"Min drøm er sgu at lære verden at elske lakrids og lokalisere, hvordan vi kan udvikle nogle produkter, som både er klassiske varer, men som også er special editions derude," siger Johan Bülow. Foto: Scanpix / Liselotte Sabroe.

Fremtidsfabrikken 12: Lakridskongens vilde eventyr og visionen om en verden, der elsker dansk lakrids

Eske Gerup og Lars Horsbøl besøger i denne episode iværksætteren og lakridskongen Johan Bülow på hans fabrik, hvor han fortæller om opstarten af virksomheden lige inden finanskrisen i 2007 og den stadigt igangværende virksomhed.

Johan Bülow åbnede sin første butik på Bornholm d. 7/7-2007. Efterfølgende åbnede en pop-up i Tivoli. Siden da har virksomheden åbnet flere udenlandske butikker, og det nyeste skud på stammen er en 110 kvadratmeter stor butik i Dubai Mall, hvilken åbnede i november 2018.

Johan Bülow startede lakridsproduktionen som 23-årig. Men hvorfor lige lakrids? Ganske enkelt fordi han er vild med lakrids.

Derudover mente han, at lakrids var et uberørt område, hvorfor det var et oplagt produkt at beskæftige sig med:

“Hvorfor var der ikke nogen, der havde arbejdet med emnet gourmetlakrids tidligere, hvor man egentlig serverede noget bedre til en højere pris, som så mange andre industrier?”

Ville sælge lakridser i udlandet

Johan Bülow ville være stor i udlandet, men det betød, at han var nødt til at tage investorer ind, og han havde ingen investorer indtil for ca. 18-19 måneder siden.

I stedet lavede de en markedsundersøgelse på dem, der smagte lakridserne. Da der var tjent nok penge ind, gik de i banken og sagde, at nu ville de lave en lakridsfabrik.

“Jeg får det samme kick i dag, og det er den founder-mentalitet, vi skal bruge i selskabet for at blive et dansk ikon længere ude (i verden).”

I dag har Johan Bülow fået investorer med, så han kan udvide forretningen globalt. Han vil dog tilpasse produkterne. De skal nemlig ramme andre smagspræferencer end dem, danskerne har.

“Min drøm er sgu at lære verden at elske lakrids og lokalisere, hvordan vi kan udvikle nogle produkter, som både er klassiske varer, men som også er special editions derude. Som kan lære verden at elske det, vi laver. Jeg tror ikke, der er et eksportmarked lige nu. Vi ikke er 45 % oppe på, eller sådan noget, som vi ikke er på, så det går i den rigtige retning.”

Hør podcasten her: