Investors are looking into a meatless future. Especially outside Denmark. Photo: Liselotte Sabroe/Scanpix.

Danish Crown: Der er meget hype i foodtech

Mens globale fødevareproducenter investerer massivt i foodtech, så er danske Danish Crown tilbageholdende. Investorerne i Asien putter lige nu flest penge i foodtech, mens USA har flest startups i området

Den danske pålægsproducent Tulip har sendt sit første vegetariske pålægsprodukt ud i supermarkedernes kølediske. Men derudover er foodtech og nye, bæredygtige proteinerstatninger for kød ikke et fokusområde hos danske Danish Crown.

”Vi følger området tæt. Men kunstigt kød af planteproteiner eller kød baseret på stamceller er ikke noget, vi har økonomiske interesser i lige nu. Foodtech er et meget hypet område, der er svært at overskue, og lige nu ser vi en modsatrettet tendens til, at væksten er i økologisk produceret kød,” siger Jens Hansen, pressechef hos Danish Crown.

Helt modsat går en række globale fødevaregiganter. Amerikanske Tyson Food investerede gennem Tyson New Ventures allerede i 2016 i Beyond Meat. Blandt deres investorer, der tilsammen har givet kapitaltilsagn for knap 49 millioner dollars, er også skuespilleren Leonardo DiCaprio.

”Væksten i plantebaseret protein ligger lige nu en lille smule over væksten i animalsk baseret protein, så jeg tænker, at tendensen fortsætter i den retning,” siger Tom Hayes, CEO i Tyson Foods, ifølge CB Insights’ foodtechanalyse ”Our Meatless Future”.

Kinesere og israeler i front

Jagten på alternative proteinkilder næres af behovet for mere proteinrig kost i takt med, at vi bliver flere mennesker på kloden, og flere rykker op i middelklassen med råd til at købe flere og bedre fødevarer. I 2050 vil vi være omkring 9,6 milliarder mennesker på jorden, hvilket kræver en øget fødevareproduktion på 61 pct. i forhold til i dag, hvis alle munde skal mættes.

Vækstlande som Kina vokser mest, og netop fra Asien er investorinteressen for en kødløs fremtid også størst lige nu, ifølge CB Insights. Eksempelvis annoncerede Kina i september en 300 millioner dollar-aftale med israelske SuperMeat, Future Meat Technologies og Meat the Future som en del af en større plan om at reducere kinesernes kødindtag med 50 pct.

Det kan godt være, at den enkelte foodtech-startup ikke udgør en trussel mod etablerede fødevareproducenter, men når der er 500 af dem, så vil nogle lykkes.

Især i USA er der i øjeblikket en voksende skare af startups, der bruger teknologi til at udvikle protein i laboratorier, og alle former for plantebaserede alternativer vokser i popularitet. Og selv om det ikke lurer lige om hjørnet, at insekter og laboratoriekød udkonkurrerer Danish Crown, så er det en bevægelse, der fortsætter.

”Det kan godt være, at den enkelte foodtech-startup ikke udgør en trussel mod etablerede fødevareproducenter, men når der er 500 af dem, så vil nogle lykkes. Og inden for fødevarer begynder vi at se tidlige indikatorer på, at der vil ske radikale forandringer i den måde, vi tænker fødevarer på,” siger Peter Torstensen, direktør i Accelerace og Symbion.

Måltidsdrik for programmører

Soylent er således allerede et mainstream-mærke, som tech-programmører i Silicon Valley køber i 7-Eleven i Los Angeles, når de har brug for et næringsrigt erstatningsprodukt i stedet for at spise et helt måltid. Soylent har tilsagn fra investorer på 71 millioner dollar, som bl.a. kommer fra Google Venture. Andre investorer i foodtech tæller selskaber som Nestlé og Cargill samt enkeltinvestorer som Bill Gates og Richard Branson.

Og det er vilde ting, der rumler i de innovative foodtech-startups: NotCo sælger AI-understøttet mayonnaise hos amerikanske grønthandler, og Perfect Day er i gang med at 3D-printe mælk uden ko på baggrund af gensekvenser. En tredje startup, Memphis Meats, sendte sine første syntetiske kødboller på markedet i 2016. Tre år tidligere var det den hollandske forsker Mark Post, der med støtte fra Googles co-founder Sergej Brin producerede verdens første laboratorieudviklede burger.

Norden er også med. I Finland lancerede en bager som den første i Norden i sidste uge et brød bagt med mel af knuste fårekyllinger. Ifølge onlinemediet Business Insider Nordic er finnerne de mest positive i Norden over for insekter som fødevarer.

Ulækre insekter

Foodtech er dog ikke uden problemer. Mange forbrugere forbinder insekter og kunstigt fremstillet kød som noget ulækkert og unaturligt. Omkostningerne til at udvikle tech-protein er stadig markant højere end det naturligt fremstillede produkt – i hvert fald, hvis man ikke regner den miljømæssige belastning ved at drive traditionel fødevareproduktion med.

Endelig er der den udfordring, om tech-fremtillet kød kan skaleres. Men udviklingen ruller videre. Og hos CB Insights tror man på, at de næste fem år vil betyde betragteligt lavere omkostninger til laboratorieudviklet kød, og at forbrugerne vil modnes i deres forhold til alternative proteinkilder.

Og hvad så med investorerne? Hvordan udvælger man vindere og undgår fusere i det brogede landskab af foodtech-startups?

”Man er nødt til at investere i lidt af det hele for at følge med. Ingen aner endnu, hvem der vil lykkes. Men hvis du har en portefølje af 100 startups, så vil nogle af dem lykkes. Det er i hvert fald vores strategi,” siger Peter Torstensen fra Accelerace og Symbion.

Fakta:

Foodtech dækker over et bredt spektrum af startups. Helt overordnet kan feltet opdeles i:

Food: Startups, der udvikler platforme, hvor brugerne kan opdage restauranter og kokke og bestille mad online.

Drikkevarer: Startups udvikler platforme for bestilling og levering af drikkevarer.

Novel foods: Næste generation af fødevarer, der som mål har at erstatte eksisterende madvaner eller ingredienser.

Indhold: Levering af viden om fødevarer, mad og online platforme, der hjælper fødevare-communities med at dele viden.

Hardware og IoT-løsninger: Intelligente køkkenløsninger og sensorer, der forbedrer hele forsyningskæden.

Enterpriseløsninger: teknologiløsninger og SaaS-platforme for restauranter og fødevarevirksomheder.

Globalt er der godt 4.000 foodtech-virksomheder, hvoraf godt 1.100 har fået funding inden for de sidste fem år. Mere end 5 milliarder dollars er i perioden 2015-2016 investeret i foodtech. Blandt investorerne er 500 startups, SOSV, Sequoia Capital, Y Combinator, Khosla Ventures og Kima Venture.

Tracxn lister ti foodtech-unicorns i sin foodtech-rapport fra sidste år. Heriblandt Ele.me (Shanghai), HelloFresh (Berlin), Just Eat (London) og GrubHub (Chicago).

På listen over boblere placerer Tracxn bl.a. danske Planday, Vivino og OrderYoyo.

Kilde: Tracxn Foodtech Report 2016 og Accelerace.

 

Kommentarer