"Hellere rejse det dobbelte af det, vi skal bruge, så der er krudt nok til, at vi kan give den en over nakken, hvis vi får en god ide undervejs. Og det får vi som forskningsbaseret virksomhed,” siger Ulrik Juul Christensen, adm. direktør Area9 Lyceum. Foto: Area9

Edtech fortsætter vild vækstrejse

På tre måneder har dansk uddannelsesteknologi fået mere funding, end branchen samlet fik hele sidste år. Markedet står over for en modning og konsolidering, vurderer Ulrik Juul Christensen fra Area9 Lyceum, der i januar fik rekordstor investering.

Mere end 197 milloner kr. fandt i årets første måneder vej til danske virksomheder inden for uddannelsesteknologi, edtech.

Branchen har dermed efter bare tre måneder overgået den totale investering, som tilflød området hele sidste år, hvor i alt 151 millioner kr. blev investeret i danske edtech-selskaber.

Sidste år var det Labster, der med en fundingrunde på 63 millioner kr. for alvor satte Danmark på det globale edtech-landkort.

2018’s edtech-succeser

Men Vækstfonden sprængte i januar i år alle fortilfælde – inklusiv fondens egen – da fonden investerede 190 millioner kr. i Area9 Lyceum, der udvikler platforme til digitale læringssystemer.

Actee er den anden af i alt fire danske edtech-selskaber, der har fået investering med i årets første kvartal. Virksomheden, der udvikler spilbaseret leder- og efteruddannelse til erhvervslivet, har samlet fået en investering på 4,5 millioner kr. fordelt på 3 millioner sidste år og 1,5 million i år, oplyser stifter og adm. direktør Leif Sørensen til Bootstrapping.

Også CodersTrust, der tilbyder studielån til programmører i verdens fattigste lande, fik i årets første kvartal en investering på 2,7 millioner kr., mens GoLearn, der tilbyder online digital efteruddannelse, har fået et ikke offentliggjort beløb i angel-investering fra serieiværksætter Martin Thorborg.

Næste træk for edtech

Men hvor efterlader investorernes interesse for edtech de danske virksomheder inden for uddannelsesteknologi, og hvad er næste træk for selskaberne i kølvandet på investeringerne? Det har vi spurgt adm. direktør i Area9 Lyceum, Ulrik Juul Christensen, og stifter og adm. direktør i Actee, Leif Sørensen, om:

”Egentlig har vi nok kun brug for halvdelen af den investering, vi har fået med. Men hellere rejse det dobbelte af det, vi skal bruge, så der er krudt nok til, at vi kan give den en over nakken, hvis vi får en god ide undervejs. Og det får vi som forskningsbaseret virksomhed,” svarer Ulrik Juul Christensen fra Area9 Lyceum på spørgsmålet om, hvad de 190 millioner kr. skal bruges til.

Langsigtet venture

Men faktisk er Area9 Lyceum slet ikke en venturecase, hvis direktøren for den efterhånden 25 år gamle virksomhed selv skal sige det:

”På mange måder er vi jo dødkedelige. Vi er ikke en del af det vilde edtech-West med tidlige børsnoteringer til tårnhøje værdiansættelser. Vi står for det lange seje træk med brede platforme i et marked, vi har været en del af i mere end 20 år. Så vi er ikke så sexede som nogle af de andre. Men det virker,” lyder det fra Ulrik Juul Christensen.

Normalt, når en startup rejser venturepenge, handler det om, at der inden for en overskuelig årrække skal rejses flere penge til en højere værdiansættelse. Så kan investoren tydeligt se, hvad investeringen er værd.

Men sådan er det ikke i Area9 Lyceum. Der skal ikke umiddelbart rejses flere penge. Det er med Ulrik Juul Christensens ord mere en traditionel private equity-case: Nu er der med Vækstfondens investering ro til at eksekvere den plan, der gerne skal føre til, at en hel industri vil ændre sig inden for de næste 5-10 år.

”Vi er i fuld gang med 4. generationsplatform, der kan optimere skridtet ind i det 21. århundrede, når det gælder menneskers færdigheder. De svære afgørende færdigheder bliver evnen til at samarbejde, kritisk tænkning, kommunikation og kreativitet. Det er ikke generiske færdigheder, men nogle, der skal trænes i relevant kontekst. Nu kan vi halvere den tid, det tager at få tilstrækkelig god viden, og det skal vi nu rulle ud i stor skala,” siger Ulrik Juul Christensen.

Han vurderer, at markedet for edtech i øjeblikket er i gang med en modning, og det også vil betyde et udskilningsforløb, hvor branchen vil konsolidere sig.

”Investorerne har hele tiden håbet på en Uber inden for uddannelse. Men det sker ikke, for indholdet er afgørende, og det er svært at skabe en platform, der er god nok. Vi kan kuratere indhold til vores platform og dermed skubbe branchen.”

Premium brand

Area9 Lyceum har allerede solidt fodfæste, især i USA, hvor det største marked ligger. Men hovedkontoret er stadig i Danmark. Derfor er selskabet glad for at have en dansk investor med ombord.

Virksomheden omsætter i dag for et tocifret millionbeløb med en aggressiv vækst, og både virksomhedens topledelse og antallet af strategiske samarbejder står over for en snarlig udvidelse.

”Vi er blandt andet i fuld gang med at opbygge et brand som den stærkeste spiller inden for corporate education. Vi skal være valg nummer ét for virksomheder, der har erkendt, at traditionel e-læring ikke får medarbejderne til at ændre adfærd, og når det er vigtigt, at de ansatte faktisk lærer at gøre noget anderledes, så vælger de os. Det er det brand, vi har nu, og det skal vi kommercialisere yderligere,” siger Ulrik Juul Christensen.

Fuld online-model

I en anden dansk edtech-virksomhed, Actee, skal de i alt 4,5 millioner kr., som selskabet over et år nu har fået med, bruges til at udvikle den platform, der efterhånden har rykket al den læring, der tidligere var fysisk, over på en digital platform.

Actee bruger spil til at løse og træne konkrete udfordringer, og kunderne tæller såvel landets universiteter som store globale virksomheder og konsulenter. I en stor virksomhed kan et spil om forandringsledelse eksempelvis bruges til at drive og hjælpe med konkrete forandringer.

”Vi vil forandre verden inden for arbejdspladslæring. Lige nu ser vi kun førstegenerationsteknologier på det område. Vi er et bud på anden generation inden for arbejdspladslæring,” siger Leif Sørensen, der er stifter og adm. direktør i Actee.

Det er E-conomic stifteren Jacob Wandt, der står bag investeringen i Actee, og med ham ombord skal platformen nu rulles ud, og markedsandelene øges i de efterhånden 22 lande, hvor Actees platform i dag bruges.

Ny kapitalrejsning

Selskabet har efterhånden otte år på bagen, hvoraf onlinedelen har taget fart siden 2014. Men strategien om at være fuldt online og datalogge alle spillere og deres resultater er kun tre måneder gammel.

Actee er en af de virksomheder, der meget vel kan dukke op på listerne over investeringer i danske edtech-selskaber igen. Leif Sørensen forventer, at han allerede i slutningen af året skal rejse penge igen.

”Så skal vi have nogle med, der har et globalt sigte. Det er der potentiale til. Så vi får brug for nogle med netværk, ambitioner og økonomi til at tage med på den rejse med os, så vi kan skalere til globalt niveau,” siger han.