Fremtidsfabrikken: fra slagter til tech-iværksætter

Kristian Matthes gik fra at være slagter til at være tech-iværksætter og skabte virksomheden Findroommate, som er Danmarks største platform for deleboliger.

Kristian Matthes begyndte at kede sig i arbejdet som slagter, og derfor snusede han lidt til idéen om at starte sig eget. En dag undersøgte han lejeboligmarkedet på Den Blå Avis og opdagede, at der manglede en platform med et profilelement, hvor man både som udlejer og boligsøgende kunne vise, hvem man var.
Han slog sig sammen med sin kammerat, der er udvikler, og som dengang arbejdede hos EDC. De sprang ud i det sammen og startede virksomheden Findroommate hjemme hos Kristian.

“Jeg var i gang med en slagteruddannelse og var egentlig kommet lidt ind i et sommerferiejob. Jeg skulle have været på handelsskolen, men blev tilbudt en læreplads, og da jeg var godt skoletræt, så tænkte jeg, at det var meget fedt at komme ud og tjene nogle penge og arbejde lidt i stedet for at skulle studere videre og sidde på skolebænken yderligere.
Men som årene gik, kunne jeg godt mærke, at det måske ikke lige var et sted for mig; jeg brændte for at lave noget andet. Så jeg gik i ret mange år efterfølgende og bryggede på nogle forskellige idéer, og så en dag sad jeg lige og kiggede på DBA, og hvordan det her lejeboligmarked fungerede i forhold til værelser osv. Og studsede lidt over, at det tit og ofte bare var en kontakt, man fik til en person, som sad i den anden ende, og så skulle man på en eller anden måde prøve at komme igennem til den her person, om hvem man var, og hvorfor man skulle leje et værelse eller en bolig.
Og der syntes jeg, der manglede et eller andet personligt, et eller andet profilelement i det, også over for udlejeren, som jo sad med en beslutning, og alle de her mennesker, som man blev kontaktet af,” siger Kristian. Han forklarer yderligere, hvordan virksomheden rent økonomisk startede op:

“I vores verden var det at låne en bunke penge. Vi havde selvfølgelig lavet budgetter, og det blev også godkendt i banken, så et eller andet rigtigt har vi jo gjort, men det var leveomkostninger, og vi havde selvfølgelig også nogle udgifter til noget designer og forskellige ting. Vi skulle også bruge nogle penge på markedsføring osv., så vi kunne ret godt hurtigt se, at vi kom til at skulle bruge nogle penge. Men det var selvfølgelig primært for at kunne få dækket nogle udgifter og noget løn i starten, at vi lånte pengene.”

Hele platformen er bygget fra scratch, og alle overvejelser har derfor været tilstede. Det betyder også, at alt nærmest er kodet fra bunden af.

Platformens grundelement har ikke rykket sig de sidste ti år, og de principper, der dengang herskede, er de samme i dag. Det skal nemlig være let for udlejere og lejere at interagere med hinanden.

“Vores første tanker var, at det skulle være et sted, hvor udlejer kunne poste deres værelser – og omvendt kunne de boligsøgende poste eller lave en profil og vise over for udlejeren, hvem de var. Så hele det her interaktionselement har vi haft inde fra dag 1. Hele grundideen og grundkoncepter har ikke ændret sig.”

Når lejere og udlejere skal sammensættes, måler Findroommate på forskellige parametre, så de bedste matches blandt de to aktører bliver fundet.

“Vi har jo de hårde ting, vi matcher på, som vi ikke rigtigt kan ændre på. Det er jo, hvor mange penge folk har; altså, hvad er dit budget? Det er en rimelig fast ting for de fleste. Hvis det overstiger det, jamen, så kan man matche nok så godt, men hvis man skal betale 3.000 mere, end man har, jamen, så tager man jo selvfølgelig ikke det værelse. Det er et element, vi selvfølgelig ikke kan vægte højere end. Og et andet element, vi heller ikke kan vægte højere end, er søgeområde, altså, hvor du godt vil bo henne. Der er de her to-tre hårde faste præferencer, folk har, og som vi jo ikke kan ændre på, og det er jo i og for sig fair nok.”

De blødere parametre, som udlejere og lejere matches efter, er rygning, hvilket køn man helst vil bo med, antallet af roommates osv.

Gennem tiden har denne proces ændret sig, da Findroommate er blevet klogere. Nogle af de parametre, de hidtil har målt efter, viser sig nemlig at være flydende, selvom matchalgoritmen er brugbar for virksomheden.

“Vi kan se, at dynamikkerne ændrer sig, og der er noget menneskeligt, og nogle menneskelige ting, og nogle menneskelige relationer og connections, som opstår, hvis vi åbner op for mulighederne. Så vi prøver også, samtidig med vi selvfølgelig sværger meget til vores algoritme og også fortæller folk, at det er det, vi bruger, så vil vi også rigtig gerne prøve at åbne op for folk og give dem muligheden for at møde mennesker, som de måske ikke lige regnede med, de kunne bo sammen med.”

Selvom virksomheden fungerer i hele Danmark, kan virksomheden alligevel kaldes for en nicheforretning, da virksomheden har en forholdsvis snæver målgruppe.

“Vi er et site for unge primært, eller young professionals eller studerende, og vi plejer at skære den ret hårdt og sige, at i hvert fald vores boligsøgende er mellem 18 og 28-30 måske. Men når man hverken er young professional eller studerende, og når man begynder at stifte familie, jamen, så har vi ikke folk mere, og studiestederne er jo centrerede ved de store byer, så det er jo meget naturligt, at det er der, det foregår. Og det er jo også sådan en selvforstærkende ting, at jo flere af ens kammerater og venner der flytter til byen, jo flere vil jo også selv ind til byen, og jo flere uddannelsessteder åbner, og det presser jo det hele op. Men jo, det er København, Aarhus, Aalborg og Odense.”