“Kvinder er oversete, ikke kun som skabere af teknologi, men også som brugere af teknologi. Teknologi er ikke bygget til kvinder,” siger Urska Srsen fra Bellabeat.

Dansk fond investerer stort millionbeløb i healthtech til kvinder

Venturefonden Nordic Eye investerer sammen med andre fonde et tocifret millionbeløb i startup, der vil forbedre kvinders helbred med sine produkter.

Den unge kvinde, der kommer ind ad døren i Nyhavn, har smykker i lilla og sølv både om halsen og håndleddet. Og en vandflaske i hånden i de samme nuancer.

Hun ankommer til interviewet direkte med et fly fra Zagreb over Hamborg til Københavns Lufthavn, og nu er hun i Nyhavn. Hos venturefonden Nordic Eye.

“Metroen er hurtig”, udbryder hun positivt overrasket til sin nye partner, Peter Warnøe. Urska Srsen, som den unge kvinde hedder, har også selv fart på. Det har hendes startup Bellabeat i dén grad også.

Bellabeat er en startup, der laver smykker og livsstilsudstyr til kvinder. Men det er ikke bare mode. For i smykkerne og vandflaskerne er der software, der fortæller dig, om du har sovet nok, drukket nok, hvordan din cyklus er, og om du har husket at passe på dit helbred.

Det har Nordic Eye fundet så interessant, at de har lagt godt 18 mio. kr. i den 28-årige sloveners lommer. I alt er investeringen på lige omkring 60 mio. kr.

Urska Srsen fra Bellabeat var i 2016 med på Forbes’ liste ’30 under 30′ som en af de dygtigste iværksættere i verden under 30 år. Foto: presse.

Slovensk teknoskulptør

Urska Srsen har en baggrund inden for skulpturkunsten, men efter i sammenlagt 4 år at have studeret i Ljubljana og Helsinki, droppede hun ud. Og startede Bellabeat.

Alle, der er fascinerede af teknologi, man kan klæde sig på med, de såkaldte wearables, har nok rystet på hovedet af, hvor grimt og klodset produkterne ofte fremstår. Et par VR-briller er sjældent særligt moderigtige, og det er også én af grundene til, at det folkelige gennembrud lader vente på sig for meget “bærbart” teknologi.

Det forsøger Urska Srsen at ændre med Bellabeats smykker og accessories.

“Meget tech er bygget af ingeniører og programmører, der er oppe at køre over teknologien, så de fokuserer mere på selve teknologien, og hvad de kan gøre med den. Det er godt nok, men så bliver brugervenligheden skubbet i baggrunden,” siger hun.

Kvinder er oversete tech-forbrugere

Den manglende fokus på brugervenlighed og design har også resulteret i et hul i markedet, mener Urska Srsen. Derfor laver Bellabeat specifikt teknologi til kvinder.

“Kvinder er oversete, ikke kun som skabere af teknologi, men også som brugere af teknologi. Teknologi er ikke bygget til kvinder,” siger den unge slovener.

Det er ikke tilfældigt, at hendes startup henvender sig til kvinder og deres helbred.

“Jeg er meget inspireret af min mors arbejde som gynækolog. Jeg har talt meget med hende om de ting, som hun har kæmpet med i det offentlige sundhedssystem, og nogle af de problemer, de oplevede med deres patienter, når de mødte sundhedssystemet,” siger hun.

Bellabeat har lavet vandflasken Spring, der fortæller dig, om du får nok væske. Foto: presse.

Den unge iværksætter mener, at der er for meget fokus på træning og for lidt fokus på alle de andre måder at forebygge sygdom og usundhed på. Det handler om at have et mere holistisk blik på sundhed, hvor man husker at sove nok, drikke nok væske og holde øje med kroppens signaler. Det skal komme til udtryk i firmaets produkter.

Hende og makkeren, kroaten Sandro Mur, fik første seed-investering i 2014 efter at have deltaget i et acceleratorforløb hos amerikanske Y Combinator. Bellabeat lancerede deres første produkt, smykket Leaf, i 2015, og i 2016 kom den opdaterede version. I 2017 kom vandflasken Spring til.

Danske penge skal gøre Bellabeat til globalt brand

Siden da har Bellabeat fokuseret på at bygge nye produkter og finpudse betalingssystemet til appen. Og parallelt med de fysiske produkter har man videreudviklet den software, der skal i produkterne.

Nordic Eye er førende investor, og ud over den danskstiftede VC-fond er Y Combinator, amerikanske HH Equity Partners og kinesiske Yunqi Partners også med i investeringen.

“Nu vil vi fokusere på at lancere vores nye produkter og udvikle vores brand. Brandet er vores største værdi. Vi har fokuseret på onlinesalg indtil nu, men nu skifter vi fokus til detail og fysisk salg, og distribution. Så vi skal investere mere i at skabe den tilstedeværelse,” siger Bellabeat-stifteren.

At man lige har valgt en nordisk/europæisk fond som førende investor, skyldes både, at Nordic Eye er nordisk, men også bare at Nordic Eye er dygtige til de ting, som Bellabeat efterspørger.

“Det, som Nordic Eye primært skal hjælpe os med, er at åbne nye markeder og bygge stærke salgskanaler og tilstedeværelse på markeder. Den anden ting er, at der er en skandinavisk baggrund, hvor man har en flot designtradition. Så der er en forståelse for virksomheder som vores,” siger Urska Srsen og fortsætter:

“Vi så et bedre match i det her område end med investorer i Silicon Valley. Desuden har vi allerede en stærk investorbase i USA, så vi ville gerne sprede os ud.”