Fremtidsfabrikken: Dansk iværksætter har bygget bagageimperium

Lars Horsbøl og Eske Gerup møder serieiværksætteren Jannik Lawaetz fra LuggageHero på Pier47 i København til en snak om opstarten af LuggageHero og starten på hans iværksætterliv.

Virksomheden LuggageHero har startet et koncept, der hjælper med opbevaring af bagage rundt omkring i storbyer i Europa og USA. Konceptet er, at almindelige butikker kan tilbyde opbevaring af bagage. Jannik fik idéen til LuggageHero, da han var en tur i Barcelona med sin kæreste:

”Uden at vide det fik jeg idéen til det, da jeg var i Barcelona med min kæreste, og i Barcelona boede vi i en Airbnb-lejlighed. På den der afrejsedag stod jeg virkelig i den der smerte der, fordi vi havde jo booket et fly, der skulle flyve rigtigt sent, fordi vi skulle have en sidste sightseeingdag, og den her Airbnb-lejlighed, vi boede i, den havde jeg ikke lige helt tjekket, hvornår jeg skulle være ude af. Det skulle jeg så være klokken 10 om morgenen. Så jeg stod med den der kæmpe kuffert fra min kæreste af og så den der lille håndtaske, jeg selv havde med, og tænkte, hvor gør jeg af den her kuffert her?”

Jannik skyndte sig ned til en lille café tæt på lejligheden og spurgte, om kufferten kunne blive opbevaret der. Det lykkedes, og da Jannik kom tilbage, havde caféen heldigvis stadig åben. Jannik fortsætter:

”Desperat. Jeg skulle bare af med den.”

Da Jannik kom hjem, begyndte han selv at leje sin lejlighed ud på Airbnb, og her gik det op for ham, hvad han selv havde oplevet på sin rejse til Barcelona:

”Jeg begyndte at tænke lidt. Når jeg cyklede hjem fra arbejde, cyklede jeg forbi en masse butikker, som var helt tomme, og jeg tænkte, om man ikke bare kunne smide det derind. Så tænkte jeg, hvem pokker skal så stå og tage imod det. Og så kom jeg i tanke om, at den løsning er jo lige til. De gør det allerede med pakkepost og alt muligt andet. Hvorfor kan de ikke gøre det med bagage? Så gik jeg egentligt rundt til butikker og begyndte at spørge dem, om de kunne være interesserede i at opbevare noget bagage.”

LuggageHero har mange forskellige kunder, og publikummet er ikke udelukkende Airbnb-brugere. Der er også mange kunder fra ferielejligheder og generelt bare folk, der bor i andet, når de rejser, end på hoteller.

”Det kan også være, at du bor hos venner af familie, eller du bruger couchsurfing, eller du så har booket en lejlighed eller er i transit, eller du er kommet ind med et krydstogt,” siger Jannik og uddyber:

”Nu sidder vi jo på Langelinie og kigger lige ud på krydstogterne her. København er ret unik i forhold til det, da der er mange krydstogter, der kommer ind og henter gæster fra København, som slet ikke bor her. Det vil sige, at de flyver ind fra alle mulige steder i verden, bor lige i København et par dage, tager ud på et krydstogt i 10 dage, kommer tilbage til København igen klokken seks om morgenen, og så har de en hel dag, hvor de bare slæber rundt på deres bagage og venter på deres fly om aftenen. Så det er bestemt også en kundegruppe, som vi tager os rigtigt godt af.”

Blev iværksætter i en ung alder

Janniks iværksætterliv startede tidligt, og allerede som 14-årig solgte han sin første virksomhed.

