De tre stiftere af Reflectly, Jacob Harboe Kristensen, Daniel Vestergaard og Jakob Brøgger-Mikkelsen. Foto: Reflectly.

Fremtidsfabrikken: Danskudviklet digital dagbog opnår millioner af downloads

Den danske app Reflectly er en digital dagbog, der hjælper brugere med at reflektere over dagens tanker og problemer. Startuppen har på kort tid opnået flere millioner downloads, og de har allerede tusindvis af betalende kunder.

Idéen til Reflectly startede i forbindelse med de tre stifteres studier på Aarhus Universitet, hvor de skulle bygge en app. Deres hypotese var, at de fleste apps, som havde fået succes, var nogle, der alle havde det til fælles, at de kunne skabe forbindelse mellem mennesker.

“Det ser vi fra Instagram, Facebook, Snapchat og Tinder. Uanset hvad det var, de, der virkelig havde fået succes dengang, havde været gode til at skabe et community, hvor folk kunne interagere med hinanden og få nye connections,” siger medstifter af Reflectly, Jakob Brøgger-Mikkelsen.

Med appen ville drengene sætte fokus på det forhold, man har til sig selv, og dermed kan softwaren hjælpe folk til at opbygge et forhold til sig selv. De startede dermed Reflectly, som er en digital og interaktiv dagbog. De er i dag verdens største såkaldte journal-app.

“Jeg tror, at alle mennesker i verden vil have godt af at gå i terapi hver eneste uge, men det er klart, at det kan alle ikke gøre. Men der er ingen tvivl om, at vi lærer utroligt meget af refleksionsprocessen, og det er faktisk den, der er vores grundlag for, hvem vi ender med at blive.”

Ved at downloade og bruge appen kan man som bruger blive mere reflekterende og på den måde begynde at forstå sig selv bedre. Det skaber ifølge Reflectly et bedre liv over tid.

“Man skal bruge denne her app, hvis man vil bygge et bedre forhold til sig selv – et forhold, der udvikler sig over tid,” siger Jakob Brøgger-Mikkelsenog fortsætter:

“Vi ville gerne reducere den friktion, der er ved at holde en dagbog, og det gør man ved at gøre det som en samtale. En måde at reducere den friktion endnu mere på er ved at gøre det som en samtale, hvor du rent faktisk snakker i stedet for; det er lettere at tale, end det er at skrive. Derfor er det klart, at vi ved, at folk skal være komfortable med det medie, der kommer i fremtiden, før det for alvor kommer dertil, hvor det bliver mainstream. Vi skal have en stor volumen for at vokse.”

Ud fra de temaer og personer, som brugeren af appen nævner oftest, kan Reflectly lave en sentiment-analyse, og dermed kan appen fortælle, hvilke følelser brugeren har omkring dem. Reflectly er ikke et konkluderende værktøj, men appen skaber rammerne for, at brugere selv kan konkludere på de problemer, de har.

Inden for det sidste år er forretningen gået rigtigt godt for Reflectly, og Jakob forklarer deres fremgang ved, at der både er mikro- og makroøkonomiske tendenser, der spiller ind.

Virksomheden har fået rigtigt mange betalende kunder, der hver måned betaler 5 dollars for et abonnement til Reflectly. En af grundene til deres mange betalende kunder er i følge Jakob, at folk hellere vil dele deres data med deres ærlige IT-udbyder end at få udnyttet deres data af andre. For eksempel har Facebook-skandalen medvirket til, at folk tænker mere over, hvordan deres data bliver brugt.

De mikroøkonomiske tendenser er, at mange unge mennesker føler sig mere stressede i forhold til, hvad unge mennesker tidligere har gjort, og de målretter dermed især appen til Instagram-generationen. Selviscenesættelsen på de sociale medier er blandt andet med til, at mange mennesker får det dårligt med sig selv, og det vil startuppen via appen således ændre. De vil gøre refleksion simpelt, nemt og overskueligt.