Er crowdfunding og –lending det nye sort? – Ny grøn megafond også for startups? Læs også om en omvendt Løvens Hule. Og om en satans due dillligence.  

Onde tunger vil sige, at ugens udfordring er at holde sig vågen over skærmen, mens de store events Copenhagen Fintech Week Global 2020 og Digital TechBBQ kører hele ugen. Hvis du fx har præcise aftaler med investorer/dealflow, skal det nu nok gå. Men som vi skrev i fredags, kan det være et tab for os, der har en mere flanøragtig tilgang til events. Vi, der helst henslængt og uformelt vil møde venner og netværk. Men nu må vi stramme os an og hænge på. Vi kan vist lige så godt vænne os til onlinedeltagelse, mundbind og sprit!

Hver dag ved skærmen sin nyhed. Gode i en fintech-uge, som at SilverLake og BlackRock har puttet 4 mia. kr. i den svenske Klarnabetalingsløsning. Eller i miniformat, som at Audientes’ høreapparater til den 3. verden også er overtegnet inden notering på Nasdaq First North. Eller, at Eske Gunges engagementplatform Actimo her til morgen er solgt til læringsplatformen Kahoot!. Dårlige, som at Founders House er faldet som et af de første ofre for krisen – og der vil komme flere, men nok flest senere. For meget er jo holdt i live til nu. Konkurserne har været meget få, og det kan vi især takke hjælpepakkerne for.

Nu går vi fra hjælp mod genstart, herunder grøn genstart. Ugens største nyhed var lige så stor, som den var et år gammel. Danmarks Grønne Fremtidsfond med 25 mia. i ryggen er endelig en realitet, der skal få danske virksomheder i den grønne førertrøje. Men kan startups også vinde i de indlagte spurter, og er det attraktivt at vinde den grønne pointtrøje? Vi giver vores bud på Tour de Green Force.

Der er folk i økosystemet, der rynker lidt på næsen af crowdfunding som fænomen for de små og uprofessionelle. Glem det. Crowdfunding og crowdlending er modnet og ikke bare et instrument i den tidligere fase efter bootstrapping og familie. Det er fx et ret så avanceret instrument for netværksmarkedsføring, især for B2C-produkter. Vi har udfoldet mulighederne i ugens tema, Crowdfunding og -lending er det nye sort, så du nu kan vide noget, du endnu ikke vidste.

I dot.com-perioden lagde vi første gang alt på nettet, fx vikarservice. Medfounder af Moment Morten T. Højberg fortæller om den sjove onlinerejse. Sjov, fordi han ikke endte med at blive opkøbt, men med at købe sine investorer ud. Voila, en omvendt Løvens Hule-historie er ugens case.

Michael Bjørnlund skrev i sin serie i sidste uge om sin tabte mødom efter 500 pitches, og han følger op i dag om due dilligence-processen som et ’satans bæst’. Vi investorer dyrker ikke offermentaliteten i samfundet, men rollen kan faktisk kræve både tålmod og knofedt.

Men vi knokler videre – også, fordi vi ikke kan lade være og gerne vil give tilbage til samfundet. Læs Danske Banks +impact for ugen, der handler om Impact requires a trade-off between purpose and profit. Hvis du da ikke hellere vil se ugens Techtopia-video

Husk at deltage i slutspurten af Fintech Week og på Digital TechBBQ, også selvom det ikke er helt så sjovt, som det plejer. Så kan vi ses igen her på Bootstrapping på fredag til efter(ikke)fest.