”Ja, jeg har stået nede i det lokale center og solgt saftevand, og det, fandt jeg faktisk ud af, var ikke en særligt god forretning. Der var kun få mennesker, der havde medlidenhed med en, som ville have noget varmt saftevand. Men jeg fandt på noget andet som ung, og det var, at jeg kunne vaske bilruder nede i det lokale center. Det tjente man altså lidt bedre på. Så jeg stod dernede med en spand og så med en swiper, og hver gang der kom en bil ind, så gik jeg over til dem og spurgte, om jeg kunne få lov til at vaske deres ruder. Det var mit første bekendtskab med entreprenørskab. Jeg tror, jeg var en 10 år gammel eller sådan noget,” siger Jannik og fortsætter:

”Jeg tror også, jeg fik mit første bekendtskab med pricing, fordi de første biler, der kom ind, prøvede jeg så at sige: Jeg vasker den for 20 kroner, og det var der ikke særligt mange, der ville have. Så prøvede jeg med 10 kroner; det var der ikke særligt mange, der ville. Så gik jeg helt ned til 2 kroner per styk, men fordi der ikke var nogen, der havde 2 kroner i pungen, endte de med at give mig en 10’er eller en 20’er. Så jeg tror egentlig også, jeg fandt ud af, hvordan jeg skulle iterere på min idé.”

Fra bilrudevask og mobilforretning begyndte Jannik at interessere sig for hjemmesider:

”Dengang det kom frem i 90’erne, sad man i FrontPage og lavede sin hjemmeside. Jeg lavede en lokal hjemmeside for den fodboldklub, jeg godt kunne lide – Gladsaxe Boldklub. Der tror jeg, jeg var nummer to fanside for AB og havde otte besøgende om dagen. Det var jeg ret stolt af. Den første hjemmeside, jeg lavede, blev lidt mere kommerciel med mobilringetoner. Den lavede jeg på et par dage, og så tog jeg på ferie, og da jeg kom hjem, tjekkede jeg den der counter, som jeg normalt var vant til at se inde på den der fanside, hvor der var otte besøgende om dagen, så stod der 3.000 på en uge. Og så tænkte jeg, at det måtte jeg kunne monotorize på en eller anden måde.”

”I starten solgte jeg sådan set bare. Der lå sådan et reklamebanner inde på siden; det var dengang man kunne få penge for, at folk klikkede på det et banner. Så fik jeg en check sendt hver måned fra USA. Det var min første succes med at tjene penge online. Så begyndte der at komme de der små logoer til mobiltelefoner, operatørlogoer til Nokia 3310 og sådan noget, så kunne man få sådan et lille logo, hvor der kunne stå “No Fear” eller “Coca-Cola” eller et eller andet. Og det kunne man sende ud på sådan en manuel måde fra computeren til telefonen. Det fandt jeg ud af sammen med en kammerat, hvordan vi kunne gøre. Så solgte vi det online.”

Startede crowdfundingkampagne på trods af investeringer

Udover at have Nordic Eye, Innovationsfonden og Vækstfonden med som investorer har startuppen også startet en crowdfundingkampagne.

”En af vores primære grunde til at lave crowdfundingkampagnen er, at vi tror på idéen om at have ambassadører rundt omkring i hele verden ved at kunne udbyde aktier i en virksomhed. På det tidspunkt, vi gjorde det, havde vi haft over 100.000 registrerede brugere, og mange af dem har skrevet direkte til os, om man ikke kunne købe en aktie i os. Dette har ligesom sat os lidt på sporet af, hvad der mon ville ske, hvis de gjorde det muligt at åbne dørene for det her.”

Crowdfundingkampagnen var både med det formål at få mere kapital, men også at få aktiveret brugerne mere. Efter 24 timer modtog LuggageHero de penge, de skulle bruge. De lod dog kampagnen køre i længere tid, så alle, der havde udvist interesse, kunne nå at være med.

”Vores medarbejdere valgte jo også at investere via seaters-kampagnen, så det var også en måde at få commitment på,” siger Jannik og fortæller at nogle af de fremtidige medarbejder, som LuggageHero har ansat, var nogle, som har investeret via seaters-platformen.

”Så allerede den, du har en jobsamtale med, sidder over for dig og siger: Jeg har faktisk allerede committet mig enormt meget til din virksomhed. Jeg har faktisk investeret x antal tusinde kroner allerede, fordi jeg tror på det, I laver. Det er commitment, der vil noget, og det er dér, en startup virkelig kan adskille sig fra en corporate-virksomhed – at have så committede medarbejdere.”