“I København går vi fra under 100.000 m2 til omkring 3 millioner m2 fleksible kontorpladser. Vi oplever en voldsom stigning i antallet af nye steder, som åbner, og i opmærksomheden fra ejendomsselskaber i at skabe fleksible lejemål,” siger Jannis Littmann, CEO i OfficeHub. Foto: gettyimages.

Dansk startup skaber forretning på boom i kontorfællesskaber

Måden, vi arbejder på, er under stor forandring. I 2030 vil fleksible lejemål udgøre 30 pct. af markedet for kontorlejemål. I København vil det svare til omkring 3 millioner kvadratmeter, og de kan bruges som rekrutteringsværktøj af virksomhederne.

StartupWorks, Rainmaking Loft, BLOX, Founders House, Culture Workspace, Symbion, Coworking Plus. De synes at poppe op alle steder. Kontorfællesskaber og -hoteller, hvor især startups, freelancere og projektansatte flokkes til.

Men faktisk udgør de fleksible arbejdspladser kun 0,7 procent af markedet i Danmark. Og det er endda, når man lægger kontorfællesskaber, -hoteller og virksomheders fremleje af ekstra kvadratmeter sammen. Markedet er dog under stor forandring. Frem mod 2030 vil det vokse fra under én procent til 30 procent. Det viser en helt ny rapport fra ejendoms- og investeringsfirmaet JLL.

“I København betyder det, at vi går fra under 100.000 m2 til omkring 3 millioner m2 fleksible kontorpladser. Vi oplever en voldsom stigning i antallet af nye steder, som åbner, og i opmærksomheden fra ejendomsselskaber i at skabe fleksible lejemål. Når de begynder at rykke i den retning, så kommer den eksplosionsagtige vækst, som vi allerede kan se starten på,” siger Jannis Littmann, CEO i OfficeHub, der er et dansk startup, som matcher virksomheder med kontorhoteller eller -fællesskaber. Virksomheden blev stiftet for to år siden af Alex Dagil, Jannis Littmann og Marc Falk, som siden har arbejdet hårdt på at skabe et overblik og en platform for fleksible lejemål i Danmark.

kontorfællesskaber

Når de store begynder at lege med, kickstartes udviklingen

Når de taler om fleksible lejemål, omfatter det kontorfællesskaber, co-working spaces og kontorhoteller, hvor virksomheder og enkeltmandsforetagender kan leje sig ind på en bindingsperiode på mindre end ét år.

“Vi oplever en voldsom stigning i antallet af nye steder, som åbner, og i opmærksomheden fra ejendomsselskaber i at skabe fleksible lejemål”

Før i tiden var størstedelen af kontorfællesskaber virksomheder, som lejede for meget plads og udlejede noget af det, fortæller Jannis Littmann. Nu ser OfficeHub en stigning af nybyggede kontorfællesskaber og professionelle kontorfællesskaber, som etablerer sig i gamle domicilbygninger.

“Eksempelvis begynder store pensionskasser at starte egne co-working-koncepter. I Danmark har vi New Corporate Community lavet af KLP, og ATP er gået sammen med Rainmaking Loft om at danne Pier 47. Det er med til at skyde udviklingen i gang,” siger han.

kontorfællesskaber

Det er især i de større byer, at de fleksible lejemål er skudt op i de senere år. I Danmark er det da også især København og Storkøbenhavn, der lægger flest kvadratmeter til det samlede antal, men også Odense og Aarhus er kommet godt med.

“Det er ikke blot 1-3-personers virksomheder, som lejer sig ind i kontorfællesskaberne. Vi ser i større grad, at 10-20-mands teams også er på udkig efter fleksible rammer,” siger Jannis Littmann.

Arbejdsmarkedet ændrer sig

Udviklingen følger en anden trend. Nemlig future of work. Den måde, vi arbejder på, ændrer sig. En af de største generationer i historien er på vej ind på arbejdsmarkedet, og de vil ændre økonomien og måden, virksomheder er opbygget på.

“Vi lever i en verden, hvor næsten halvdelen af arbejdskraften er Millennials (generationen født 1980-2000., red.). De er vokset op i den digitale tidsalder. De lejer i stedet for at købe, de er vant til forandring, og de går op i trivsel og har gerne kortere arbejdsforhold. Det driver stigningen. Ligesom det også skaber nye udfordringer for virksomhederne,” siger Jannis Littmann.

“Vi lever i en verden, hvor næsten halvdelen af arbejdskraften er Millennials (generationen født 1980-2000., red.). De er vokset op i den digitale tidsalder”

OfficeHub tager ud til udlejerne af de fleksible lejemål og laver 3D-billeder og videoer af kontorerne. Samtidig leverer de en face-to-face-service for at sikre det rette match mellem kontorplads og lejer – noget som ellers er besværligt at gøre, da den enkelte formidling ikke er en guldgrube for hverken udlejer eller en eventuel mægler. Men kulturen er vigtig, sådan en fleksibel kontorplads kan nemlig tiltrække talent til klassiske virksomheder.

kontorfællesskaber

Ifølge den internationale kontorgigant Regus’ Great Big Survey vil 93 procent vælge en arbejdsgiver, som tilbyder fleksibelt arbejde frem for dem, som ikke gør. Det vil stige i de kommende år. For at tiltrække talenterne må virksomhederne genskabe sig selv.

“Millennials gider ikke sidde i de kedelige corporate-rammer, så de fleksible kontorer vil blive brugt som rekrutteringsværktøj. Det skal være plug‘n’play, for der er højkonjunktur, og man skal bare have folk ind i noget, der spiller, og ikke bruge tid på at sætte det i stand. Det gør fleksible lejemål til en eftertragtet løsning,” forklarer Jannis Littmann.