi Revolut for Business, som reelt set er samme produkt, men ment mod business accounts, og her charger vi også en monthly fee for at have en account.”

Revolut har 6 millioner brugere på verdensplan. En af grundene til, at virksomheden har fået så mange brugere på så kort tid, er, at de målsætninger, de sætter, bliver nået:

”Det jeg ser, Revolut har været rigtigt gode til, er at bruge deres brugere som ambassadører, altså alle brugere, så du unlocker ting, free cards, du kan give til dine venner,” siger Lasse og fortsætter:

”Det helt fundamentale, du skal have på plads, er, at du skal have et produkt, som folk synes er fedt. Det, der er vigtigt at huske på, er, at du får ikke bare dine brugere til at referere nye brugere, det gør du kun, hvis du bygger et produkt, som de virkelig kan lide.”

Opskriften på, hvordan Revolut er vokset så meget, er blandt andet, at virksomheden får nye kunder via deres allerede eksisterende kunder:

”Ét er at have et godt produkt, men du skal også kunne aktivere dine brugere, og du skal også få dem til at gøre det. Og det er derfor, at vi har bygget alle de her mekanismer ind i produktet til, at du unlocker free cards, eller du unlocker, at du kan give fem kort til dine venner, og så får du en metal subscription osv. Hvis du kigger på vores grafer, så får vi rigtigt meget fra referral og fra organic, som bare kommer fra word of mouth. Men helt klart, du skal 1: bygge produktet og 2: få folk til at gøre det.”