De to stiftere af Artboost, Anders og Mikkel. Foto: Artboost.

Artboost vil revolutionere den forældede kunstindustri, men forretningsmodellen skal findes

I denne episode af Fremtidsfabrikken besøger Eske Gerup og Lars Horsbøl Anders Cederholm fra startuppen Artboost i Founders House.

Artboost er en kunstplatform, der forbinder kunstnere med kunstkøbere. Artboost har eksisteret i over fire år, og stifterne startede virksomheden på deres uddannelse på Aarhus Universitet.

Mikkel og Anders fra Artboost er iværksættere med fart på, og de er landet i kunstbranchen, fordi Anders’ onkel er kunstsamler. Men også på grund af en undren. Da Anders selv skulle købe kunst til sin lejlighed, havde han nemlig en mærkelig oplevelse. Han ville egentlig bare gerne have noget, der var unikt, og da han ikke kunne få det, som han ville, fik han ideen til Artboost.

Ville fikse kunstverdenen

På platformen Artboost kan alle og enhver lægge deres egen kunst op, og der er ikke noget, der ikke er godt nok. På den måde gør startuppen op med den sexisme, som de mener, eksisterer i kunstverdenen, hvor især kvinder er underrepræsenterede, og hvor deres værker sælges til en lavere pris end mændenes.

“Desværre så er kvinderne i kunstbranchen bare sindssygt underrepræsenterede, og hvis man kigger sådan på den amerikanske nationale kunstsamling, så er kun 4 % af deres totale samling repræsenteret af kvinder,” siger Anders Cederholm.

Med sloganet “The artworld is broken” forsøger startuppen således at fikse kunstverdenen med dens sexisme og korruption.

“Kunstverdenen er anerkendt i dag som værende den mest korrupte branche i verden,” er deres ret vilde påstand.

Nu forsøger Artboost at forhøje transparensen inden for kunstverdenen og dermed gøre kunst tilgængelig for alle.

“Vi giver faktisk et reelt alternativ for kunstnerne til at komme igennem og nå et større publikum. I min optik har kunstbranchen bare gravet en voldgrav omkring sig selv, der siger sådan, til alle jer der ikke ved noget om kunst: Fuck jer, I skal ikke komme herind,” siger Anders Cederholm. Hør mere i podcasten herunder.