Henrik Zillmer, stifter og CEO af AirHelp.

Fremtidsfabrikken: fra en strand på Bali til 700 ansatte

Henrik Zillmer fra AirHelp fortæller i ugens afsnit af Fremtidsfabrikken, hvordan virksomheden er vokset siden opstarten for syv år siden.

Eske Gerup og Lars Horsbøl fra Fremtidsfabrikken taler denne gang med Henrik Zillmer, der er stifter af og CEO i AirHelp.

Selskabet startede på en strand på Bali for næsten syv år siden. AirHelp var en af mange idéer, Henrik Zillmer havde.

Sammen med nogle venner ville de hjælpe flypassager over hele verden, som havde været ude for aflysninger og forsinkelser. De ville kun tage penge for deres tjeneste, når kunden rent faktisk fik penge fra flyselskabet.

“Det var første gang, man så en “no win, no fee model”, som er en klassisk advokatstruktur, som vi tog online, og så gav vi den navnet ‘justice as a service’.”

Med virksomhedens knap 700 ansatte har de arbejdet overalt, og i dag har de kontorer spredt ud over hele verden. Deres største kontorer er i Gdansk og i Berlin.

AirHelp har god indsigt i det marked, de er på, da de flyver med mange forskellige flyselskaber. De er på en måde deres egne kunder. Til spørgsmålet om, hvem Zillmers eget favoritflyselskab er, svarer han:

“Det kommer lidt an på, hvor man er henne. Jeg tror, at i Europa, når du snakker full service airlines, synes jeg faktisk, at SAS er ret fin. British Airways er også god. Dem, jeg flyver mest med i Europa, er EasyJet. De har bare den største flåde inden for de områder, hvor jeg skal hen. Og jeg synes faktisk, EasyJet gør det okay. De er ikke supergode, når det kommer til aflysninger og forsinkelser, men alle de andre gange, når det ikke sker, så synes jeg, de leverer varen. I USA er det nok JetBlue, jeg ville anbefale, og som full service carrier måske Delta, men det er stadig den mindst dårlige, ville jeg sige.”

AirHelps største marked er Europa, selvom deres største individuelle marked er USA. Europa har godt styr på forbrugerrettigheder, og derfor er det lettere at sørge for, at forbrugeren får kompensation for det økonomiske tab, vedkommende har ved spildtid i lufthavne på grund af aflysninger og flyforsinkelser.

Siden Henrik Zillmer stoppede i militæret, har han vidst, at han ville starte en virksomhed. Før AirHelp havde han en karriere i it-branchen, hvor han var både hos Scalepoint Technologies og Rocket Internet.

“Kigger du på product-management-delen af det at bygge produktet, så fandt jeg ud af, hvad det vil sige at spørge sine kunder, få det skrevet ned, få det valideret, om det rent faktisk er noget, der giver mening, få lavet en business case på det, og derefter gå i gang med det og så køre hele den her iteration igen og igen og igen, så man bygger et bedre og bedre produkt. Det lærte jeg i Scalepoint. Det bruger jeg i dag, hele tiden. Og det brugte jeg også, da vi var med i Y Combinator.”

Han fortsætter: “Efter Scalepoint startede jeg i Rocket. Scalepoint var det klassiske softwarehus, som sælger til forsikringsselskaber, så man var ved at falde i søvn efter et år, fordi det bare gik så langsomt. Det havde jeg ikke tålmodighed til. Så jeg gik helt over i den anden boldgade og kørte i halvandet år for Rocket Internet, en stor tysk inkubator, den største i verden, som er kendt for at tage en masse forretningsmodeller fra USA, som allerede er en succes, og så kopiere dem til resten af verden, hvor de ikke har dem, og så rejse en masse penge undervejs og ansatte en masse hårdtarbejdende mennesker til at eksekvere.”

Med erfaringer som disse var Henrik Zillmer tættere på at starte sin egen virksomhed. Og arbejdserfaringen betød, at AirHelp kunne blive bygget hurtigt op.